Dosya Biçimi"Yok" Temel Eğitim Bölümü için listeleme
Toplam kayıt 94, listelenen: 1-20
-
36-72 Aylık Çocukların Ev Matematik Ortamlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-04)There are some factors that affect children's mathematics achievement in later ages. One of the factors affecting children's math skills is the math environment of the home. In this context, "In this context, answers to ... -
4-7 Yaş Çocukları için Örüntü Becerileri Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Örüntüye İlişkin Öğretmen Uygulamalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed at developing a measurement tool to determine the pattern skill levels of children aged between 4 and 7 years, and determining the practices of preschool teachers on the concept of pattern. The study adopted ... -
5N1K Teknoloji Modelinin İlkokul 1. sınıfta Okuma Becerisine İlişkin Bazı Değişkenlere Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The main purpose of this research is to examine the effect of the technology integration model-based application on some reading variables of primary school 1st grade students. For this purpose, the research was designed ... -
Anne-Babalık Amaçları ile Çocuğun Mizacı, Psikososyal Davranışları, Duygu Düzenleme Becerileri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of research is to examine relationship between parenting goals and child's temperament, psychosocial behaviors, emotion regulation skills. Parents of 48-78 month old children attending pre-school education institutions ... -
Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen Başarısına, Araştırma ve Bilimsel Yazma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main purpose of this research was to investigate the effect of Argument Based Inquiry (ABI) approach on fourth grade students’ science achievement, inquiry and scientific writing skills. Another purpose of the research ... -
Birinci Sınıf Öğretmenlerinin Okuma Yazma Öğretimine Hazırlık Döneminde Yaptıkları Uygulamaların Nitel Bir Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In Turkey, pre-school education between the ages of 3-5 is not compulsory and the participation rate is 39%. In classrooms with different age groups, foreign nationals and inclusive students, where the vast majority do not ... -
Caldecott Ödüllü ve Popüler Resimli Türk Çocuk Kitaplarının Karşılaştırmalı Bir Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Children's books are one of the most important products in determining the cultural level of a country. Because children's books are not only products that enable children to have fun, but also works of art in their ... -
Covid-19 Pandemisinde 48-72 Ay Çocukların Ebeveynleri ile İlişkileri ve Yılmazlık Özelliklerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to reveal the relationships between preschool childrens' resilience and parent-child relationship and temperament, attachment, and emotion regulation during the pandemic period. This research, which ... -
ÇOCUK EDEBİYATI ALANINDA YAPILMIŞ ARAŞTIRMALAR ÜZERİNE BETİMSEL BİR ÇALIŞMA: AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETLERİ ÖRNEĞİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Literature, one of the significant elements of personal development, holds great importance for children due to its richness tailored for them. The contribution of children's literature to the development of children in ... -
Çocuk Kitapları Üzerine Bir Seviye Tespit Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aims to to determine the reading levels of children's books in Turkish with 10 local authors and 10 foreign authors. The research is a type of basic qualitative research, and the data collection process was ... -
“Devereux” Okul Öncesi Ölçeğinin Uyarlanması Ve İkinci Adım Erken Müdahale Programının Etkililiğinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)Investigating the effectiveness of programs is an important step for children's social emotional development. Second Step program (SSP) aims to support children socially- emotionally. Therefore, the purpose of research ... -
Dışsallaştırılmış Davranışların Değerlendirilmesinde Öğretmenlerin Nedensel Yüklemelerinin ve Beklentilerinin Öğretmen-Çocuk İlişkisindeki Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-11)The study aimed to reveal the effect of mental processes such as behavioral appraisal, causal attribution and expectation in the relationship of preschool teachers with children with externalized behavioral problems. The ... -
Ebeveyn ve Öğretmenlerin Bilim Okuryazarlık Düzeyleri ile Okul Öncesi Dönemde Bilim Eğitimine İlişkin Görüşleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-04)The aim of this study is to determine the science literacy levels of preschool teachers and parents with children in early childhood, to examine their views on science literacy and science education, and to reveal their ... -
Ebeveynlerin Doğayla İlişki Düzeyleri İle Çocuklarının Doğayla Bağlantı Kurma Eğilimleri Arasındaki İlişki
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study is to reveal the relationship between parents' levels of relationship with nature and their children's tendency to connect with nature. For this purpose, "What kind of relationship is there between ... -
Eğitsel Veri Okuryazarlığı Yeterlik Algısı Ölçeği: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In early childhood, when the speed of development is high decisions to be made about children, activities to be implemented or measures to be taken will ensure that they spend their childhood and later periods in a healthier ... -
Eleştirel Okuryazarlık Sürecinin Kültürel Açıdan Karma İlköğretim 4. Sınıf Öğrencilerinin Kültürlerarası Yeterliliklerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study explores the impact of critical literacy process with respect to the concepts of peace, equality and refugees’ experience on the intercultural competence of culturally mixed 4th grade students, some of whom are ... -
Erken Çocukluk Eğitimcilerine Yönelik Hazırlanan Ön Yargısız Eğitim Programının Öğretmenler ve Çocuklar Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-07-31)The purpose of this research is to examine the knowledge of preschool teachers on Antibias Education, to examine the effects of the Anti-bias Education Program on teachers, and to examine the effects of this program on ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Kapsayıcı Eğitimin Niteliğine Yönelik Paydaş Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this research, the views of teachers, parents, school administrators, local government officials and non-governmental organizations on the quality of inclusive education in pre-school education were examined. This ... -
Erken Çocukluk Eğtimi Öğretmenlerinin Olgun Oyuna İlişkin Uygulamalarının ve Görüşlerinin Oyundaki Öğretmen Rolü Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-03-27)The purpose of this study is to conduct an adaptation study of the Mature Play Observation Scale into Turkish and to examine early childhood education teachers’ practices and opinions on mature play. Exploratory sequential ... -
Erken Çocuklukta Felsefi Etik Programı Uygulamasının Çocukların Etik Anlayışlarında Yarattığı Değişimlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024-08-09)In this study, since it was aimed to explore the ethical understanding and experiences of preschool children and to examine the changes in their ethical understanding and discourses after the intervention in depth, the ...