dc.contributor.advisor | Aras, Selda | |
dc.contributor.author | Alkılınç, Eda | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T06:57:46Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-05-15 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35472 | |
dc.description.abstract | The main purpose of this study is to examine the practices and views of preschool teachers regarding differentiated instruction. In the research, phenomenological design, one of the qualitative research methods, was used. The differentiated instruction practices of three preschool teachers working in Kahramanmaraş were observed and one-on-one interviews were held with the participating teachers. In this regard, data was first collected by making observations. During the observations, the differentiations made by the participating teachers in terms of content, process and product, and the differentiation practices they made in the organization of learning environments and the assessment process were observed. Three observations were made in each classroom, and one-on-one interviews were held with each teacher at the end of the observation process. The analysis of the data was carried out using two methods together, inductive and deductive data analysis, which are qualitative analysis methods. Triangulation technique was used for the validity and reliability of the research, and pilot interviews were held before the interviews. The findings of the research were analyzed in line with the themes of differentiation of content in differentiated instruction, differentiation of process in differentiated instruction, differentiation of product in differentiated instruction, differentiation of learning environments and assessment in differentiated instruction. While this study describes how preschool teachers implement differentiation in different ways, it indicates that teachers need support to enrich their learning processes. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Farklılaştırılmış öğretim | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi dönemde farklılaştırılmış öğretim | tr_TR |
dc.subject | Bireysel farklılıklar | tr_TR |
dc.subject | Gelişime uygun uygulamalar | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Okul Öncesi Öğretmenlerinin Farklılaştırılmış Öğretim ile İlgili Uygulamalarının ve Görüşlerinin İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın temel amacı okul öncesi öğretmenlerinin farklılaştırılmış öğretim ile ilgili uygulamalarının ve görüşlerinin incelenmesidir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Kahramanmaraş ilinde görev yapmakta olan üç okul öncesi öğretmeninin farklılaştırılmış öğretimle ilgili uygulamaları gözlemlenmiş ve katılımcı öğretmenlerle birebir görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda önce öğretmenlerden gözlemler yapılarak veriler toplanmıştır. Gözlemler sırasında katılımcı öğretmenlerin içerik, süreç ve ürün boyutunda yaptıkları farklılaştırmalar ile öğrenme ortamlarının düzenlenmesi ve değerlendirme sürecinde yaptıkları farklılaştırma uygulamaları gözlemlenmiştir. Her sınıfta üçer gözlem yapılmış ve gözlem sürecinin sonunda her öğretmenle bire bir görüşmelerin yapılmıştır. Verilerin analizi, nitel analiz yöntemlerinden olan tümevarımsal ve tümdengelimsel veri analizi olmak üzere iki yöntem birlikte kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın geçerliği ve güvenirliği için veri çeşitliliği tekniği kullanılmış olup, görüşmelerin öncesinde pilot görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın bulguları farklılaştırılmış öğretimde içeriğin farklılaştırılması, farklılaştırılmış öğretimde sürecin farklılaştırılması, farklılaştırılmış öğretimde ürünün farklılaştırılması, öğrenme ortamlarının farklılaştırılması ve farklılaştırılmış öğretimde değerlendirme temaları doğrultusunda analiz edilmiştir. Bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin farklılaştırmayı farklı şekillerde uyguladığını betimlemekle birlikte, öğretmenlerin öğrenme süreçlerini zenginleştirme noktasında desteğe ihtiyaç duyduklarını göstermektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T06:57:46Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |