dc.contributor.advisor | Atalay Kabasakal , Kübra | |
dc.contributor.author | Gür, Esengül | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:32:00Z | |
dc.date.issued | 2019-05-30 | |
dc.date.submitted | 2019-05-30 | |
dc.identifier.citation | Gür, E. (2019).PISA 2015 Uygulamasındaki Maddelerin Kültüre Göre Değişen Madde Fonksiyonu Açısından İncelenmesi. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8062 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to research whether or not the attitude items towards sciences in PISA 2015 student questionnaire including differential item functioning (DIF) in terms of language and culture. Generalized Mantel Haenszel (GMH), ordinal logistic regression (OLR) and poly-SIBTEST methods are applied for DIF analyzes. The GMHDIF program was used for the GMH method and the R software was used for the poly-SIBTEST and OLR methods. The study works with PISA 2015 dataset. This dataset encompasses 5089 students in Turkey, 5157 student in Ireland, 5000 students in USA and 4417 students in England. As a result of the analysis carried out on 9 items, DIF is determined in six items by using GMH and OLR methods and four items by using poly-SIBTEST method in the England-Ireland data. In the England-USA data, DIF is determined in eight items by GMH method, nine items by OLR method and three items by poly-SIBTEST method. In the England-Turkey data, DIF is determined eight items in the GMH method, nine items by OLR method and five items by poly-SIBTEST method. Based on three methods, five items in comparison with England-Ireland and England-USA, and also seven items in comparison England-Turkey are detected attitude items including DIF. As a result, it is found that there was accordance the number of DIF items determined by OLR, GMH and poly-SIBTEST methods. On the other hand there are differences in the levels of DIF according to OLR and poly-SIBTEST methods. Furthermore, when the items containing DIF are examined by OLR and poly-SIBTEST methods, it is observed that there was accordance between the groups with the advantages. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
İçindekiler v
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini ix
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 3
Araştırma Problemi 7
Sayıltılar 8
Sınırlılıklar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 9
Yanlılık 9
Değişen Madde Fonksiyonu (DMF) Belirleme Yöntemleri 11
İlgili Araştırmalar 21
Bölüm 3 Yöntem 28
Araştırmanın Türü 28
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 28
Veri Toplama Süreci 30
Veri Toplama Araçları 30
Verilerin Analizi 30
Sayıltıların İncelenmesi 35
Faktör Analizi 37
Betimsel İstatistikler 43
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 45
Alt Problem 1a’ya İlişkin Bulgular ve Yorumlar 45
Alt Problem 1 b’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 46
Alt Problem 1c’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 47
Alt Problem 1d’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 48
Alt Problem 1e’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 49
Alt Problem 2a’ya İlişkin Bulgular ve Yorumlar 49
Alt Problem 2b’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 50
Alt Problem 2c’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 51
Alt Problem 2e’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 53
Alt Problem 3a’ya İlişkin Bulgular ve Yorumlar 54
Alt Problem 3b’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 55
Alt Problem 3c’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 56
Alt Problem 3d’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 56
Alt Problem 3e’ye İlişkin Bulgular ve Yorumlar 58
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 59
Sonuçlar 59
Tartışma 60
Öneriler 61
Kaynaklar 64
EK-A: PISA 2015 Öğrenci Anketinden Seçilen Tutum Maddeleri 76
EK-B: OLR ve poly SIBTEST Yöntemleri İçin R Programında Yazılan Kodlar 78
EK-C: OLR Yöntemine Göre Yapılan Analiz Çıktıları 79
EK-Ç: Poly SIBTEST Yöntemine Göre Yapılan Analiz Çıktıları 87
EK-D: GMH Yöntemine Göre Yapılan Analiz Çıktıları 91
EK-E: Etik Kurul İzin Muafiyet Formu 111
EK-F: Etik Beyanı 112
EK-G: Yüksek Lisans/Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 113
EK-H: Thesis/Dissertation Originality Report 114
EK-I: Yayımlama ve Fikri Mülkiyet Hakları Beyanı 115 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/us/ | * |
dc.subject | PISA | tr_TR |
dc.subject | Değişen madde fonksiyonu | tr_TR |
dc.subject | Ordinal lojistik regresyon | tr_TR |
dc.subject | Genelleştirilmiş Mantel Haenszel | tr_TR |
dc.subject | Poly-SIBTEST | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Pısa 2015 Uygulamasındaki Maddelerin Kültüre Göre Değişen
Madde Fonksiyonu Acısından İncelenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | An Investigation Of The Pisa 2015 In Terms Of Differantial Item Functioning Based On Culture | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, PISA 2015 öğrenci anketinde yer alan fen bilimlerine karşı tutum maddelerinin dil ve kültüre göre değişen madde fonksiyonu (DMF) gösterip göstermediğini incelemektir. DMF analizleri için genelleştirilmiş Mantel Haenszel (GMH), ordinal lojistik regresyon (OLR) ve poly-SIBTEST yöntemleri kullanılmıştır. GMH yöntemi için GMHDIF programı, poly-SIBTEST ve OLR yöntemleri için R yazılımından faydalanılmıştır. Çalışmanın veri setini PISA 2015 uygulamasına katılan 5089 öğrenci ile Türkiye, 5157 öğrenci ile İrlanda, 5000 öğrenci ile Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ve 4417 öğrenci ile İngiltere örneklemleri oluşturmaktadır. Yapılan analizler sonucunda dokuz tutum maddesinden, İngiltere-İrlanda karşılaştırmasında GMH ve OLR yöntemleriyle altı maddede ve poly-SIBTEST yöntemiyle yedi maddede DMF belirlenmiştir. İngiltere-ABD karşılaştırmasında GMH ve OLR yöntemleriyle yedi maddede ve poly-SIBTEST yöntemiyle altı maddede DMF belirlenmiştir. İngiltere-Türkiye karşılaştırmasında ise GMH yöntemiyle sekiz maddede, OLR yöntemiyle dokuz maddede ve poly-SIBTEST yöntemiyle yedi maddede DMF tespit edilmiştir. Her üç yönteme göre İngiltere-İrlanda ile İngiltere-ABD karşılaştırmalarında beş maddede, İngiltere-Türkiye karşılaştırmasında ise yedi maddede DMF içeren tutum maddeleri saptanmıştır. Araştırma sonucunda analizde kullanılan OLR, GMH ve poly-SIBTEST yöntemlerinin tespit ettikleri DMF’li madde sayısında uyum gözlenirken, OLR ve poly-SIBTEST yöntemlerinde DMF’li maddelerin düzeylerinde farklılıklar olduğu gözlenmiştir. Bununla birlikte, OLR ve poly-SIBTEST yöntemleriyle DMF içeren maddeler incelendiğinde DMF türleri ve maddelerin avantaj sağladığı gruplar arasında uyumluluk gözlenmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Measurement | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Tests and Scales | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Peoples and Cultures | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Science and Technology | tr_TR |
dc.subject.eric | ERIC Thesaurus::Bias and Equity | tr_TR |