Alt Tür "workingPaper" Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 30, listelenen: 1-20
-
1923-2018 Yılları Arasında Uygulanan Ortaöğretim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, fifteen high school mathematics curricula implemented between 1923 and 2018 were analysed with the program analysis steps of Posner (2004). The qualitative research method and “Holistic multiple case study”, ... -
Dürtüsellik ve Ruminasyonun Akademik Öz Düzenleme ile İlişkisinde Duygu Düzenlemenin ve Amaç Yönelimlerinin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study was to investigate the variables associated with university students' academic self-regulation levels. In this study, a structural model was used to examine the relationships between impulsivity, ... -
Eğitim Reformunun Başarısında Etkili Olan Etmenler: BİLSEM Modelinin Politika Nitelikleri Kuramı Bağlamında Analizi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, the reforms related to BILSEM were analyzed in the context of Policy Attribution Theory in order to determine the factors that were successful in educational reforms. The reforms and innovative practices ... -
Ergenlerde Sosyal ve Duygusal Öğrenmenin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)This study intended to examine the student and school level factors associated with social and emotional learning (SEL) skills in adolescents. The research group consisted of 3017 high school students selected by random ... -
EVLİLİK GÜÇLENDİRME PROGRAMI’NIN EVLİLİK DOYUMU VE EŞ TÜKENMİŞLİĞİNE ETKİSİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this study was to examine the effects of the "Marriage Enrichment Program" (EGP) on marital satisfaction and spouse burnout. The study involves an experimental design with a pre-test, post-test, and follow-up ... -
Lgbt+ Bireylerin Kariyer Uyumuna Yönelik Nitel Bir İnceleme
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, it is aimed to examine the career adaptation processes of LGBT+ individuals in depth within the framework of Career Construction Theory's career construction model of adaptation. For this purpose, ... -
Liderlik Yöneliminin Örgütsel Özdeşleşmeye Etkisinde Psikolojik Sözleşmenin Aracı Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)This research aimed to examine the relationships among organizational identification, psychological contract, and leadership orientation up to teachers' views. The research was conducted with 407 teachers working in secondary ... -
Mesleki ve Teknik Ortaöğretim Kurumlarının Finansmanı: Ankara İli Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-05)The aim of this research is to reveal the financial sources, problems that encountered in practice, and solutions of vocational and technical secondary education institutions in Turkey. It was designed as a ‘jumbled single ... -
Okul Öncesi Eğitimde Okul Dışı Öğrenme Ortamlarının Kullanımına Yönelik Bir Olgubilim Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In this study, it is aimed to examine perceptions of the teachers, parents, school administrators and out-of-school learning environment authorities towards out-of-school learning environments in early childhood education. ... -
Okullarda Ayrılma, Kayıtsız Kalma, Muhalefet ve Sadakat İle Örgütsel Adalet İlişkisinde İş Doyumunun Aracı Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-10)The aim of this study is to examine the multi-directional relations between organizational justice, job satisfaction and behaviours of exit, voice, loyalty and neglect according to the opinions of teachers working in state ... -
Okuma Becerilerine Yönelik Yanıt Doğruluğu ve Yanıt Sürelerinin Hiyerarşik Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-06)In the current study, it is aimed to estimate and interpret the person and item parameters related to the abilities and speed of students in reading skills and to evaluate the level of fit of the behaviors exhibited by ... -
Ortaöğretim Kurumlarına Yerleştirmede Kullanılan Merkezi Sınav Puanlarının Geçerlik Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this research is to collect evidence regarding the criterion validity and consequential validity of the central exam scores of secondary education institutions (OKMS) that are used for the purpose of ... -
Ortaöğretim Öğretmenlerinin Eğitimde Dijital Dönüşümden Yararlanma Düzeylerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study aims to determine the level of benefiting from digital transformation on education for secondary education teachers. The fourth industrial revolution, which is accepted as the pioneer of digital transformation, ... -
Ortaöğretime Geçiş Sınavlarında Ölçme Değişmezliği ve Dmf’nin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ... -
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ SINAVLARINDA ÖLÇME DEĞİŞMEZLİĞİ VE DMF’NİN İNCELENMESİ
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of this study is to examine the measurement invariance and changing item function of the verbal part Turkish subtest of secondary education transition exams in terms of gender and school type variables, respectively. ... -
Öğretmenlerin Mesleki Öğrenmesi İle Bazı Bireysel ve Örgütsel Değişkenler Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to investigate the relationships between teacher professional learning and some personal and organizational variables. The sample of this quantitative and relational study consisted of 810 ... -
Öğretmenlerin ve Okul Yöneticilerinin Sosyal Sermayeye İlişkin Görüşlerine Yönelik Fenomenolojik Bir Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-05-24)The purpose of this study is to examine the opinions of secondary school teachers and administrators about social capital in Ankara. In accordance with this aim, the thoughts of secondary school teachers and administrators ... -
Örgütsel Zekâ Düzeyinin Öğretmenlerin Yenilikçi Çalışma Davranışları Üzerindeki Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)This study aimed at determining schools’ organizational intelligence and teachers innovative work behavior levels, whether there was a difference in terms of various variables (gender, age, education level, branch, ... -
Performans Değerlendirmede Puanlayıcılar Arası Uyum İle Göz İzleme Sonuçları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-01-02)In this study, the fit between raters, coefficients of fit, generalizability and many facet Rasch were investigated in the performance evaluation process. For this purpose, to evaluate the presentation performance of the ... -
Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Öğrencilerinin Psikolojik Yardım Gereksinimleri ve Yardım Almada Karşılaştıkları Zorluklar
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)In this study, firstly, the mental health status of GPC undergraduate students in basic areas was evaluated using individual assessment measurements regarding depression, anxiety, somatization, hostility and negative ...