dc.contributor.advisor | Haskan Avcı , Özlem | |
dc.contributor.author | Çivan , Kübra | |
dc.date.accessioned | 2019-09-16T06:09:27Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-05-30 | |
dc.identifier.uri | http://openaccess.hacettepe.edu.tr:8080/xmlui/handle/11655/8892 | |
dc.description.abstract | This research is a descriptive study examining the attitudes of university students
studying in a Psychological Counseling and Guidance Program (PCG). This
investigation sought to understand whether demographic characteristics of PCG
undergraduate students were related to their attitudes toward seeking help. The
sample included 416 students studying in PCG undergraduate programs in state
universities in Turkey. The Psychological Assistance Seeking Attitude Scale and
Personal Information Form were used to collect information from the participants.
Multivariate analysis of variance, Scheffe Test for multiple comparisons, and t-test
analysis for independent samples were used. Results indicated that age, grade point
average, grade level, type and duration of psychological counseling assistance
received, type of help received by individuals who had previously received
counseling, and settlement hierarchy of participants, and their families were
statistically significant. There was a significant difference between the participants'
attitudes to receiving help, gender, the status of having previously received
psychological counseling assistance, coming with their own will when choosing the
department, finding the department appropriate to their personality, interests and
abilities, and being satisfied with the department. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | çindekiler
Öz............................................................................................................................ii
Abstract .................................................................................................................. iii
Teşekkür.................................................................................................................iv
Tablolar Dizini........................................................................................................ vii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini................................................................................ix
Bölüm 1 Giriş.......................................................................................................... 1
Problem Durumu................................................................................................. 6
Araştırmanın Amacı ve Önemi ............................................................................ 7
Araştırma Problemi ........................................................................................... 11
Sayıltılar............................................................................................................ 13
Sınırlılıklar......................................................................................................... 13
Tanımlar............................................................................................................ 13
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar............................... 15
Yardım Arama................................................................................................... 15
Psikolojik Yardım Alma Tutumu ........................................................................ 15
Psikolojik Yardım Alma Tutumunu Etkileyen Faktörler...................................... 16
Psikolojik Yardım Alma Tutumu ile İlgili Türkiye’de Yapılmış Araştırmalar........ 20
Psikolojik Yardım Alma Tutumu ile İlgili Uluslararası Literatürde Yapılmış
Araştırmalar ...................................................................................................... 23
Bölüm 3 Yöntem................................................................................................... 28
Çalışma Grubu.................................................................................................. 28
Veri Toplama Süreci.......................................................................................... 28
Veri Toplama Araçları ....................................................................................... 28
Verilerin Analizi ................................................................................................. 30
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar.............................................................................. 31
Nicel Bulgular ve Yorumlar................................................................................ 31
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler .................................................................. 51
vi
Sonuç................................................................................................................ 51
Tartışma............................................................................................................ 55
Öneriler ............................................................................................................. 73
Kaynaklar ............................................................................................................. 75
EK-A: Etik Komisyonu Onay Bildirimi ................................................................... 91
EK-C: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu........................................ 93
EK-Ç: Thesis Originality Report............................................................................ 94
EK-D: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı.............................................. 95 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Yardım arama | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik danışma | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik yardım almaya ilişkin tutum | tr_TR |
dc.subject | Rehberlik ve psikolojik danışma | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi:Psikoloji. | tr_TR |
dc.title | Psikolojik Danışman Adaylarının Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutumları | tr_TR |
dc.title.alternative | Psychological Help Seeking Attitudes Of Psychological Counselor Candidates | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma Rehberlik ve Psikolojik Danışma (RPD) lisans programında öğrenim
gören üniversite öğrencilerinin yardım alma tutumlarının incelendiği betimsel bir
araştırmadır. Ayrıca RPD lisans öğrencilerinin demografik özelliklerine göre yardım
alma tutumu puan ortalamalarında manidar bir fark olup olmadığı araştırılmıştır.
Araştırmaya Ankara ve İzmir’de bulunan devletüniversitelerinin RPD lisans
programında öğrenim gören 416 öğrenci katılmıştır. Veri toplamak amacı ile
Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği (PYATÖ) ve Kişisel Bilgi Formu (KBF)
kullanılmıştır. Araştırmada nicel verilerin çözümlenmesinde çok yönlü varyans
analizi (ANOVA), çoklu karşılaştırmalar için scheffe testi ve bağımsız örneklemler
için t testi analiz yöntemlerinden faydalanılmıştır. Araştırma sonucunda,
katılımcıların yardım alma tutumlarında yaş, akademik başarı düzeyi, sınıf düzeyi,
daha önce aldıkları psikolojik danışma yardımının türü ve süresi, daha önce
ailelerinde psikolojik danışma yardımı almış bireylerin aldıkları yardımın türü,
katılımcıların ve ailelerinin yaşadıkları yerdeğişkenlerinin manidar bir etkisi olduğu
bulunmuştur.Araştırma sonucunda, katılımcıların yardım alma tutumlarının cinsiyet,
daha önce psikolojik danışma yardımı almış olma durumu, bölümü seçerken kendi
isteği ile gelme durumu, bölümü kendi kişilik, ilgi ve yeteneklerine uygun bulma
durumu ve bölümden memnun olma durumu değişkenlerine göre manidar bir fark
olduğu bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Counseling | tr_TR |