Tür "info:eu-repo/semantics/doctoralThesis" Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 25, listelenen: 1-20
-
5E Modeli Destekli Etkileşimli Defterin Öğrencilerin Karışımlar Konusundaki Başarısına, Motivasyon ve Tutuma Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the effect of the Interactive Notebook applications based on the 5E learning on the high school students in the understanding of "Mixtures", their academic achievement, motivation for ... -
5E Modelinin Yüz Yüze, Ters Yüz ve Çevrim İçi Öğrenme Ortamlarındaki Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In the research, it was aimed to develop, implement and evaluate teaching practices based on the 5E constructivist approach model for science courses taught in face-to-face, flipped and online learning environments. The ... -
Ağaç Türlerinin Öğretiminde Üç Boyutlu Çok Kullanıcılı Sanal Ortamların Kullanılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main goal of this study is to investigate whether three-dimensional (3D) multi-user virtual environments are appropriate for teaching about the characteristics of trees, which are crucial to life on Earth. The purpose ... -
Argümantasyon ve Otantik Öğrenme Tabanlı Stem Uygulamalarının 21. Yüzyıl Becerilerine ve Akademik Başarıya Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this research, the effects of argumentation and authentic learning-based STEM activities on students’ 21st century skills and academic achievement were examined. Teacher training was carried out with two science ... -
Çevre Dostu Fetemm Etkinliklerinin Fene Yönelik İlgiye Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-06)In this study, environmental STEM (Science-Technology-Engineering-Mathematics) activities were examined on factors and environmental awareness affecting students' interest in science, their interest in STEM areas. For this ... -
Çevrimiçi Rehberli Araştırma Yaklaşımının Altıncı Sınıf Fen Öğrencilerinin Başarı, Bilimsel Süreç ve Okuduğunu Anlama Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Educators have been working for many years to improve student achievement at the national and international level. It may be possible to say that hands-on activities aimed at improving student achievement will contribute ... -
DİSİPLİNLERÜSTÜ ÇEVRE EĞİTİM PROGRAMININ ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN ÇEVRE BİLİNCİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Environmental problems are increasing day by day, and their effects directly affect our lives. The only solution for the elimination of these problems is a conscious society. A conscious society is possible with a ... -
Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Küresel Isınma Konusundaki Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to determine the misconceptions of science teacher candidates about global warming. Within the scope of the study, scientific knowledge, lack of knowledge, false positive and false negative percentages ... -
Fen Bilimleri Dersinde Aktif Öğrenmeye Dayalı Etkinliklerle Yapılan Ters-Yüz Sınıf Modelinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the purpose was to determine the effect of the flipped classroom (FC) model accompanied by active learning activities within the scope of the lesson unit of “Matter and Heat” on the academic achievement, ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Biyoteknoloji Okuryazarlık Düzeyleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Nowadays, one of the fastest developing fields in science is biotechnology. Teachers are considered to be the most vital component in introducing pupils to biotechnology developments. In the present case, teachers' own ... -
Fen Eğitiminde Biyomimikri Öğretim Yaklaşımının Öğrencilerin 21. Yüzyıl Becerilerine ve Yaratıcılıklarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of this research is to determine the impact of biomimicry-focused instruction on students' 21st Century Learning and Innovation Skills and Creativity Skills. The research was conducted within the scope of the ... -
Fen öğretiminde artırılmış ve sanal gerçeklik teknolojilerinin ışık mikroskobu kullanımına etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to determine the effects of applications developed with augmented and virtual reality technologies in the e-learning process, which are the subjects that require practice in the science course, and ... -
Hibrit Fen Eğitiminde Argümantasyon Uygulamalarının Öğrencilerin Eleştirel Düşünme, Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to examine the effects of argumentation practices in hybrid science teaching on 7th grade students' success in science course, their attitudes towards science course, their argumentative attitudes, ... -
Matematik Eğitimcileri Ve Matematik Öğretmen Adaylarının Eğim, Değişim Oranı ve Türev Hakkındaki Kavram İmajlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-07-04)This research study aims to examine the concept images of mathematics educators and pre-service primary school mathematics teachers (PSPSMT) about concepts of slope, rate of change and derivative. Research employed holistic ... -
Matematik Öğretimi için Oyunlaştırılmış Ders Tasarımı Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study aims to present a gamified lesson design model for mathematics instruction. To this aim, the factors that played the main role in the emergence of the design model were examined. In more detail, the gamification ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının İki Katlı İntegrale Yönelik Kavram İmajları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study is to investigate the concept images of the prospective mathematics teachers for the double integral. The basic qualitative research pattern was used in this study. The participants consisted of ... -
Matematik Öğretmen Adaylarının Kanıt Becerilerinin Gelişiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Mathematical proof, in addition to its duties such as verifying and explaining a claim, helps to understand mathematics and constitute new information, thereby increasing its importance in mathematics education. Proving ... -
MATEMATİK ÖĞRETMENLERİNİN DENK KESİRLER KONUSUNUN ÖĞRETİMİNE İLİŞKİN ÜSTBİLİŞSEL BİLGİLERİNİN KAVRAMSALLAŞTIRILMASI
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This study aimed to examine the metacognitive knowledge structures required for mathematics teaching. The metacognitive knowledge that mathematics teachers use while teaching the subject of equivalent fractions has been ... -
Ortaokul Matematik Öğretmen Adaylarının Uyarlanmış Ders İmecesi Bağlamında Sınıf-İçi Matematiksel Modelleme Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it was aimed to examine the changes in the instruction dimension, which is one of the teacher competencies in mathematical modelling teaching, of middle school preservice mathematics teachers who participated ... -
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TARIM OKURYAZARLIĞI VE TARIMA YÖNELİK TUTUMLARI: KARS ÖRNEĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-19)The primary purpose of this study is to develop an agricultural literacy scale for secondary school students and to compare students' agricultural literacy levels and attitudes towards agriculture according to some demographic ...