Yayıncı "Sosyal Bilimler Enstitüsü" Eğitim Bilimleri Bölümü Tez Koleksiyonu için listeleme
Toplam kayıt 39, listelenen: 1-20
-
5E Öğrenme Modeline Göre Düzenlenmiş Eğitim Durumlarının Bilimsel Süreç Becerileri, Öğrenme Düzeyi ve Tutuma Etkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, it was aimed to determine the effect of learning experiences of 4th grade students in Science and Technology Course, designed according to 5e Learning Model, on students’ science process skills, levels of ... -
Anadolu ve Meslek Lisesi Yöneticilerinin Bilgi Yönetimi Yeterliklerinin, Yönetici ve Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi (Yenimahalle İlçesi Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this research, the knowledge management competencies of Anatolian and Vocationalhigh schools administrators, according to their opinions on themselves and the teacherswere investigated. The research group was consisted ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarında Farklı Sonlandırma Kurallarının Ölçme Kesinliği Ve Test Uzunluğu Açısından Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The aim of this study is to measure the effect of different termination rules on measurement precision and test length. The research was implemented as a simulation study. Skill parametric values that take a value between ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Test Uygulamalarında Kullanılan Madde Seçme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The advantage of computer adaptive tests (CAT) is that the test takers encounter items matched to an examinees ability level selecting the most informative items based on test takers abilities is so critical in order to ... -
Buz Pateninde Hakem Değerlendirmelerinin Genellenebilirlik Kuramı ve Rasch Modeli İle İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this study is to compare Generalizability Theory and Many Facet Rasch Measurement Model based on estimated parameters from raters’ assessment scores that obtained from Ice Skating World Championships. More ... -
Denk Olmayan Gruplarda Ortak Madde Deseni Kullanılarak Madde Tepki Kuramına Dayalı Eşitleme Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this research was to equate the test forms which were constructed in different conditions (sample size, ability distribution, length of test and model type) through scaling methods based on item response ... -
Dikey Ölçeklemede Madde Tepki Kuramına Dayalı Farklı Kalibrasyon ve Yetenek Kestirim Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study the comparison of the vertical scales, which are obtained through the combination of separate and concurrent calibration based on item response theory and EAP, MAP and MO proficiency estimation methods, take ... -
Evlilik Öncesi İlişki Değerlendirmenin Yordayıcısı Olarak Aile İletişim Kalıpları
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this research, the prediction of family communication patterns, gender, whether theyhave a sibling from the opposite sex, class, socio-economic level, duration of relationship,whether or not the parents are alive variables ... -
Farklı Başarı Düzeylerindeki Okullarda 9 ve 12. Sınıf Öğrencilerinin Ekosisteme İlişkin Öğrenme Düzeyleri ve Sürdürülebilir Çevre Bilinci İle İlişkisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In contrast to the increasing population of the world, the decrease of natural resources is obvious as a result of people s ambition for bettering their life standards and consuming these natural resources unconsciously, ... -
Genelleştirilmiş Tahmin Denklemleri ve Regresyon Yöntemi İle Başarı Kestiriminde Karşılaştırılması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this research, the purpose is to compare the efficiency of generalized estimating equations (GEE) with fixed effect logistic regression (FELR) method for the analysis of clustered binary data variable in terms of different ... -
İlköğretim Okulu Müdürlerinin Yönetsel Etkililik Düzeyine İlişkin Öğretmen Görüşleri(İzmit İlçesi Örneği)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The purpose of this study is to describe, discuss and make suggestions about theeffectiveness level of the principals investigating the perceptions of both teachers ofprincipals on principals, effectiveness in terms of ... -
İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Örgütsel Adalet Algısı (Ankara Yenimahalle)
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The purpose of this study was to determine public primary school teachers' perceptions of organizational justice and whether these perceptions differ across gender, age, tenure, branch, educational background, the period ... -
İngilizce Okutmanları İçin Hazırlanan Konuşma Becerisi Öğretimi Eğitim Programına İlişkin Eylem Araştırması
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)The aim of this study is to determine the needs of the instructors working at Ankara University, School of Foreign Languages in terms of teaching speaking skills, and specify the objectives, content, teaching-learning ... -
Karakter Güçleri Açısından Pozitif Gençlik Gelişiminin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This research has been conducted in order to adapt “Youth Inventory of Character Strengths and Virtues” to Turkish and to determine whether the character strengths of high school students predict their levels of positive ... -
Lise Öğrencilerinde İnternet Bağımlılığı ve Öznel İyi Oluş
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This is a descriptive study conducted with the aim of examining the relationships between variables of internet addiction among high school students and some of the individual variables and subjective well-being. The study ... -
Lise Öğrencilerinin Problemli İnternet Kullanımının Sosyal Kaygı ve Akran İlişkileri Açısından İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This research is descriptive study that aims to analyze social anxiety, peer relations and some demographic variances of problematic internet use of high school students. Working group consisted of high school students in ... -
Madde Tepki Kuramı'nda Test Uzunluğu ve Örneklem Büyüklüğünün Model Veri Uyumu, Madde Parametreleri ve Standart Hata Değerlerine Etkisinin İncelenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2012)The purpose of this study was to investigate the effect of test length and sample size in Item Response Theory (IRT) on model-data fit, item parameters and standard error values. For this purpose, small (150, 250, 350, ... -
Mevsimlik Tarım İşçisi Çocukların Eğitim Hakkına Erişim Durumları ve Sosyal Beceri Yeterliliklerinin Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study, seasonal agricultural workers (children) status of access to educational right and social skill competencies were investigated via teachers views. The aim of this study is to stress the difficulties the ... -
Norm ve Ölçüt Dayanaklı Değerlendirmelerin Karşılaştırılmasına İlişkin Bir Çalışma
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)This correlational research model investigates that whether the decisions based on norm and criterion referenced assessment change by the type of assessment.In the first phase of data collection, the multiple choice ... -
Oecd Ülkeleri İle Türkiye'nin Yükseköğretim Finansman Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Türkiye İçin Bir Finansman Modeli Önerisi
(Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2013)In this study; it is aimed to analyze the higher education financial systems in OECD countries and compare them with the current system in Turkey, then to improve an applicable financial model for Turkish higher education ...