Browsing Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü Tez Koleksiyonu by Title
Now showing items 50-69 of 127
-
Harmanlanmış E-Öğrenme Ortamı Bilgi Sistem Kalitesinin Öğrencilerin Psikososyal Algılarına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-12-23)The aim of this study is to investigate the effect of “Quality of Information”, “System Quality” and “Quality of Service” on students' psychosocial perceptions in the blended e-learning environment. For this purpose, the ... -
Identıfyıng Eye Movement Behavıors and Dıscrepancıes of Learners of Englısh as a Foreıgn Language at Dıfferent Ielts General Readıng Levels
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)This study aims to elaborate the use of eye tracking technique as a developmental tool to track EFL learner reading behavior in different proficiency levels by scrutinizing attentional mechanisms. Relying on Robinson’s ... -
Işbirlikli Çevrimiçi Ortamlarda Katılımın Sürdürülebilirliğine Etki Eden Sosyo-Bilişsel Değişkenlerin Modellenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)The purpose of this study was to investigate some socio-cognitive variables affecting online collaborative learning process, and to suggest a model regarding the sustainability of participation in online collaborative ... -
İlköğretim ve Ortaöğretim Başarı Ölçülerinin Yükseköğretime Geçiş Sınav Puanlarını Yordama Gücü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this research, prediction power of students 7th to 12th grade scores on 2013 Higher Education Exam was investigated.The population of this study consisted of students in Ankara city, who took an Higher Education Exam ... -
Karekod Destekli Öğrenme Materyalinin Erişi ve Kalıcılığa Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2014)In this study, the effect of QR (Quick Response) application on retention and achievement.The research group is 50 ninth grade students who take Information and Communication Technologies course in an Anatolian high school. ... -
Kendi Kendine Öğrenme Bağlamında Bilgisayar Okuryazarlığının İncelenmesi: Bilişsel Etnografik Çalışma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this dissertation, the processes of self-directed learning of computer for children who have never used computers before, have been examined within the cultural frame in which they live. The recent conditions in which ... -
Kitlesel Açık Çevrimiçi Derslerle İlgili Yapılan Araştırmaların İncelenmesi: Tematik İçerik Analizi Çalışması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-05)The aim of this study is to integrate the results of the researches carried out over the last 10 years with a clear overview and to determine the general trends, and also to develop further suggestions that will contribute ... -
Kodlama Eğitiminde Robot Kullanımının Ortaokul Öğrencilerinin Erişi, Motivasyon ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to determine the effect of using robots in coding on achievement, motivation and problem solving skills of 5th-6th grade students. The study was conducted with 87 students in the central district ... -
Kriptoloji Kullanımının Fonksiyon Kavramının Anlaşılmasına Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)The aim of this research is cryptology using to teach concept of the functions and investigating this theme in term of providing supports to students who have difficulty in transferring into daily life.Study group of the ... -
Lise Öğrencilerinin Bilgi Güvenliği Farkındalığı ile Dijital Okuryazarlığı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to examine the relationship between high school students' information security awareness and digital literacy and to develop forward-looking recommendations based on the results obtained. The ... -
Mikro-öğrenme Nesnelerinin Tasarım Tabanlı Araştırma Yöntemiyle Tasarlanması ve Değerlendirilmesi: İlköğretimde Siber Güvenlik Örneği
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)Cyber security can be defined as the chain of activities in which Information and Communication Technologies (ICT) and the information contained therein are protected against damage, unauthorised use or modification or ... -
Mobil Teknoloji Tabanlı Öğrenme Uygulamalarının Bilimsel Düşünme Süreci Üzerine Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)The aim of this research is to determine the effects of mobile technology based learning applications on scientific thinking processes. For this purpose, a mobile application developed and used by the participants to engage ... -
Nesne Tabanlı Programlamaya Yönelik Etkileşimli E-kitap Tasarımı ve Kullanıcı Deneyiminin Değerlendirilmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Countries update their development plans to increase welfare levels. Education policies are changed in order to provide individuals with the skills required by the age. In this sense, teaching methods and learning objects ... -
Nesneye Yönelik ve Robot Programlamanın Öğrenci Başarısına, Soyutlamaya, Problem Çözmeye ve Motivasyona Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)This study comparatively examined the effects of object-oriented (comparison) and robotic (experimental) programming on student achievement, abstraction, problem solving, and motivation. The study included 81 tenth-grade ... -
Okul Öncesine Yönelik Geliştirilen Bilgisayarsız Kodlama Etkinliklerinin Motivasyon, Bilgi İşlemsel Düşünme Ve Problem Çözme Becerilerine Etkilerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2024)The aim of this research is to examine the effects of electronic material-based unplugged coding activities carried out with preschool children on motivation, computational thinking and problem-solving skills. In the ... -
Okul Sonrası Robotik Kodlama Eğitiminde Öğretmenlerin Rolleri ve Görevlerinin Sosyal Duygusal Öğrenme Temelinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The duties and responsibilities of teachers vary depending on the circumstances. The functions and responsibilities of the teacher vary depending on whether formal education in schools or after-school education, one sort ... -
Ortaokul Öğrencilerinin Web Tabanlı Biçimlendirici Değerlendirme Sistemini Kabul Yapılarının ve Sistemdeki Dönütlerle Etkileşimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2015)In this study, a web-based formative assessment system has been developed for learners to assess themselves and to receive feedback for their performances based on item-based elaborated with test based norm-references, ... -
Ortaöğretim Öğrencilerinin Dijital Ayak İzi Farkındalıkları ve Bilgi Güvenliği Farkındalıkları Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-03-19)The purpose of this study is to develop a digital footprint awareness scale for high school students and to examine the relationship between digital footprint awareness and information security awareness. Digital footprint ... -
Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocukların Bilişsel Ve Sosyal Becerilerinin Geliştirilmesinde Mobil Sosyal Öykü Haritaları Kullanımı
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-02)The main objective of this study is to develop a mobile technology-based learning environment that will improve the cognitive and social skills of children with autism spectrum disorder (ASD) and to test its effectiveness. ... -
Oyunlaştırma Özellikleri ve İçsel Motivasyon İlişkisinin Öz Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This study aimed to examine the relationship between gamification features and intrinsic motivation from the perspective of Self Determination Theory (SDT). SDT states that feelings of autonomy, competence and relatedness ...