Show simple item record

dc.contributor.advisorDemirkasımoğlu, Nihan
dc.contributor.authorŞenses, Berrin
dc.date.accessioned2019-03-28T10:41:40Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-02-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/6286
dc.description.abstractIn this study, it is aimed to determine work values, work enjoyment level of teachers from X and Y generations and the relationship of these two. In the study, work values and work enjoyment level of teachers were designed with single survey model and the relationship between these was designed with correlational survey model. Target population of the study consisted 13487 elementary school teachers and 15014 secondary school teachers working in nine districts of Ankara. Teachers were represented by 381 participants, 180 of whose were from primary school teachers and 201 of whose were from secondary school teachers in the sampling. Stratified sampling technique was used for statistical data collection. “Work Values Inventory” was developed by the researcher. It has four dimensions and 17 items. “Work Enjoyment Scale”, a sub-dimension of The Workaholism Battery developed by Spence and Robbins (1992) but revised by McMillan vd. (2002), was adapted to Turkish and used. The result of this study indicate that Y generation teachers cares all the dimensions of work values more than X generation teachers. Work enjoyment level of teachers is generally the medium level. Statistics showed that there was a positive, significant and low relationship between external rewards and work enjoyment for the X generation teachers but positive, significant and medium relationship among the other dimensions for both generation teachers. It is recommended that both school administrators and teachers know the generations of their colleagues and their generational characteristics and realize their expectations for their work values and thus ensure their enjoyment of the work.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini vii Şekiller Dizini ix Simgeler ve Kısaltmalar Dizini x Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 9 Araştırma Problemi 11 Sayıltılar 12 Kapsam ve Sınırlılıklar 13 Tanımlar 13 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 15 Değerler 15 Değerlerin Çalışma Hayatına Yönelik Çalışmalarla İlişkisi 21 Çalışma Değerleri 22 İşten Keyif Alma 36 Kuşaklar 43 İlgili Araştırmalar 58 Bölüm 3 Yöntem 67 Araştırmanın Modeli 67 Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 67 Veri Toplama Süreci 70 Veri Toplama Araçları 70 Verilerin Analizi 79 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 81 Öğretmenlerin Çalışma Değerlerine İlişkin Bulgular 81 Öğretmenlerin İşten Keyif Almalarına İlişkin Bulgular 96 X ve Y Kuşaklarından Öğretmenlerin Çalışma Değerleri ve İşten Keyif Almaları Arasındaki İlişkiye Yönelik Bulgular. 101 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 104 Sonuçlar 104 Öneriler 109 Kaynaklar 113 EK-A: İşten Keyif Alma Ölçeği İzni 140 EK-B: Öğretmenlerin Çalışma Değerleri ve İşten Keyif Almaları Ölçeği 141 EK-C: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 143 EK-Ç: Araştırma İzni 144 EK-D: Etik Beyanı 145 EK-E: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 146 EK-F: Thesis Originality Report 147 EK-G: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 148tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÇalışma değerleri
dc.subjectİşten keyif alma
dc.subjectX kuşağı
dc.subjectY kuşağı
dc.subjectÖğretmen
dc.titleX ve Y Kuşağı Öğretmenlerinin Çalışma Değerleri İle İşten Keyif Alma Düzeyleri Arasındaki İlişkitr_TR
dc.title.alternativeThe Relationship Between Work Values And Work Enjoyment Levels Of Teachers From X and Y Generationstr_eng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmada, X ve Y kuşağından öğretmenlerin çalışma değerleri, işten keyif alma düzeyleri ve bu ikisi arasındaki ilişkinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, öğretmenlerin çalışma değerleri ve işten keyif alma düzeyleri tekli tarama modeli; çalışma değerlerinin işten keyif alma durumları ile ilişkisi ise ilişkisel tarama modelindedir. Araştırmanın hedef evreni, Ankara ilinin dokuz ilçesinde görevli 13487 ilkokul öğretmeni ve 15014 ortaokul öğretmeni olmak üzere toplam 28501 öğretmenden oluşmaktadır. 28501 hedef evreni, %95 kesinlik düzeyi ile 180’i ilkokul öğretmeninden 201’i ortaokul öğretmeninden olmak üzere 381 öğretmenin temsil edeceği kabul edilmiştir. Örneklem seçiminde tabakalı örnekleme tekniği kullanılmıştır. Öğretmenlerin çalışma değerlerine yönelik görüşlerinin belirlenmesinde, araştırmacı tarafından geliştirilen, 17 maddeden oluşan dört boyutlu bir çalışma değerleri ölçeği kullanılmıştır. Öğretmenlerin işten keyif alma düzeylerinin belirlenmesinde, Spence ve Robbins (1992) tarafından geliştirilen ve Mcmillan, Brady, O’driscoll ve Marsh (2002) tarafından düzenlenen “İşkoliklik” ölçeğinin bir alt boyutu olan “İşten Keyif Alma” boyutuna ait altı madde Türkçeye çevirilerek kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına gör Y kuşağı öğretmenlerinin çalışma değerlerinin alt boyutları olan kendini geliştirme, toplumsal, işin sağladığı fırsatlar ve dışsal ödüller boyutlarındaki puanlarının X kuşağı öğretmenlerinden daha yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğretmenlerin işten keyif alma düzeyleri genel olarak orta düzeydedir. Araştırma bulgularında, yalnızca X kuşağı öğretmenlerinin dışsal ödüller boyutu ile işten keyif alma arasında zayıf düzeyde ve pozitif yönde bir ilişki ortaya çıkarken diğer tüm boyutlarda orta düzeyde ve anlamlı bir ilişki bulunmaktadır. Araştırma ile hem okul yöneticilerinin öğretmenlerinin hem de öğretmenlerin birlikte çalıştıkları meslektaşlarının kuşaklarını ve onların kuşaksal özelliklerini bilerek çalışma değerlerine yönelik beklentilerini gerçekleştirmeleri ve bu sayede işten keyif almalarının sağlanması önerilmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.terms-tr_TR
dc.embargo.lift-


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record