dc.contributor.advisor | Özer, Arif | |
dc.contributor.author | Ağaçcı, Orhan | |
dc.date.accessioned | 2019-01-30T06:06:59Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.date.submitted | 2019-01-10 | |
dc.identifier.citation | AĞAÇCI, O. (2019). Kişilik tipleri envanterinin geliştirilmesi ve üniversite bölümlerinin kişilik kodlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5736 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to develop inventory (IPT-Inventory of Personality Types) based on Jung's Theory of Psychological Types and Briggs and Myers' contributions to this theory to be used in conducting career counseling with high school students. The inventory was developed based on rational-theoretical approach. In addition, majors by personality codes were determined. The draft form of IPT was administered to 683 volunteers attending high schools during the 2017-2018 education year in Ankara. The major by personality codes were determined according to 145 academicians at Hacettepe University during the same years. The exploratory structural equation model and exploratory factor analysis were performed in the context of the construct validity. In order to examine the concurrent validity of IPT, it was administered with MBTI Form G Turkish Version to the volunteers, and Pearson correlation calculated between the scores of these two-inventories. The reliability of the measurements was investigated by KR-20 and test-retest techniques. The data were analyzed by using Mplus 8 and Statistica 13 package programs. The results show that IPT consists of four factors-they are theoretically the same- which account for 70.93% of the total variance. The internal consistency coefficients of the IPT was calculated ranging between .90 and .94. As a result of administering IPT to the same group at two-week intervals, the Pearson correlation coefficient was calculated as ranging between .81 and .87, the Pearson correlation coefficients was also calculated as ranging between .70 to .79 between IPT and MBTI G-Turkish Version. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini xi
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 5
Araştırma Problemi 6
Sayıltılar 7
Sınırlılıklar 7
Tanımlar 8
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 11
Jung’ un Psikolojik Tipler Kuramı 11
Kurama İlişkin Sorular 21
Jung’un Kuramının Diğer Kişilik Kuramlarından Farkları 23
Psikolojik Tipler Kuramının Değerlendirilmesi 23
Myers-Briggs Tip Belirleyici (MBTI-Myers Briggs Type Indicator) 26
İlgili Araştırmalar 56
Bölüm 3 Yöntem 83
Araştırma Yöntemi 83
Çalışma Grubu 83
Veri Toplama Süreci 85
Veri Toplama Araçları 86
Verilerin Analizi 93
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 95
KTE’nin Dışadönüklük – İçedönüklük (E-I) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri 95
KTE’nin Duyumsama – Sezgi (SN) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri 97
KTE’nin Düşünme – Hissetme (T-F) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri. 99
KTE- Algılama – Yargılama (J-P) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri. 101
KTE’deki Tüm Maddelerin Faktör Yükleri 103
Tercih Açıklık Kategorisi ve Katılımcıların Bu Kategoriye Göre Dağılımları 106
Benzer Ölçekler Geçerliği 108
İç Tutarlılık Güvenirliği 112
Test Tekrar Test Güvenirliği 113
Üniversite Bölüm Kodları 119
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 129
Sonuç 129
Tartışma 131
Öneriler 138
Kaynaklar 141
EK-A: Kişilik Tipleri Envanteri Örnek Maddeler 158
EK-B: Kişilik Tipleri Envanteri Yanıtlama ve Puanlama Formu 160
EK-C: Myers Briggs Tip Belirleyici G Formu Örnek Maddeleri 161
EK-Ç: Üniversite Bölüm Kodları Belirleme Formu Örnek Açıklamalar 162
EK-D: Gönüllü Katılım Formu (Öğrenci) 163
EK-E: Gönüllü Katılım Formu (Veli İzni) 164
EK-F: Gönüllü Katılım Formu (Akademisyen) 165
EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 166
EK-H: MEB İzni 167
EK-I: Etik Beyanı 168
EK-İ: Yüksek Tez Çalışması Orijinallik Raporu 169
EK-J: Thesis Originality Report 170
EK-K: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 171 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Jung | tr_TR |
dc.subject | Kişilik | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik Tipler | tr_TR |
dc.subject | Kariyer | tr_TR |
dc.subject | Üniverste bölüm | tr_TR |
dc.title | Kişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi ve Üniversite Bölümlerinin Kişilik Kodlarının Belirlenmesi | tr_TR |
dc.title.alternative | Development Of Personality Types Inventory And Determination Of Majors By Personality Codes | eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, lise öğrencileriyle kariyer psikolojik danışması yaparken kullanılmak üzere, Jung’un Psikolojik Tipler Kuramına ve bu kurama Briggs ve Myers’ın yaptığı katkılara dayanan, bir envanter (KTE-Kişilik Tipleri Envanteri) geliştirmektir. Envanter rasyonel-kuramsal yaklaşıma dayalı olarak geliştirilmiştir. Ayrıca üniversite bölümlerinin kişilik kodları da belirlenmiştir. Envanterin taslak formu Ankara’da 2017-2018 eğitim yılında liseye devam eden 683 gönüllü öğrenciye uygulanmıştır. Üniversite bölümlerinin kişilik kodları aynı yılda Hacettepe Üniversitesindeki 145 akademisyenin verdiği bilgilerden elde edilmiştir. Envanterin yapı geçerliği çalışması betimleyici yapısal eşitlik modeli ve betimleyici faktör analiziyle gerçekleştirilmiştir. KTE’nin benzer ölçekler geçerliğini incelemek için, KTE, Türkçe MBTI-G formuyla birlikte gönüllü katılımcılara uygulanmış ve bu iki envanterden alınan puanlar arasındaki Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Ölçümlerin güvenirliği KR-20 ve test tekrar test teknikleriyle incelenmiştir. Veriler Mplus 8 ve Statistica 13 paket programları kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlar KTE’nin kuramsal yapıda olduğu gibi dört faktörden oluştuğunu ve bu dört faktörün toplam varyansın %70,93’ünü açıkladığını göstermiştir. KTE’nin iç tutarlık katsayısının (KR-20) .90 ve .94 arasında değiştiği bulunmuştur. KTE’nin aynı gruba iki hafta arayla tekrar uygulanması sonucunda Pearson korelasyon katsayısının .81 ve .85 arasında değiştiği, KTE ve Türkçe MBTI-G formu arasındaki Pearson korelasyon katsayısının ise .70 ve .79 arasında değiştiği bulunmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |