dc.contributor.advisor | Balaman, Ufuk | |
dc.contributor.author | Havadar, Emir Ertunç | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:29:20Z | |
dc.date.issued | 2022-06 | |
dc.date.submitted | 2022-05-26 | |
dc.identifier.citation | Havadar, E.E. (2022). A sequential analysis of task entering practices in paired role-play tasks. (Unpublished master’s thesis). Hacettepe University Graduate School of Educational Sciences, Ankara, Turkey. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26594 | |
dc.description.abstract | Assessment of L2 learners' interactional competence (IC) as part of oral proficiency has recently increased since the understanding of L2 speaking has been expanded with social-situational language use. L2 oral proficiency assessment studies have attempted to define what entails IC construct and to provide evidence to its unfolding across different assessment settings including oral proficiency interviews, group/pair discussions, and role-plays. However, there is still scant evidence to what entails IC since previous research has focused on limited interactional setting (e.g., L2 requests, Al-Gahtani & Roever, 2012; L2 refusals, Al- Gahtani and Roever, 2018) and practices (e.g., topic management, Galaczi, 2014; Kley, 2019). Examining 49 paired role-play interactions with conversation analysis (CA), this study investigates how test takers initiate telling their unfulfilled childhood dreams. The findings show that test takers either project their telling through preliminaries (n = 38) or directly launch (n = 11) their telling. Further investigation demonstrates that the test takers transform the initiation of paired role-plays into a collaborative interactional event even when the telling of a childhood dream is directly launched. Additionally, the test takers draw on a variety of preliminary sources that are sequentially consequential, namely pre-pre sequences, pre-question sequences, pre-telling sequences, and story prefaces. Varying practices at the task entrance imply that assessment protocols should start within the task initiation phase and that preliminaries as a defining feature of IC can be used within such moments for scoring. For this purpose, an evidence-based rubric built on the test takers’ observed practices are offered. | tr_TR |
dc.language.iso | en | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | İnteractional competence assessment | tr_TR |
dc.subject | Conversation analysis | tr_TR |
dc.subject | Role plays | tr_TR |
dc.subject | Preliminaries | tr_TR |
dc.subject.lcsh | İngiliz dili | tr_TR |
dc.title | A Sequentıal Analysıs Of Task Enterıng Practıces In Paıred Role-Play
Tasks | tr_en |
dc.title.alternative | Eşli Rol Canlandırma Görevlerinde Göreve Giriş Uygulamalarının
Dizisel Analizi | tr_tr |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | İkinci dilde konuşma becerisi anlayışının sosyal-durumsal dil kullanımıyla genişlemesinden beri konuşma yeterliklerinin bir parçası olarak ikinci dil öğrencilerinin etkileşimsel yetilerinin (EY) değerlendirilmesi son zamanlarda arttı. İkinci dilde konuşma yeterliğini değerlendirme çalışmaları konuşma yeterlik sınavları, grup/eşli tartışmalar, ve rol canlandırmalar gibi farklı değerlendirme ortamlarında EY yapısını tanımlamak ve onun ortaya çıkışına kanıt getirmeye çalıştılar. Fakat, EY'nin yapısına hala sınırlı bir kanıt getirilmiş durumda çünkü önceki çalışmalar kısıtlı etkileşimsel ortamlara (örnk. ikinci dilde rica, Al-Gahtani & Roever, 2012; ikinci dilde reddetme, Al-Gahtani & Roever, 2018) ve uygulamalara (önrk. konu yönetimi, Galaczi, 2014; Kley, 2019) odaklanmıştır. 49 eşli rol canlandırma etkileşimini konuşma çözümlemesiyle inceleyerek, bu çalışma sınavalanların (test taker) anlatıları nasıl başlattıklarını araştırmaktadır. Bulgular, sınavalanların anlatılarını öncüllerle (n = 38) veya hemen başlattıklarını (n = 11) göstermektedir. İlave incelemeler sınavalanların eşli rol canlandırmaların başlatımını anlatıların direkt başlatımlarında bile işbirlikçi bir etkileşimsel olaya dönüştürdüklerini göstermektedir. Ek olarak, sınavalanlar ön-öncül [pre-pre sequences], ön-soru [pre-question sequences], ön-anlatı dizileri [pre-telling sequences], ve hikaye önsözü [story preface] olarak adlandırılan dizisel olarak sonuçları olan çeşitli öncül kaynaklardan yararlanmaktadırlar. Göreve girişlerdeki farklılaşan uygulamalar değerlendirme protokollerinin görev başlatım adımında başlaması gerektiğini ve öncüllerin EY yapısının tanımlayıcı bir özelliği olarak bu adımlarda puanlama için kullanılabileceğine işaret etmektedir. Bu amaçla, sınavalanların gözlemlenmiş uygulamalarına dayanan kanıt temelli bir puanlama anahtarı önerilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Yabancı Diller Eğitimi | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2022-07-29T07:29:20Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |