dc.contributor.advisor | Baş, Özlem | |
dc.contributor.author | Gönül, Duygu | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:34:15Z | |
dc.date.issued | 2022-07 | |
dc.date.submitted | 2022-06-09 | |
dc.identifier.citation | Gönül, D. (2022). Özel yetenek tanısı olan ve olmayan ilkokul öğrencilerinin deyim ve atasözü algıları (Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26604 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to compare and examine the idiom and proverb perceptions of
primary school fourth grade students with and without gifted-talented diagnosis. In line with
this purpose, firstly, idioms and proverbs were determined by examining the primary school
fourth grade Turkish course book. Afterwards, interviews were held with both student
groups through the prepared interview questions and these interviews were analyzed. The
research was carried out in the 2020-2021 academic year with students from two institutions
by selecting from the purposeful sampling methods from Ankara with criterion sampling.
These institutions are the Science and Art Center and a primary school. In the research,
which was designed as a holistic multiple case study by adopting a qualitative approach,
the data were obtained through interviews and document analysis. As a result of the
research, it was concluded that the fourth grade students with special abilities perceived
idioms and proverbs more metaphorically than the students without gifted-talented
diagnosis, and gifted the students displayed different thinking and critical thinking skills
compared to the students without gifted diagnosis. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | Deyim algısı | tr_TR |
dc.subject | Atasözü algısı | tr_TR |
dc.subject | Üstün zeka | tr_TR |
dc.subject | Özel yetenek | tr_TR |
dc.subject | İlkokul | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Özel Yetenek Tanısı Olan ve Olmayan İlkokul Öğrencilerinin Deyim ve Atasözü Algıları | tr_TR |
dc.title.alternative | Idiom And Proverb Perceptıons Of Prımary Students Wıth And Wıthout Gıfted Dıagnosıs | tr_en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı özel yetenek tanısı olan ve olmayan ilkokul dördüncü sınıf
öğrencilerinin deyim ve atasözü algılarının karşılaştırılması ve incelenmesidir. Bu amaç
doğrultusunda, öncelikle ilkokul dördüncü sınıf Türkçe ders kitabı incelenerek deyim ve
atasözleri belirlenmiştir. Sonrasında hazırlanılan görüşme soruları aracılığıyla her iki
öğrenci grubu ile mülakatlar düzenlenmiş ve bu görüşmelerin analizi yapılmıştır. Araştırma
2020-2021 eğitim öğretim yılında Ankara’dan amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt
örneklem ile seçilerek iki kurumdan öğrencilerle gerçekleştirilmiştir. Bu kurumlar
Ankara’daki bir Bilim ve Sanat Merkezi ve bir özel ilkokuldur. Nitel yaklaşım benimsenerek
bütüncül çoklu durum çalışması şeklinde desenlenen araştırmada veriler görüşme ve
doküman inceleme yoluyla elde edilmiştir. Araştırma sonucunda özel yetenek tanısı olan
dördüncü sınıf öğrencilerinin, özel yetenek tanısı olmayan öğrencilere göre deyim ve
atasözlerini daha çok mecaz anlamıyla algıladıkları ve özel yetenek tanılı öğrencilerin, özel
yetenek tanısı olmayan öğrencilere göre farklı düşünce ve eleştirel düşünme becerisi
sergiledikleri sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Temel Eğitim | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-01-31T07:34:15Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |