dc.contributor.advisor | Yıldırım, İbrahim | |
dc.contributor.author | Gök, Ayşe | |
dc.date.accessioned | 2019-07-26T08:27:01Z | |
dc.date.issued | 2019-06 | |
dc.date.submitted | 2019-05-27 | |
dc.identifier.citation | Gök, A. (2019). Üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/8045 | |
dc.description.abstract | This study aimed to investigate university students’ attitudes towards seeking psychological help in terms of the study variables such as their insight into the Department of Psychological Counseling and Guidance, place of stay, degree of satisfaction with the attended program, presence of a close relationship with the opposite sex, presence of a person with psychological problems in the family, receiving social support, self-concealment and gender roles. The study group consisted of approximately 20.000 students attending a vocational school and five faculties in a public university in the Spring term of the 2017-2018 academic year. A total of 707 students consisting of 477 women (67.75%) and 228 men (32.25%) were selected using the convenience sampling strategy. Personal Information Form, BEM Sex Role Inventory – Short Form (BSRI-S) and Attitudes towards Seeking Psychological Help Scale– Short Form (ATSPHS-S) were used as data collection tools. Factorial ANOVA was used to compare the mean differences of the participants in line with the research questions of this study. The relationship between gender roles and seeking psychological help was investigated by Multiple Regression Analyses. The findings of this study demonstrated that the variables including insight into the Department of Psychological Counseling and Guidance, degree of satisfaction with the attended program, receiving social support, self-concealment, and gender roles significantly predicted university students’ attitudes towards seeking psychological help. It was concluded that there was not a strong correlation among presence of a close relationship with the opposite sex, presence of a person with psychological problems in the family, place of stay, and participantts’ attitudes towards seeking psychological help. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini viii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 8
Araştırma Problemi 10
Sayıltılar 11
Sınırlılıklar 11
Tanımlar 11
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 13
Psikolojik Yardım Arama Tutumu 13
Toplumsal Cinsiyet Rolleri 17
Kadınsı Cinsiyet Rolü 18
Erkeksi Cinsiyet Rolü 19
İlgili Araştırmalar 20
Bölüm 3 Yöntem 30
Araştırma Modeli 30
Araştırma Grubu 30
Veri Toplama Süreci 32
Veri Toplama Araçları 32
Verilerin Analizi 34
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 36
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 42
Sonuç 42
Tartışma 43
Öneriler 52
Kaynaklar 55
EK-A. Ölçeklerin Kullanım İzinleri 76
EK-B. Gönüllü Katılım Formu 78
EK-C. Örnek Ölçek Maddeleri 79
EK-Ç. Artıkların Saçılım Grafiği 82
EK-D: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 83
EK-E: Etik Beyanı 84
EK-F: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 85
EK-G: Thesis Originality Report 86
EK-H: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 87
| tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Cinsiyet | tr_TR |
dc.subject | Kadınsı cinsiyet rolü | |
dc.subject | Erkeksi cinsiyet rolü | |
dc.subject | Psikolojik yardım arama tutumu | |
dc.subject.lcsh | Konu Başlıkları Listesi::Eğitim | tr_TR |
dc.title | Üniversite Öğrencilerinin Psikolojik Yardım Arama Tutumları | tr_TR |
dc.title.alternative | Psychological Help Seeking Attitudes Of University Students | tr_eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumlarını cinsiyet, Psikolojik Danışma ve Rehberlik programına ilişkin farkındalık, kalınan yer, öğrenim görülen programdan memnuniyet derecesi, karşı cinsle yakın duygusal ilişkiye sahip olma, ailede psikolojik sorunları olan bir kişinin varlığı, sosyal destek alma, kendini saklama ve cinsiyet rolleri değişkenleri açısından incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, 2017-2018 bahar döneminde orta düzey bir devlet üniversitesinde bir meslek yüksekokulu ve beş fakültede öğrenimine devam eden yaklaşık 20.000 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılar, uygun örnekleme yoluyla seçilen 479’u kadın (%67.75) ve 228’i erkek (%32.25) toplamda 707 üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak Kişisel Bilgi Formu, BEM Cinsiyet Rolü Envanteri - Kısa Formu (BCRE-K) ve Psikolojik Yardım Almaya İlişkin Tutum Ölçeği – Kısa Formu (PYTÖ-K) kullanılmıştır. Araştırmada cevap aranan sorular doğrultusunda ortalamalar arası farkları incelenirken verilerin analizinde faktöriyel ANOVA tekniği kullanılmıştır. Cinsiyet rolleriyle psikolojik yardım arama tutumu arasındaki ilişki çoklu regresyon analiziyle incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre cinsiyet, Psikolojik Danışma ve Rehberlik programına ilişkin farkındalık, öğrenim görülen programdan memnuniyet derecesi, sosyal destek alma, kendini saklama ve cinsiyet rolleri değişkenleri, üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumlarını anlamlı bir şekilde yordamaktadır. Karşı cinsle yakın duygusal ilişkiye sahip olma, kalınan yer ve ailede psikolojik sorunları olan bir kişinin varlığı değişkenleri ile üniversite öğrencilerinin psikolojik yardım arama tutumları arasında anlamlı bir ilişki olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | - | |
dc.identifier.ORCID | https://orcid.org/0000-0002-7544-5800 | tr_TR |