dc.contributor.advisor | Kayhan Atalar, Metsure | |
dc.contributor.author | Güzeller, Gizem | |
dc.date.accessioned | 2023-12-01T11:51:13Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34190 | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to explore how fifth and sixth grade students understand
basic geometrical concepts considering the theory of figural concept. For this
purpose, the researcher reviewed the related literature and prepared a
comprehensive instrument including basic geometric concepts and figures. The
study is a correlation and comparison type relational survey model from quantitative
research methods. The data were collected with 450 fifth and sixth grade students
during the fall semester of 2017-2018 academic year. The study was conducted in
three phases. The students were asked to define ten basic geometric concepts and
then completed a test with seven figural questions related to these concepts. Finally,
interviews were held with the students who were selected on the basis of the data
obtained from both tests. At the end of the study, it was found that there is a
significant relationship between both tests. There was no significant difference in
both tests according to the class level, but as the mathematics achievement levels
increased, students were found to be more successful in both tests. It was found
that the most difficult concepts for students were angle and perpendicular lines and
determined that they were difficult to define for many students. It was also
determined that when students made a decision in figural questions, the meaning
of the figure was controlled by figural constraints rather than formal constraints. In
addition, they were confused about the concepts and were usually influenced by
prototype forms when making decisions. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Şekilsel kavram teorisi | tr_TR |
dc.subject | Temel geometrik kavramlar | tr_TR |
dc.subject | Geometri | tr_TR |
dc.subject | Kavram | tr_TR |
dc.subject | Şekil | tr_TR |
dc.title | 5 ve 6. Sınıf Öğrencilerinin Şekilsel Kavram Teorisi Çerçevesinde Temel Geometrik Kavramları Anlamlandırmasının İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmada, 5 ve 6. sınıf öğrencilerinin şekilsel kavram teorisi çerçevesinde temel
geometrik kavramları (doğru, doğru parçası, ışın, açı, aynı düzlemdeki iki doğrunun
birbirlerine göre durumları) nasıl anlamlandırdığının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu
amaç doğrultusunda araştırmacı ilgili alan yazında yer alan çalışmaları inceleyerek,
temel geometrik kavramlar tanım ve şekil testlerini oluşturmuştur. Çalışma nicel
araştırma yöntemlerinden korelasyonel ve karşılaştırma türü ilişkisel tarama
modelidir. Çalışmanın verileri 2017-2018 akademik yılı güz döneminde
öğrenimlerine devam eden 449 beşinci ve altıncı sınıf öğrencisinden toplanmıştır.
Çalışma üç aşamada gerçekleştirilmiştir. İlk olarak öğrencilerden, verilen on temel
geometrik kavramı tanımlamaları, ardından bu kavramlara ait yedi sorudan oluşan
temel geometrik kavramlar şekil testini cevaplamaları istenmiştir. Son olarak her iki
testten elde edilen veriler doğrultusunda belirlenen öğrenciler ile görüşme
düzenlenmiştir. Çalışmanın bulguları, her iki test için alınan puanların sınıf düzeyine
ve matematik başarı düzeyine göre karşılaştırılması ile tanım testi ve şekil testi
arasındaki ilişkiye göre değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda, temel geometrik
kavramlar tanım ve şekil testi arasında anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Tanım
ve şekil testinde sınıf düzeyine göre anlamlı bir fark bulunmadığı ancak matematik
başarı düzeyleri arttıkça öğrencilerin her iki testteki başarılarının arttığı sonucuna
ulaşılmıştır. Yani başka bir ifadeyle öğrencilerin matematik başarı düzeyleri arttıkça
her iki testteki başarıları da artmaktadır. Öğrencilerin tanım sorularında, en çok
zorlandıkları kavramların açı ve dik doğrular olduğu ve genel olarak tanım yapmakta
zorlandıkları tespit edilmiştir. Şekil sorularında ise kavram kontrolünden ziyade,
şeklin kontrolünde karar verdikleri, kavramları birbirine karıştırdıkları ve karar
verirken genellikle prototip şekillerin etkisi altında kaldıkları sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | İlköğretim | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-01T11:51:13Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |