Browsing Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 84-103 of 127
-
Ortaokul Öğrencilerinin Ölçmede Tahmin Performanslarının ve Tahmin Stratejilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to investigate middle school students’ performances (i.e., estimation accuracy) and strategies for measurement estimation in terms of some variables (gender, grade level, attitude towards ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Toplamsal ve Çarpımsal Akıl Yürütme Eğilimlerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this research is to examine middle school students’ performances to distinguish proportional and non-proportional situations as well as their tendency for additive and multiplicative reasoning according to several ... -
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TARIM OKURYAZARLIĞI VE TARIMA YÖNELİK TUTUMLARI: KARS ÖRNEĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-19)The primary purpose of this study is to develop an agricultural literacy scale for secondary school students and to compare students' agricultural literacy levels and attitudes towards agriculture according to some demographic ... -
ORTAOKUL ÖĞRENCİLERİNİN TEKNOLOJİ ANLAYIŞLARININ ZİHİNSEL MODELLERLE ARAŞTIRILMASI VE 21. YÜZYIL BECERİLERİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to investigate middle school students' technology conceptions and their effects on students' 21st century skills through mental models. The first part of the study aimed to determine middle school ... -
Ortaokul Öğretmenlerinin Matematiksel Yaratıcılığı Destekleme Süreçlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to examine middle school teachers' mathematical creativity development processes. The case study design, which is one of the qualitative research designs, was used in the research. Purposive sampling ... -
Ortaöğretim Matematik Öğretmen Adaylarının Geometrik Kanıtlarının Solo Taksonomisine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the levels of secondary school pre-service mathematics teachers’ geometric proofs are investigated according to the SOLO taxonomy. This qualitative study is designed as a case study. The participants of the ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Algoritmik Düşünme Araçlarından Akış Şemalarıyla Problem Çözme Aşamalarına Yönelik Algıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Algorithms and algorithmic thinking processes are very important in the application of 21st century skills in problem solving, reasoning and analytical thinking. Thus, in order to examine the effect of algorithmic thinking ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Kuantum Fiziğine Giriş Konularında Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Belirlenmesi ve Giderilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In the study, it was aimed to investigate the reasons for the difficulties experienced by secondary education students in quantum physics introductory subjects, and to examine the effects of Predict-Observe-Explain (POE), ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Kuvvet ve Hareket Konusuna Yönelik Grafik Kullanma Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Abstract The aim of this study is to examine 11th-graders’ skills of reading and interpreting graphics about force and motion, and to determine problems, if there are any, concerning these skills. Conducted in the survey ... -
Ortaöğretimde Sağlık Konusunun Program, Öğretmen ve Öğrenci Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Changes reflected in behavior of young people through health education will contribute to overcoming common health problems by reducing diseases acquired at young ages. The aim of the study is examine subject of health in ... -
Ortaöğretime Geçiş Sınavı Matematik Sorularının Süreç Standartlarına Göre Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-03-23)The aim of the study is to evaluate the central exam mathematics questions applied within the scope of the High School Transition System in order to determine the secondary schools where the students will be get placed, ... -
Oyun Ögeleri İle Zenginleştirilmiş Matematik Etkinliklerinin, Öğrencilerin Başarı, Tutum ve Motivasyonları Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09)The aim of this study is to investigate the effect of mathematics activities enrıchment with game element choose according to the students’ learner profiles on mathematics achievement, attitudes and motivation towards ... -
OYUN ÖGELERİ İLE ZENGİNLEŞTİRİLMİŞ MATEMATİK ETKİNLİKLERİNİN, ÖĞRENCİLERİN BAŞARI, TUTUM VE MOTİVASYONLARI ÜZERİNE ETKİSİNİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09)The aim of this study is to investigate the effect of mathematics activities enrıchment with game element choose according to the students’ learner profiles on mathematics achievement, attitudes and motivation towards ... -
Öğrencilerin Geometri ve Cebir Sorularına Verdikleri Cevapların Birliktelik Kuralı ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of the present study was to reveal the rules of association between geometry and algebra by means of data mining. For this purpose, students' answers to the questions asked in the geometry and algebra learning ... -
Öğretmen Adaylarının Çevre Bilinci Düzeyinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Our environment, which is vulnerable to the ever-increasing world population, suffers more than before. At this point, the importance of bringing environmental awareness to society has increased. After the family, the most ... -
Öğretmen Adaylarının Gerçel Sayıların Cebirsel Özelliklerini Oluşturma Süreçleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-01-10)Numbers and number systems have an important role in mathematics teaching processes as they are at the foundation of mathematics. One of these number systems, the real number system, is considered to be the origin of modern ... -
Öğretmen Adaylarının Küresel Isınmaya Yönelik Bilinçleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Global warming is a significant problem in the present-day. As a way of preventing this problem, teachers and teacher candidates, who will educate future generations, have to be aware of global warming. Therefore, global ... -
Öğretmen Adaylarının Model Oluşturma Etkinlikleri Sürecindeki Argümantasyon Kalitelerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-13)The aim of this study is to examine the arguments produced by pre-service secondary mathematics teachers during the model elicting activities according to the Toulmin model and to observe their argumentation quality ... -
Öğretmen Adaylarının STEM Öğretimiyle İlgili Özyeterlik Farkındalık ve Yönelimlerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-04)The main purpose of education methods is raising cognitive awareness of students that can move up with times and can make contributions to the development of countries. In the process of teaching and learning it is the ... -
Öğretmenlerin Sıfır Atık Projesine Yönelik Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi Üzerine Betimsel Bir Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study is to have information about how much the teachers know about the Zero Waste Project, their thoughts on this issue, and how much of the activities and applications that can be carried out within the ...