Bölüm "İlköğretim" İlköğretim Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 81, listelenen: 21-40
-
Erken Çocukluk Döneminde Çalışma Belleği ile Okula Hazırbulunuşluk Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the relationship between working memory and school readiness. Study was conducted in two steps; Working Memory Rating Scale’s adaptation, and examining the relationship between working ... -
Erken Çocukluk Eğitiminde Kalite Uygulamaları: Sistemler Arası Bir Karşılaştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016-12-30)This study conducted comparative educational research to examine two different quality rating and improvement systems, one of which is used in Turkey and the other in the state of North Carolina in the United States. ... -
ERKEN ÇOCUKLUKTA ZORBALIĞA YÖNELİK FARKINDALIK PROGRAMININ ÇOCUK VE ÖĞRETMEN AÇISINDAN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aims to enhance the awareness of children aged 60 to 72 months regarding bullying, distinguishing it from other aggressive behaviors, and adopting strategies for coping with and intervening in bullying when ... -
Farklı Bilgi Kaynaklarından Edinilen Bilgilerin Sosyobilimsel Konularda Oluşturulan Argümantasyonların Kalitesi ve Fen Başarısı Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the effects of 8th grade students' ways of obtaining information from different sources of information on the socioscientific issues of base stations and genetically modified organisms ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Fende Matematiğin Kullanımına Yönelik Özyeterlik İnançları, 21.yy Becerileri ve Aralarındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)In this study, preservice science teachers' self-efficacy perceptions of 21st century skills and the self-efficacy perceptions of the use of mathematics in science education and the relationship between ... -
Fen Bilimleri Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Davranışlarının Planlanmış Davranış Teorisi Temelinde Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)With the help of Theory of Planned Behaviour, which is a social-psychology theory, is possible to predict whether a behaviour occurs or not. According to theory “Intention”, that is directly related to “Behaviour”, is ... -
Fen Teknoloji Mühendislik ve Matematik Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencileri Üzerindeki Etkileri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)In today’s economic development of the country determined by technological developments, it is very important to grow engineers and specialist in science of the future and to generalize technology literacy. Science-Techn ... -
Görme Engelli Öğrencilerin Uzamsal Stratejilerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this study is to examine the spatial ability of 8th grade students with visual impairments in the context of spatial visualization and spatial orientation, which are considered as subcomponents of spatial ability. ... -
“Güvenli Çocuk” (Safe Child) Programının Etkililiğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-07-17)The aim is to investigate the effectiveness of Safe Child Program, which is adapted to protect children from abuse and similar dangerous situations, and to increase their confidence attended first grade and preschool ... -
Hikâyeleştirme Yönteminin 6. Sınıf Öğrencilerinin Matematik Başarısına, Problem Çözme ve Kurma Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study is to examine the effects of storytelling method on 6th grade students’ Mathematics achievement, problem solving and posing skills. The design of the study research model is structured as a ... -
İlkokul 4. Sınıflarda Fen Bilimleri Dersinin Araştırmaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımıyla İşlenmesi: Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018-06-25)In the world and in our country, it is seen that the developments in science in recent years have increased the importance of science education. With the increased emphasis on science education, many countries' curricula ... -
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerine Okuma Alışkanlığı Kazandırmak İçin Bir Eylem Araştırması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Reading; It is an action that takes people to infinity of knowledge and develops skills such as creative thinking, speaking and writing. Free and scientific thinking power, which is one of the goals of national education, ... -
İlkokul Birinci Sınıf Öğrencilerine Yönelik Bir Kelime Tanıma Envanteri Tasarım Ve Geliştirme Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017-12-13)The skill of word recognition is the first step for an individual who wants to practice reading. It is impossible to perform the act of reading without recognizing words, and it is important that individual and informal ... -
İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Sayı Duyularının Bağlam Temelli Ve Bağlam Temelli Olmayan Problem Durumlarında İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of this study is to analyze the use of number sense and strategies of fourth grade primary school students as they solve context-based and noncontext-based problems. Survey design was employed. The quantitative ... -
İlkokul Düzeyindeki Çocuklar için Hazırlanmış Biyografiler Üzerine Bir Doküman İncelemesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)The aim of the research is to demonstrate the possibilities of using national biographical works at the primary school level published in our country as an inclass and out-of-class reference material. Through the document ... -
İlköğretim Matematik Öğretmen Adaylarinin Bir Matematik Sinifina Yönelik Farkindaliklari
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of the study is to reveal pre-service elementary mathematics teachers’ noticing on a mathematics classroom and to determine the levels of their noticing on students' mathematical thinking in particular. The ... -
İstatistikle İlgili Modelleme Etkinlikleri Bağlamında Öğretmen Farkındalığı: Bir Durum Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2017)Teacher noticing is an important aspect of teacher competence and an essential factor for effective teaching. Teacher noticing of students' mathematical thinking involves hearing what students say, seeing their actions, ... -
Kaynaştırma Eğitimi Programının Öğretmen Yeterlikleri, Zihinsel Engelli Öğrencilerin Erişileri ve Sosyal Uyumlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The purpose of this research is to determine the effect of mainstream classroom teachers’ training on teacher competences, achievements and social adaptations of mentally handicapped children. Afterwards it was searched ... -
Matematik Ders Kitapları Cebir Öğrenme Alanındaki Soruların PİSA Matematik Yeterlik Düzeylerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study was examined 6th ,7th and 8th mathematics and mathematical applications textbooks which is prepared in accordance with the 2018-2019 mathematics curriculum in Turkey. With this study, it is examined ... -
Matematik Uygulamaları Dersinin Ortaokul Öğrencilerinin Matematik Okuryazarlığına ve Matematiğe Yönelik Tutumlarına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the effects of the Applications of Mathematics Course on students’ mathematical literacy and attitudes towards mathematics. For this purpose, pretest-posttest with control group ...