Ortaöğretim Fen ve Matematik Alanlar Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu: Güncel gönderi
Toplam kayıt 51, listelenen: 1-20
-
Lise Öğrencilerinin Modern Fiziğe Yönelik Kaygılarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Anxiety is one of affective factors that have an impact on the success of the student. Students may have anxieties about attending classes and performing throughout their academic lives. It can be said that one of the ... -
Beyin (Zihin) Haritalarının Matematik Konularına Uygulamalarının Matematiksel İfadelerin Hatırlanmasına Katkısının Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to investigate the effect of the 'Brain / Mind Mapping' technique on the recall of mathematical expressions. Private school 11th Grade students who are in the Çankaya district of Ankara and ... -
İşbirlikli Öğrenme Modelinde Kullanılan Kavram Haritalarının Öğrencilerin Asitler-Bazlar Konusundaki Başarı ve Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The goal of the chemistry curriculum is for students to identify semantic associations between concepts, resulting in meaningful learning rather than simply memorising the concepts. The purpose of this study is to determine ... -
Matematik Tarihinin Matematik Ders Kitaplarında Ne Derecede Ve Ne Şekilde Bulunduğunun İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01)The use of the history of mathematics in mathematics education has been one of the most important topics in recent years. In our country and many others, information about the history of mathematics is found in the content ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin TIMSS 2015 Matematik Başarılarının Bilişsel Tanı Modeli ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research was conducted with the aim of determining the learning deficits and areas that are weak and strong in the mathematics of the eighth grade students. In this context, it has also been examined whether there ... -
Modern Fizik Öğretiminde Argümantasyona Dayalı Sorgulama: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study focusing on technology-supported modern physics teaching based on the Argument Based Inquiry (ABI) approach, the purpose was threefold: (i) to investigate the development of pre-service physics teachers’ ... -
Fizik Öğretmenlerinin ve Fizik Öğretmen Adaylarının Elektrik Konusudaki Orantısal Akıl Yürütmeye Dayalı Pedagojik Alan Bilgilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-02-09)The aim of this study is to examine the pedagogical content knowledge of physics teachers and physics teacher candidates based on proportional reasoning on electricity. 10 physics teachers working in various secondary ... -
Tampon Çözeltiler Konusunda Zihinsel Modellerin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this study was to determine the mental models of chemistry teacher candidates about buffer solutions. The sample group consists of 35 chemistry teacher candidates attending the Faculty of Education Chemistry ... -
Ortaöğretim Biyoloji Öğretim Programının Üreme, Çoğalma ve Gelişme Konuları Açısından Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Considering that the knowledge gained in the field of biology directly affects human life, it becomes more and more significant to teach the subjects that are of such close interest to future generations and the society. ... -
Kavram Haritalarıyla Desteklenen 5E Öğrenme Modelinin Öğrencilerin Kimya Kavramlarını Anlamalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to investigate the effect of 5E learning model supported by concept maps on eight grade students’ conceptual understanding of some basic chemical concepts and students’ motivation. The study carried ... -
Belgesel Temelli Artırılmış Gerçeklik Uygulamalı Çevre Eğitiminin Etkililiği Üzerine Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, determining the effect of environmental education based on documentary-based augmented reality applications on dimensions of critical thinking and science literacy in environmental problems was aimed. The ... -
Online Eğitimde Bilişsel Faktörler ve Kimya Başarısı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this thesis research students attending online chemistry class is to investigate whether their metacognitive avarenes and self-regulation skills of students have on effect on their academics success. ... -
Açık Alan Etkinlikleri İle Desteklenmiş Biyoloji Öğretim Programının Öğrenci Başarı ve Tutumu Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The effect of the tenth-grade biology curriculum integrated with outdoor education (OE) on students' success and attitude towards biology compared to indoor education and the long-term retention were investigated at current ... -
Belirtisiz Mantıktan Yararlanılarak Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği Öğrencilerinin Öğretmenlik Uygulaması Başarılarının Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)EVALUATION OF TEACHING PRACTICE PERFORMANCE OF STUDENTS OF SECONDARY MATHEMATICS EDUCATION BY USING FUZZY LOGIC Ayşe ÖCAL ABSTRACT With the developments in science and technology the areas in which the “Fuzzy ... -
Ortaöğretimde Virüs Konusunun Program, Öğretmen ve Öğrenci Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)It is considered that education can be effective and high level objectives can be achieved by the harmony between teachers, students and current teaching programs. In this study, it is aimed to examine the place of subject ... -
Özel Yetenekli Öğrencilerin Karmaşık Sayılar Konulu Etkinlikler ile Üstbilişsel Bilgi ve Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-08-23)Gifted students can organize their own learning environments to achieve their goals and these characteristics are associated with the concept of metacognition. They can make more progress in metacognition than other students ... -
Matematik Öğretmenliği Alan Bilgisi Testi Sorularının Özel Alan Yeterlikleri ve Math Taksonomiye Göre Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study examined the views of mathematics teachers about the Pedagogical Knowledge Test which has been applied since 2013 and whether the questions used answer the expectations of Math Taxonomy and special pedagogical ... -
Öğrencilerin Biyoloji Süreç Diyagramlarında Öğrenme Stilleri, Öğrenme Faaliyetleri ve Öğrenme Çıktıları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to determine the learning activities and learning styles that students use while performing learning from process diagrams and to investigate the effect of learning activities and learning styles ... -
Bitki Morfolojisi, Anatomisi İle Sistematiği Konularının Ortaöğretim Biyoloji Programındaki Yerinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to place the subjects of plant morphology, anatomy and systematic in the Curriculum of Biology Lesson in Secondary Education and to evaluate the suitability of practice based on the students' ... -
Dalgalar Konusunun Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı İle Desteklenen 5e Öğrenme Modeline Göre İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In the study, waves as a topic and its application were tackled according to 5E learning model which is supported by inquiry-based learning approach. Designed as an action research, it was conducted with the participation ...