Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorGenç, Ayten
dc.contributor.authorKomp, Ezgi
dc.date.accessioned2022-03-01T07:33:17Z
dc.date.issued2022-01-14
dc.date.submitted2022-01-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/25926
dc.description.abstractToday, migration and flight are among the most discussed topics. Turkey and Germany are two of the top five largest host countries. After arrival, the refugees encounter the legal and language-political framework of the countries. This doctoral thesis focuses on the language acquisition of female refugees in Turkey and Germany. Whit the central question, research was carried out how female refugee can become successful language learners and which factors promote and delay language acquisition. Triangulation was used as a research method, and questionnaire and interview techniques were developed and applied in both languages. For the comparative study, 210 female refugees in Berlin and Adana were questioned about language acquisition strategies, language understanding, course and living conditions. Quantitative and qualitative data was categorized, statistical analyzed and evaluated. Thes similarities and differences in the language acquisition oft the female regugees were presented. The study shows that the reasons for the differences are related to age, education, first and foreign language skills, number of children, use of the national language in everyday life and length of language course attendance, so that they could be proven significant in the analysis. It can be conculuded that flexible course times, the inclusion of female teachers and childcare during the language course should be made possible in Germany. In addition, the need for systematic language teaching in Turkey, as in Germany, as well as the consideration and development of the subject Turkish as a second language, must be planned and integrated for the linguistic inclusion of refugees in Turkey.tr_TR
dc.language.isodeutr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectFluchttr_TR
dc.subjectAsyl
dc.subjectGeflüchtete Frauen
dc.subjectSpracherwerb
dc.subjectDeutschland
dc.subjectTürkei
dc.subjectBerlin
dc.subjectAdana
dc.titleEıne Vergleıchende Studıe Zum Zweıtspracherwerb Geflüchteter Frauen in der Türkeı und Deutschlandtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetGünümüzde en çok tartışılan konuların başında göç ve kaçış gelmektedir. Türkiye ve Almanya dünyanın en çok sığınmacı kabul eden beş ülkesinden ikisi. Sığınma ülkelerine geldikten sonra sığınmacılar, ülkelerin yasal ve dil politikaları çerçeve koşulları ile karşılaşırlar. Bu doktora tezi, Türkiye ve Almanya’daki mülteci kadınların dil edinimlerine odaklanmaktadır. Bu araştırmada temel olarak sığınmacı kadınların nasıl başarılı dil öğrencileri olabilecekleri ve hangi faktörlerin dil edinimini özendirdiği veya geciktirdiği incelendi. Araştırmada karma yöntem tercih edildi ve her iki dilde anket ve görüşme teknikleri geliştirildi ve kullanıldı. Bu temelde karşılaştırmalı çalışma için Berlin ve Adana’da 210 sığınmacı kadınlara dil edinme staratejileri, dil anlama, kurs ve yaşam koşulları soruldu. Nitel ve nicel veriler kategorize edilip, istatiksel olarak analiz edili ve değerlendirildi. Aynı zamanda sığınmacı kadınların dil edinimindeki benzerlikleri ve farklıkları ortaya konuldu. Araştırmada farklılık nedenlerinin yaş, eğitim, birinci ve yabancı dil becerileri, çocuk sayısı, ulusal dilin günlük yaşamda kullanımı ve dil kursuna devam süresi ile ilgili olduğunu, dolayısıyla bu etkenlere önem verilmesi gerektiğini göstermektedir. Çıkarılacak sonuç, esnek kurs sürelerinin, kadın eğitmenlerin dâhil edilmesinin ve dil kursu sırasında çocuk bakımının Almanya’da mümkün kılınması gerektiğidir. Ayrıca, Almanya’da olduğu gibi Türkiye’de de sistematik dil öğretimi ihtiyacı ile Türkçe alanın ikinci dil olarak değerlendirilmesi ve geliştirilmesi, Türkiye’deki sığınmacıların dilsel uyumu için planlanmalı ve bütünleştirilmelidir.tr_TR
dc.contributor.departmentYabancı Diller Eğitimitr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2022-03-01T07:33:17Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster