Bölüm "İlköğretim" İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 81, listelenen: 41-60
-
Meslekte Yeni Olan İlkokul Öğretmenlerinin Sınıfta Düzeni Yeniden Sağlamaya İlişkin Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to describe the experiences and practices of the novice primary school teachers, related to establishing order in their classrooms. In line with this purpose, nine primary school teachers who ... -
Model Destekli Argümantasyon Tabanlı Bilim Öğrenme Yaklaşımının İlkokul Fen Dersinde Uygulanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the effect of Argument Based Inquiry Approach Supported with Models (ABIASM) on students' conceptual understanding and ability to form model supported argumentation in primary school ... -
Mozaik ve Proje Yaklaşımlarına Dayalı Eğitimin Çocukların Katılım Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)This study was conducted to explore the effects of mosaic and project-based instruction on children’s involvement levels. Another aim of the study was to determine preschool teachers’ and children’s views about the involvement ... -
Mühendislik Tasarımı Odaklı Bütünleşik STEM Etkinliklerinde Üstün Zekâlı ve Yetenekli Öğrencilerin Kullandığı Beceriler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this research, it was aimed to determine the STEM skills that were used by gifted and talented students in integrated STEM activities based on the engineering design. Additionally, it was aimed to find out students' ... -
Okul Öncesi Dönem Çocuklarına Yönelik Geliştirilen Stem Eğitimi Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aims to investigate the effect of a STEM program about aviation and aircrafts on preschoolers’ scientific process skills and reflections of the implementation process of the program on children, families and the ... -
Okul Öncesi Eğitim Ortamlarındaki Dış Mekan Kalitesi İle Dış Mekan Ortamlarına İlişkin Öğretmen Algıları ve Kullanımlarının Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to evaluate the outdoor quality level in preschools and the duration of outdoor using in terms of various variables, to examine the relationship between outdoors’ quality and teachers’ outdoor ... -
“Okul Öncesi Matematik Programı”Nın Çocukların Matematik Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of the current study is to adapt and apply the Pre-K Mathematics Curriculum, which is applied by training teachers, to Turkish and also to examine the effects of the curriculum on the math skills of 48-66 ... -
Okul Öncesi Öğretmenleri İçin Mesleki Gelişim Aracı Olarak Öğretmen Portfolyosu Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12)Professional development in early childhood education is a critical factor for the quality of education. Professional development activities carried out in Turkey, are often working away from the effectiveness. There is a ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Haklarına İlişkin Tutum, Davranış Ve Görüşlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to investigate preschool teachers’ attitude towards rights of children and their views and behaviors on applying rights of children on their activities in class. Mixed research method and the ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Teknoloji Kullanımlarını Etkileyen Faktörler: Bir Yol Analizi Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This research, which was conducted to determine the factors that affect early childhood education teachers' technology use in the classroom settings, was carried out with correlational model. In this research, conducted ... -
Okul Öncesi Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyete Yönelik Sınıf İçi Algıları ve Bir Ölçek Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of the study is to develop a scale to determining pre-school teachers’ perceptions about gender in the classroom and to determine the teachers' perceptions about gender in the classroom. The study is methodological ... -
Okullarda Yaşanan Yazılı Ve Görsel Basına Yansıyan Fen Laboratuvar Kazaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this study is to research the laboratory accidents which are reflected in the written and visual press. Determining how frequently these accidents are happening depending on the educational stage such as ... -
Olumlu Ebeveynlik Programı’nın Çocukların Davranış Problemlerine, Ebeveynlerin Disiplin Yöntemlerine ve Ebeveyn-çocuk İlişkisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)Triple P- Positive Parenting Program is an international effective parenting intervention that helps children and parents regulate their own behavior. In this study, the effect of Triple P on behavior problems of 48-72 ... -
Bir Ortaokul Matematik Öğretmeninin Dörtgenler Konusundaki Söylemlerinin Değişiminin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this research, it is aimed to investigate the change of mathematical discourse of a middle school mathematics teacher on about 5th grade quadrilaterals subject with the commognitive approach in the context of lesson ... -
Oyun Temelli Empati Programının Çocukların Empati, Arkadaşlık ve Duyguları Yönetme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of this study is to investigate the effect of the Play-Based Empathy Program (PBEP) on five-year-old children's empathy skills, friendship relations and emotion management skills. This research was designed in mixed ... -
Öğrencilerin Matematiksel Düşüncelerine Odaklanma: Matematik Öğretmen Adayları ile Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-09-06)The purpose of this study is to investigate middle school prospective mathematics teachers’ skills in revealing students’ mathematical thinking about ratio and to determine the changes in their interaction with the student. ... -
Öğrencilerin Model Oluşturmasına İlişkin, Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşlerini Etkileyen Faktörlerin Araştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, it is aimed to determine science teachers‟ opinions on students constructing models in science classes and to identify the possible factors that affect science teachers‟ opinions. For this reason, science ... -
Öğretmen Adaylarında Çokkültürlü ve Ayrımcılık Karşıtı Farkındalığın Geliştirilmesi: Bir Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-08)The aim of this study is to investigate the effectiveness of an educational model applied to pre-service teachers to raise multicultural and anti-bias awareness. In the study, pretest-posttest-follow-up test one-group mixed ... -
Öğretmen Adaylarının İstatistiği Öğretme Bilgilerinin Öğretmenlik Uygulaması Temelli Ders Araştırmaları Bağlamında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study was to improve pre-service middle school mathematics teachers’ statistical knowledge for teaching via practicum based lesson study. Also how practicum based lesson study supports or restricts ... -
Öğretmenlerin Çevre Bilinci Düzeyinin Belirlenmesi- Ankara Etimesgut Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-07-20)The purpose of this study is to determine the environmental knowledge, attitudes towards the environment and environmentally friendly behaviors, i.e., the level of environmental awareness of in-service teachers and to ...