Browsing Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Issue Date
Now showing items 1-20 of 131
-
Web-Tabanlı Derslere Yönelik Tasarım Sürecinin İncelenmesi: Biçimlendrici Araştırma Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)In this study, through analyzing the process of converting the existing courses to online format and sharing the experiences of unique design, a design model is suggested, which aims to help individuals willing to convert ... -
Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamlarda Harita Kullanımının Görev Tamamlama Süresine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012)The current study aims to investigate the effect of maps used as a tool of navigation on the navigation efficiency in three-dimensional multi-user virtual environments. To this end, the study benefited from the ecological ... -
Öğrenme – Öğretme Süreçlerine Bilgi ve İletişim Teknolojilerinin Entegrasyonunu Sağlamaya Yönelik Yapının Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study aims to model structure of ICT integration into learning and teaching process. Therefore, a three phase mixed method was utilized in this study. In the first phase, a structural equation model which aims to ... -
Üniversite Öğrencilerinin Denetim Odağı ve Bilgisayar Laboratuvarına Yönelik Tutumlarının Siberaylaklık Davranışlarına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aims of this research are to examine the reasons for students‟ tendency to the cyberloafing activities instead of their learning tasks engaging in, and to evaluate the relationships their between cyberloafing activities, ... -
Etkili Matematik Öğretimi için Bit Entegrasyonu Model Önerisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aim of this study was to examine pre-service teachers realization of ICT integration for effective mathematics instruction in a learning environment prepared according to 5E learning cycle model and ICT integration ... -
Farklı Soru Biçimlerinin Göz Hareketleri, Başarım ve Cevaplama Süresine Olan Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The purpose of this study is to examine eye movements during solving questions and to determine whether or not the eye metrics can be used for predicting answers. Furthermore, examining whether question presentation ... -
Çevrimiçi İşbirlikli Öğrenme Ortamlarında Gerçekleşen Bilgi Yapılandırma Süreçlerinde Etkileşim ve Katılım
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aim of this research is to analyse the processes of knowledge building,interactions and participations of students in a collaborative learning environment and their relations among them.Participants were 145 student ... -
Üç-Boyutlu Çok-Kullanıcılı Sanal Ortamların İşbirlikli Takım Çalışmaları için Kullanılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The purpose of this study is to examine the usability of 3D Multi-User Virtual Environments (3D MUVEs) for cooperative team work. Satisfaction, cooperative learning, and social presence perception levels of students, who ... -
Programlama Performansını Etkileyen Faktörlerin Bilişsel Tabanlı Bireysel Farklılıklar Temelinde Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)This study is aimed to determine the effects of cognitive based individual differences along with the other demographic characteristics on undergraduate students programming performance and to model the programming ... -
E-Öğrenme Ortamları İçin Sürdürülebilir Dikkat Düzeyi İle Bağlamsal İpucu Kullanımının Örtük Bellek Performansına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2013)The aim of this study is to investigate the effect of sustained attention level and usage of different types of contextual cueing on implicit memory performance in e-learning environments. The study group consists of ... -
Yükseköğretim Kurumlarında Web Tabanlı Uzaktan Eğitim Programları Bileşenleri: Uygulamalar Ve Sorun Alanları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study proposed to determine the main components needed in web-based distance education programs in order to improve the effectiveness of today s increasing number of web-based distance education programs.Formative ... -
Çevrimiçi Ortamda Sürdürülebilirlikte Sürekli Kullanım Niyetinin Bir Modelle Sınanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this research, variables which may have an effect on the sustainable usage of online learning environments were discussed and a sustainabile usage model was revealed. Research was designed with a mixed method design ... -
Çoklu Ortam Tabanlı Tartışmalarla Desteklenmiş Çevrimiçi Öğrenme Ortamının Geliştirilmesi ve Etkililiğinin Sınanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The aim of the study is to develop and to investigate effects of multimedia based discussions supported online learning environment. The developed online learning environment provides many opportunities such as writing ... -
Öğrenme Nesnesinin Yeniden Kullanılabilirliğine Yönelik Yazarlık Aracının Tasarımı ve Kullanılabilirliğinin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This study is designed as a design and development research to design and evaluate an authoring tool that is aimed at enabling reuse and re-packaging of learning objects (LOs) according to instructional needs by re-purposing ... -
Çevrimiçi Öğrenme Ortamındaki Etkileşim Verilerine Göre Öğrencilerin Akademik Performanslarının Veri Madenciliği Yaklaşımı İle Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study is to model students' academic performance based on their interaction data in an online learning environment with the help of data mining techniques. As a part of the first research question, it ... -
İlköğretim ve Ortaöğretim Başarı Ölçülerinin Yükseköğretime Geçiş Sınav Puanlarını Yordama Gücü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this research, prediction power of students 7th to 12th grade scores on 2013 Higher Education Exam was investigated.The population of this study consisted of students in Ankara city, who took an Higher Education Exam ... -
The Relatıonshıp Between Prospectıve Englısh Teachers Multıple Intellıgences, Emotıonal Intellıgence, Learnıng Styles, and Theır Academıc Achıevement
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The present research study investigated the relationship between the Multiple Intelligence profiles, Emotional Intelligence, Learning Styles and Academic Achievement among prospective English teachers in a Turkish context. ... -
Karekod Destekli Öğrenme Materyalinin Erişi ve Kalıcılığa Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, the effect of QR (Quick Response) application on retention and achievement.The research group is 50 ninth grade students who take Information and Communication Technologies course in an Anatolian high school. ... -
Bilişsel Beceri Öğretiminde Ontoloji Tabanlı Bilişsel Destek Sisteminin Tasarımı, Uygulanması ve Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)This research is aimed to determine how cognitive apprenticeship framework could be utilized in designing and realizing of an ontology based cognitive support system (OBCSS). It is also aimed to evaluate the use of OBCSS ... -
Işbirlikli Çevrimiçi Ortamlarda Katılımın Sürdürülebilirliğine Etki Eden Sosyo-Bilişsel Değişkenlerin Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study was to investigate some socio-cognitive variables affecting online collaborative learning process, and to suggest a model regarding the sustainability of participation in online collaborative ...