Browsing İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu by Type "info:eu-repo/semantics/doctoralThesis"
Now showing items 41-60 of 99
-
Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmen Yeterlikleri, Zihinsel Engelli Öğrencilerin Erişileri ve Sosyal Uyumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to determine the effect of mainstream classroom teachers’ training on teacher competences, achievements and social adaptations of mentally handicapped children. Afterwards it was searched ... -
Keyhole Erken Müdahale Programının Ebeveyn Ve Çocuk Çıktıları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this thesis is to adapt to Turkish and examine the effectiveness of the Keyhole Early Intervention Program with parents who are autistic children in early childhood, In the study using parallel pattern approaching ... -
Model Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının İlkokul Fen Dersinde Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the effect of Argument Based Inquiry Approach Supported with Models (ABIASM) on students' conceptual understanding and ability to form model supported argumentation in primary school ... -
Modellemeye Dayalı Fen Eğitiminin Etkililiği; Öğrencilerin Bilimin Doğası Görüşleri İle Eleştirel Düşünme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The effect of model-based science education program based on skills of constructing, testing and revising of mental, expressed and consensus models in middle school science education, students views about nature of science ... -
Mozaik ve Proje Yaklaşımlarına Dayalı Eğitimin Çocukların Katılım Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study was conducted to explore the effects of mosaic and project-based instruction on children’s involvement levels. Another aim of the study was to determine preschool teachers’ and children’s views about the involvement ... -
Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this research, it was aimed to determine the STEM skills that were used by gifted and talented students in integrated STEM activities based on the engineering design. Additionally, it was aimed to find out students' ... -
Mülteci Çocukların Psikososyal Gelişimine Yönelik Program Uyarlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-10)The purpose of this study is to adapt The World United (Birleşen Dünyalar) program prepared for the social emotional development of 6-7 year old Syrian children receiving education at Temporary Training Centers, to support ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarda Bağlanma İle Sosyal Yetkinlik, Kaygı, Öfke ve Öz-Kontrol Değişkenlerinde Akran İlişkilerinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In the preschool period, the child transition from family life to school life and expands its social environment that is limited to family members and their close circle with peers. The positive peer relationships established ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik Geliştirilen Stem Eğitimi Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aims to investigate the effect of a STEM program about aviation and aircrafts on preschoolers’ scientific process skills and reflections of the implementation process of the program on children, families and the ... -
Okul Öncesi Dönemde Matematik İle Dil Arasındaki İlişki Üzerine Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study aims at revealing whether preschool children use mathematical concepts in their daily talks; how teachers communicate with a child using a mathematical expression; teachers’ opinions of relationship among ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Çocukların Toplumsal Cinsiyet Algılarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Defined as the duties, responsibilities, and behaviors a society expects the women and men to display, gender has always been a topic of controversy. Yet, children s opinions concerning gender has not been examined that ... -
Okul Öncesi Dönemdeki Üstün Yetenekli Çocukların Aday Gösterilmelerine Yönelik Geliştirilen Eğitim Programının Etkililiği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-08)The aim of this research is to make early childhood teachers and preservice teachers nominate gifted children as candidates in their classrooms. For this aim, Gifted Children Nomination Training Programme (ÜYÇAGEP) was ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamlarındaki Dış Mekan Kalitesi İle Dış Mekan Ortamlarına İlişkin Öğretmen Algıları ve Kullanımlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to evaluate the outdoor quality level in preschools and the duration of outdoor using in terms of various variables, to examine the relationship between outdoors’ quality and teachers’ outdoor ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamının Kalitesinin Çocukların Yaratıcılığına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)This research aims to explore the effect of early childhood environment quality of preschools served under Ministry of National Education on children’s creativity. Population of this research consist of preschools which ... -
Okul Öncesi Eğitimde Örgütsel Iklimin Öğretmen Performansına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of this research is to determine the work environment perceptions ofpreschool teachers‟ who work in independent preschools and elementary schools‟preschool classrooms which affiliated to Turkish Republic Ministry ... -
“Okul Öncesi Matematik Programı”Nın Çocukların Matematik Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of the current study is to adapt and apply the Pre-K Mathematics Curriculum, which is applied by training teachers, to Turkish and also to examine the effects of the curriculum on the math skills of 48-66 ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerde Bağlanma ve Sınıf Yönetimi Profillerinin Anne Bağlanması ve Çocuk Yetiştirme Tutumlarıyla İlişkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)Theory of attachment is interested in the individuals from the point of interpersonalrelationships. Recently, although there are many studies on the theory ofattachment, the number of the studies especially on the field ... -
Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Mesleki Gelişim Aracı Olarak Öğretmen Portfolyosu Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12)Professional development in early childhood education is a critical factor for the quality of education. Professional development activities carried out in Turkey, are often working away from the effectiveness. There is a ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Bilgi-İşlemsel Düşünme Becerilerinin Desteklenmesi: Tasarım Temelli Hizmet İçi Eğitimin Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-02-21)This research aims to examine the effect of the in-service training program based on the design-based learning approach on preschool teachers’ coding and computational thinking skills. The study group consisted of 40 ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Resimli Öykü Kitabı Okuma Etkinlikleri İle Çocukların Dil Gelişimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study aimed to examine the relationship between teachers picture story book reading activities and language development 48-60 month old children s and to identify the effect of variables different on this relationship. ...