dc.contributor.advisor | Durmuşoğlu, Mine Canan | |
dc.contributor.author | Yılmaz, Erdem | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T06:57:34Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-13 | |
dc.identifier.citation | Yılmaz, E. (2024). Erken okuryazarlık becerilerinin desteklenmesinde Etkileşimli Kitap Okumaya yönelik okul öncesi öğretmenlerinin görüş ve uygulamaları [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35471 | |
dc.description.abstract | This study was conducted to examine the views and practices of preschool teachers
regarding the use of Dialogic Reading in supporting early literacy skills. This study, which
was conducted with phenomenology design, one of the qualitative research methods, was
conducted with 9 preschool teachers working in preschools or kindergartens affiliated to
Ankara Ministry of National Education in Turkey, in the 2022-2023 academic year, selected
by the criterion sampling method within the scope of purposive sampling. The qualitative
data obtained from the study were collected through the Semi-structured Teacher Interview
Form on the Use of Dialogic Reading in Supporting Early Literacy Skills and the Dialogic
Reading Practices Review Form on Supporting Early Literacy Skills, which were created by
the researcher through a literature review. Inductive content analysis was used to analyze
the qualitative data. After the analysis, three themes were reached: Preschool Teachers'
Views on Dialogic Reading in Supporting Early Literacy Skills, Preschool Teachers' Views
on Dialogic Reading Method and Dialogic Reading Strategies, and Characteristics of
Dialogic Reading Practices Performed by Preschool Teachers. It was understood that the
preschool teachers who participated in the study mostly thought that Dialogic Reading
supports early literacy skills, contributes to child development and provides active
participation. It was seen that the most frequent opinions of the teachers about what was
done during the preparation for Dialogic Reading were book selection and the pre-reading
practice step related to the implementation stages, and that they also needed trainings that
Dialogic Reading Intervention. In the video recordings of the teacher interventions analyzed,
it was determined that all of the intervention were carried out in large groups and almost all
of them carried out the process with a "U" seating arrangement, and the intervention related
to supporting the lower dimension of early literacy skills were limited. In line with the findings
and results obtained, suggestions were presented to teachers, field experts and
researchers. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Erken okuryazarlık becerileri | tr_TR |
dc.subject | Erken okuryazarlık | tr_TR |
dc.subject | Etkileşimli kitap okuma | tr_TR |
dc.subject | Kitap okuma etkinlikleri | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi eğitim | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi dönem | tr_TR |
dc.subject | Okul öncesi öğretmeni | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Erken Okuryazarlık Becerilerinin Desteklenmesinde Etkileşimli Kitap Okumaya Yönelik Okul Öncesi Öğretmenlerinin Görüş ve Uygulamaları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma erken okuryazarlık becerilerini desteklemede Etkileşimli Kitap Okumaya
yönelik okul öncesi öğretmenlerinin görüş ve uygulamalarının incelenmesi amacıyla
yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni ile yürütülen bu
araştırma, amaçsal örnekleme kapsamındaki ölçüt örnekleme yöntemiyle seçilen, 2022-
2023 eğitim-öğretim yılında Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı anaokulları veya
anasınıflarında görev yapmakta olan dokuz okul öncesi öğretmeni ile yürütülmüştür.
Araştırmadan elde edilen nitel veriler araştırmacı tarafından alanyazın taraması yapılarak
oluşturulan Erken Okuryazarlık Becerilerinin Desteklenmesinde Etkileşimli Kitap Okumanın
Kullanımına Yönelik Yarı Yapılandırılmış Öğretmen Görüşme Formu ve Erken Okuryazarlık
Becerilerinin Desteklenmesine Yönelik Etkileşimli Kitap Okuma Uygulamaları İnceleme
Formu aracılığıyla toplanmıştır. Elde edilen nitel verilerin analizinde tümevarımsal içerik
analizi kullanılmıştır. Yapılan analizlerin ardından Okul Öncesi Öğretmenlerinin Erken
Okuryazarlık Becerilerini Desteklemede Etkileşimli Kitap Okumaya Yönelik Görüşleri, Okul
Öncesi Öğretmenlerinin Etkileşimli Kitap Okuma Yöntemine ve Etkileşimli Kitap Okuma
Stratejilerine Yönelik Görüşleri ve Okul Öncesi Öğretmenlerinin Gerçekleştirdikleri
Etkileşimli Kitap Okuma Uygulamalarının Özellikleri olmak üzere üç temaya ulaşılmıştır.
Araştırmaya katılan okul öncesi öğretmenlerinin çoğunlukla Etkileşimli Kitap Okumanın
erken okuryazarlık becerilerini desteklediğini, gelişime katkıları olduğunu ve aktif katılım
sağladığını düşündükleri anlaşılmıştır. Öğretmenlerin Etkileşimli Kitap Okumaya hazırlık
esnasında yapılanlara yönelik çoğunlukla kitap seçimi ve uygulama aşamalarına yönelik
okuma öncesi uygulama adımı bağlamında görüş bildirdikleri, ayrıca Etkileşimli Kitap
Okuma uygulamaları içeren eğitimlere ihtiyaç duydukları görülmüştür. İncelenen öğretmen
uygulamalarının video kayıtlarında ise uygulamaların tamamının büyük grup ve tamamına
yakınının “U” şeklindeki oturma düzeni ile yürütüldükleri, erken okuryazarlık becerilerinin alt
boyutlarını desteklemeye yönelik uygulamaların ise sınırlı olduğu saptanmıştır. Elde edilen bulgular ve sonuçlar doğrultusunda öğretmenlere, alan uzmanlarına ve araştırmacılara
öneriler sunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Okul Öncesi Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-02-16T06:57:34Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |