dc.contributor.advisor | Şahin, Ali Ekber | |
dc.contributor.author | Zoraloğlu, Saadet | |
dc.date.accessioned | 2022-07-29T07:23:00Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.date.submitted | 2022-06-13 | |
dc.identifier.citation | Zoraloğlu, S. (2022). Sınıf öğretmeni adaylarının öğretimi farklılaştırma becerilerinin geliştirilmesi. [Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/26578 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study is to examine what the competencies for the DIA might be, and
with which practices pre-service teachers can acquire these competencies. For this
purpose, teacher competencies for DIA were determined, and a course was planned to gain
these competencies. After the course, the skills gained by the pre-service teachers
regarding DIA were evaluated. Classroom teachers are the first teachers to differentiate
instruction in order to respond to differences. For this reason, the participants of the
research consisted of 22 pre-service classroom teachers selected with criterion sample
from an education faculty in the 2019-2020 academic year. In this single case study, data
were obtained through observation, interviews, and documents. Data were analyzed by
content analysis. According to the finding, before the course, pre-service classroom
teachers didn’t have knowledge and skills about DIA. They could define DIA conceptually,
and could explain its principles and importance after the course. When the post lesson plans
and the interviews were examined holistically, it was determined that each participant
enhance the DIA skills, but different levels. Participants reflected DIA in their lesson plans
at an effective, moderate, and low level. The major distinction between the levels is the
effective identification of individual differences, and the adjustments to respond to these
differences. For making the distinctions between the levels visible, findings are presented
by describing them. The study contributes to the field of the primary education in terms of
providing results that can be used in teacher education, and suggestions to researchers. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Bireysel farklılıklar | tr_TR |
dc.subject | Farklılaştırılmış öğretim yaklaşımı | |
dc.subject | Hizmet öncesi eğitim | |
dc.subject | Öğretmen eğitimi | |
dc.subject | Sınıf öğretmeni adayları | |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Sınıf Öğretmeni Adaylarının Öğretimi Farklılaştırma Becerilerinin Geliştirilmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, farklılaştırılmış öğretim yaklaşımına (FÖY) yönelik yeterliklerin neler
olabileceği ve öğretmen adaylarının hangi uygulamalarla bu yeterlikleri kazanabileceğinin
incelenmesidir. Bu amaçla FÖY’e yönelik öğretmen yeterlikleri belirlenmiş ve bu yeterliklerin
kazandırılacağı bir ders planlamıştır. Ders yüz yüze başlamış ancak Covid-19 pandemisi
nedeniyle çevrimiçi bir platformda devam etmiştir. Dersin sonunda öğretmen adaylarının
FÖY’e yönelik kazandığı beceriler değerlendirilmiştir. İlkokul, çocukların gelişimlerinin hızlı
olmasından dolayı başta bilişsel olmak üzere birçok yönden bireysel farklılığın
gözlenebildiği bir dönemdir. Sınıf öğretmenleri, farklılıklara cevap verebilmek için öğretimi
farklılaştırması gereken ilk öğretmenlerdir. Bu gerekçeyle, araştırmanın katılımcılarını 2019-
2020 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde bir eğitim fakültesinden ölçüt örneklemle seçilen
22 sınıf öğretmeni adayı oluşturmuştur. Nitel yaklaşımlardan tekli durum çalışması olarak
desenlenen araştırmada veriler gözlem, görüşme, kişisel bilgi formu, ders planları, günlük
ve ödev gibi dokümanlar aracılığıyla elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analiziyle
çözümlenmiştir. Araştırmanın bulguları, sürecin başında sınıf öğretmeni adaylarının FÖY’le
ilgili bilgi ve beceriye sahip olmadığını göstermiştir. Yeterlik kazandıran dersi aldıklarında
FÖY’ü kavramsal olarak tanımlayabilmiş, ilkeleri ve önemini açıklayabilecek duruma
gelmişlerdir. Dersin sonunda hazırladıkları ders planları ve görüşmeler bütünsel olarak
incelendiğinde her bir sınıf öğretmeni adayının FÖY becerisi kazandığı, ancak farklı
seviyelerde olduğu tespit edilmiştir. Katılımcılar FÖY’ü ders planlarına etkili düzeyde, orta
düzeyde ve düşük düzeyde yansıtmışlardır. Düzeyler arasındaki en büyük farklılık, bireysel
farklılıkların etkili şekilde belirlenmesi ve bu farklılıklara sürekli değerlendirmeyle elde edilen
veriler aracılığıyla cevap verecek uyarlamaların gerçekleştirilmesidir. Düzeyler arasındaki
farklılıkların görünür olması açısından bulgular betimlenerek sunulmuştur. Çalışma, hizmet
öncesi öğretmen eğitiminde kullanılabilecek sonuçlar ve araştırmacılara öneriler
sunabilmesi açısından temel eğitim alanına katkı sağlar niteliktedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Sınıf Öğretmenliği | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-01-31T07:23:00Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |