Başlık için İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu listeleme
Toplam kayıt 187, listelenen: 145-164
-
Pedagojik Sistemler Kuramına Göre Geliştirilen Sürdürülebilir Gelişme İçin Öğretmen Eğitimi Programının Yansımalarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This research was carried out to examine how the Teacher Training Program for Sustainability, which was developed based on Pedagogical Systems Theory (PST), affects preschool teachers' opinions about the world, individual, ... -
Problem Çözme Stratejileri Öğretiminin Çözümlerdeki Kavramsal - İşlemsel Bilgi Tercihine ve Performansa Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The purpose of the study is investigating effects of problem solving strategiesinstruction, thinking styles and critical thinking levels on the predominantlyconceptual or procedural knowledge preferences of preservice ... -
Problem Kurma Yaklaşımıyla Desteklenen Bir Matematik Sınıfında Öğrencilerin Cebir Öğrenmelerinin ve Problem Kurma Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to determine the mathematical knowledge, process skills, problem qualities and problem posing strategies of students following the linear equations course supported by problem posing approach. ... -
Reggio Emilia Temelli Proje Çalışmalarında Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Karar Verme Süreçlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The purpose of the current study is to investigate the development of preschool children in decision making processes through project works based on the Reggio Emilia Approach. A preschool teacher and 14 preschool children ... -
Reggıo Emılıa Temelli Projelerin Anaokuluna Giden Çocukların Yaratıcı Düşünme Becerilerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The objective of the study is to investigate the impact of the projects based on Reggio Emilia Approach, on the creative thinking skills of preschool children. The study is carried out with eighteen 6 years old children ... -
Resimli Çocuk Kitaplarında Yer Alan Mizahi Unsurların İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study aims to examine humor forms in picture books which are published in the language of Turkish or translated into Turkish. The study also aims whether or not these books are appropriate for preschool children’s ... -
Resimli Çocuk Kitaplarının 5 Yaş Çocuklarının Bakış Acısı Alma Becerisi ve Dil Gelişimine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This research is conducted to examine the effect of Language Development and Perspective Taking Education on the language and perspective taking skills of 5 years old children. Pre-test post-test quasi-experimental design ... -
Resimli Öykü Kitabı Okuma Etkinliklerinin 3 Yaş Çocuklarının Dil Gelişimleri ve Sosyal Becerileri Üzerindeki Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this thesis is to investigate the impact of picture story book reading activities on the language development and social skills of 36-48 month-old children. The effects of activities on children's language ... -
Resimli Öykü Kitaplarının Çocukların Ve Annelerinin Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study, which aimed to understand the effect of egalitarian or alternative gender role representations in picture storybooks on children's gender stereotypes and their mothers' gender role attitudes, was conducted in ... -
Robotik Uygulamalarının Okul Öncesi Çocukların Yaratıcı Düşünme Becerileri Üzerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study aims to investigate the effects of a STEM-robotics program on early childhood students’ creative thinking skills and designs. As part of the study the program consisting of 6 modules was developed. This robotics ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Sanat ve Bilimle Keşif Programı'nın çocukların yaratıcı düşünme ve bilimsel süreç becerilerine yansımaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The study aimed to reveal the reflections of the Exploration with Art and Science Program (EASP), an integrated visual arts and science education program for 60-72-month-old children, on children's creative thinking and ... -
Sayı Duyusu Temelli Öğretimin Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Özyeterliklerine ve Performanslarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The purpose of this study was to investigate the effects of number sense based instruction on sixth grade students’ self efficacies and performances. Self efficacies consist of self efficacy towards mathematics and self ... -
Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Cebir Öğrenme Alanında Matematiksel Dili Kullanma Becerilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine skills of eighth grade students’ use of mathematical language in the field of algebra learning. The research was structured as a case study of qualitative research methods. The study ... -
Sesbilgisel Farkındalık Mesleki Gelişim Programı’nın Okul Öncesi Öğretmenleri ve Çocukları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of the study is to investigate the effects of Phonological Awareness Professional Development Program on teachers' phonological awareness knowledge, practice level of phonological awareness instruction in the ... -
Sorgulama Temelli Matematik Etkinliklerinin Çocukların Matematiksel Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study was to develop a module of inquiry-based mathematics activities that are suitable for 60-72 month-old children's developmental characteristics, interests, needs and expectations as well as the ... -
Sorgulama Temelli Oyunların Çocukların Dünya’nın Şekli Ve Gece-gündüz Kavramlarını Algılamalarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study mainly aims to investigate the effect of inquiry-based plays on children’s perceptions of the shape of the earth and day-night concepts. Children aged between 60-72 months attending kindergartens in city ... -
Soruşturma Temelli Mesleki Gelişim Programına Katılan Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Soruşturma Anlayışlarındaki Gelişimin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)According to the education paradigm adopted in our country, with the effect of the reform movements in the world, teachers are implicitly expected to design and apply activities based on the inquiry approach since 2004 in ... -
Sosyo-Bilimsel Konu Öğretiminde Modellemenin Öğrencilerin Çevre Bilincine ve Mantıksal Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, the effects of model based science practices in teaching socio-scientific issues on middle school students’ environmental awareness and logical thinking were examined. For this purpose, activities related ... -
Sürdürülebilirlik İçin Drama Eğitim Programının 48-60 Aylık Çocukların Zihin Kuramı ve Empatik Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study is carried out to investigate the effects of Drama Education Program for Sustainability (DEPfS) on theory of mind and empathic skills and their views about sustainability of 48-60 months old children. It is ...