Show simple item record

dc.contributor.advisorCan Daşkın, Nilüfer
dc.contributor.authorTatar, Şükran Buse
dc.date.accessioned2023-07-31T12:33:37Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-06-14
dc.identifier.citationTatar, Ş. B. (2023). A Conversation Analytic Study On Response Pursuit Practices In Synchronous Online EFL Classroom Interaction [Master's thesis, Hacettepe University]. HU Open Access.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33856
dc.description.abstractThere are certain aspects that shape the interaction in language classrooms, including the setting of the lesson. Consequently, interactions in synchronous online language lessons differ from those in classes held in face-to-face settings. Since it is established in previous research that interaction is a vital part of language classrooms, the need to investigate interactions that occur in online language classes becomes evident. However, studies that examine interactions in the context of online language teaching have yet to be explored. This thesis sought to uncover the response pursuit practices, used by language teachers in the synchronous online learning environment. Approximately 49 hours of recordings from English lessons that are conducted in the online setting in a middle school were gathered. Conversation analytic method is adopted in the study to inspect the interactional practices through a microanalytic lens. Data revealed that the majority of the time, students in the online teaching environment were in the habit of not responding to the teacher's questions. As a result, the teacher is required to use response pursuit practices. The findings demonstrate that the most regularly employed response pursuit techniques were use of L1, extending the wait time, scaffolding, repeating the student’s name and repeating the question analyzed with reference to different question types addressed to the whole class or to the next student nominated by the teacher. The results highlight the necessity for preservice teachers to receive training on how to plan and carry out online lessons in which students can actively participate.tr_TR
dc.language.isoentr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectLanguage learningtr_TR
dc.subjectİnteractiontr_TR
dc.subjectSynchronous online language teachingtr_TR
dc.subjectConversation analysistr_TR
dc.subjectResponse pursuittr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titleA Conversation Analytic Study on Response Pursuit Practices in Synchronous Online Efl Classroom Interactiontr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetDers ortamı da dahil olmak üzere, dil sınıflarındaki etkileşimi şekillendiren bazı yönler vardır. Buna bağlı olarak, eşzamanlı çevrimiçi dil derslerindeki etkileşimler, yüz yüze ortamlarda gerçekleştirilen derslerdekilerden farklıdır. Önceki araştırmalarda etkileşimin dil sınıflarının önemli bir parçası olduğu tespit edildiğinden, çevrimiçi dil sınıflarında meydana gelen etkileşimlerin araştırılması ihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Ancak, etkileşimleri çevrimiçi dil öğretimi bağlamında inceleyen çalışmalar henüz yeterli değildir. Bu yüksek lisans tezi eşzamanlı çevrimiçi öğrenme ortamında dil öğretmenleri tarafından kullanılan yanıt takibi uygulamalarını ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Bir ortaokulda çevrimiçi ortamda yürütülen İngilizce derslerinden yaklaşık 49 saatlik kayıt toplanmıştır. Çalışmada, etkileşimsel uygulamaları mikro analitik bir mercekle incelemek için Konuşma Çözümlemesi yöntemi kullanılmıştır. Veriler, çevrimiçi öğretim ortamındaki öğrencilerin çoğu zaman öğretmenin sorularına yanıt vermeme alışkanlığı içinde olduklarını ortaya koymuştur. Sonuç olarak, öğretmenin yanıt takibi uygulamalarını kullanması gerekmektedir. Bulgular, en sık kullanılan yanıt takip tekniklerinin öğrencilerin anadilinin kullanımı, bekleme süresini uzatma, öğrencinin adını tekrarlama ve tüm sınıfa ya da öğretmen tarafından belirlenen bir sonraki öğrenciye yöneltilen farklı soru türlerine göre analiz edilen soruyu tekrarlama olduğunu göstermektedir. Sonuçlar, öğretmen adaylarının öğrencilerin aktif olarak katılabileceği çevrimiçi dersleri nasıl planlayacakları ve yürütecekleri konusunda eğitim almalarının gerekliliğini vurgulamaktadırtr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-31T12:33:37Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeproficiencyinarttr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record