dc.contributor.advisor | Senemoğlu, Nuray | |
dc.contributor.author | Tayboğa, Dilruba | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:45:46Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8116 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to investigate the effects of a mathematics instruction enriched with creative drama method on students' learning levels and their academic self-concept in the subjects of 'Operations in Natural Numbers, Factors and Multiples, Sets and Whole Numbers' in the learning field of 'Numbers and Operations'. The study was conducted with a total of 79 sixth grade students in a public school in Beykoz-Istanbul in 2018-2019 education year. The research has been designed in the experimental design with pre-test, post-test and control group. In order to collect data, a placement test with questions about the topic was prepared and used by the researcher to determine the learning levels of the students; an academic self-concept scale developed by Brookover and adapted to Turkish by Senemoğlu (1989) was used in order to assess the students' affective features and the students in the experiment group were interviewed. The data were collected and then analysed through SPSS Statistics Program and through analysis of COVARİANCE (ANCOVA) where the pre-tests of the placement test and academic self-concept scale were used as a common variable, and their post-tests were used as the dependent variable. In addition, an independent t test was applied on the difference scores of the pre-test and post-test of the placement test and the academic self-concept scale towards Mathematics. The data collected from interviewing the students were analysed through MaxQda Program. As a result of the study, there was no a statistically significant mean difference between the experiment and the control group. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | Sayılar ve işlemler öğrenme alanı | tr_TR |
dc.subject | Matematik öğretimi | |
dc.subject | Yaratıcı drama yöntemi | |
dc.subject | Öğrenme düzeyi | |
dc.subject | Akademik özgüven | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Yaratıcı Drama Yöntemiyle Zenginleştirilmiş Matematik Öğretiminin Öğrencilerin Öğrenme Düzeylerine ve Akademik Özgüvenlerine Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | Effects of A Mathematıcs Instruction Enriched With Creative
Drama Method on Learning Level And Academic Self-Concept | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı, 6. sınıf matematik dersi “Sayılar ve İşlemler” öğrenme alanı “Doğal Sayılarla İşlemler, Çarpanlar ve Katlar, Kümeler ve Tam Sayılar” konularında uygulanan yaratıcı drama yöntemiyle zenginleştirilmiş öğretimin öğrencilerin öğrenme düzeylerine ve akademik özgüvenlerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2018–2019 eğitim öğretim yılı İstanbul ili Beykoz ilçe merkezinde bulunan bir devlet okulunda öğrenim gören 79 altıncı sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Çalışma ön test son test kontrol gruplu deneysel modelde tasarlanmıştır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin öğrenme düzeylerini belirlemek için araştırmacı tarafından hazırlanan konuyla ilgili sorulardan oluşan düzey belirleme testi (DBT), duyuşsal özelliklerini ölçmek için Brookover tarafından geliştirilen Senemoğlu (1989) tarafından Türkçe’ye uyarlanan akademik özgüven ölçeği (AÖÖ) kullanılmış ve deney grubu öğrencileriyle görüşmeler yapılmıştır. Elde edilen veriler, SPSS istatistik programı ile analiz edilmiş, düzey belirleme testi ve akademik özgüven ölçeğinin ön testlerinin ortak değişken son testlerinin ise bağımlı değişken olarak kullanıldığı KOVARYANS analizi (ANCOVA) ile incelenmiştir. Ayrıca düzey belirleme testi ve matematiğe yönelik akademik özgüven ölçeği ön test son test fark puanları üzerinde bağımsız örneklem t testi uygulanmıştır. Öğrencilerle yapılan görüşmelerden elde edilen veriler MaxQda programı ile analiz edilmiştir. Çalışmanın sonuçlarına göre deney ve kontrol grubu arasında anlamlı bir fark bulunamamıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |