Show simple item record

dc.contributor.advisorÖzer, Arif
dc.contributor.authorAğaçcı, Orhan
dc.date.accessioned2019-01-30T06:06:59Z
dc.date.issued2019
dc.date.submitted2019-01-10
dc.identifier.citationAĞAÇCI, O. (2019). Kişilik tipleri envanterinin geliştirilmesi ve üniversite bölümlerinin kişilik kodlarının belirlenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/5736
dc.description.abstractThe aim of this study is to develop inventory (IPT-Inventory of Personality Types) based on Jung's Theory of Psychological Types and Briggs and Myers' contributions to this theory to be used in conducting career counseling with high school students. The inventory was developed based on rational-theoretical approach. In addition, majors by personality codes were determined. The draft form of IPT was administered to 683 volunteers attending high schools during the 2017-2018 education year in Ankara. The major by personality codes were determined according to 145 academicians at Hacettepe University during the same years. The exploratory structural equation model and exploratory factor analysis were performed in the context of the construct validity. In order to examine the concurrent validity of IPT, it was administered with MBTI Form G Turkish Version to the volunteers, and Pearson correlation calculated between the scores of these two-inventories. The reliability of the measurements was investigated by KR-20 and test-retest techniques. The data were analyzed by using Mplus 8 and Statistica 13 package programs. The results show that IPT consists of four factors-they are theoretically the same- which account for 70.93% of the total variance. The internal consistency coefficients of the IPT was calculated ranging between .90 and .94. As a result of administering IPT to the same group at two-week intervals, the Pearson correlation coefficient was calculated as ranging between .81 and .87, the Pearson correlation coefficients was also calculated as ranging between .70 to .79 between IPT and MBTI G-Turkish Version.tr_TR
dc.description.tableofcontentsÖz ii Abstract iii Teşekkür iv Tablolar Dizini viii Şekiller Dizini xi Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xii Bölüm 1 Giriş 1 Problem Durumu 1 Araştırmanın Amacı ve Önemi 5 Araştırma Problemi 6 Sayıltılar 7 Sınırlılıklar 7 Tanımlar 8 Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 11 Jung’ un Psikolojik Tipler Kuramı 11 Kurama İlişkin Sorular 21 Jung’un Kuramının Diğer Kişilik Kuramlarından Farkları 23 Psikolojik Tipler Kuramının Değerlendirilmesi 23 Myers-Briggs Tip Belirleyici (MBTI-Myers Briggs Type Indicator) 26 İlgili Araştırmalar 56 Bölüm 3 Yöntem 83 Araştırma Yöntemi 83 Çalışma Grubu 83 Veri Toplama Süreci 85 Veri Toplama Araçları 86 Verilerin Analizi 93 Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 95 KTE’nin Dışadönüklük – İçedönüklük (E-I) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri 95 KTE’nin Duyumsama – Sezgi (SN) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri 97 KTE’nin Düşünme – Hissetme (T-F) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri. 99 KTE- Algılama – Yargılama (J-P) Boyutundaki Maddelerin Faktör Yükleriyle Madde Ayırıcılık ve Güçlük Değerleri. 101 KTE’deki Tüm Maddelerin Faktör Yükleri 103 Tercih Açıklık Kategorisi ve Katılımcıların Bu Kategoriye Göre Dağılımları 106 Benzer Ölçekler Geçerliği 108 İç Tutarlılık Güvenirliği 112 Test Tekrar Test Güvenirliği 113 Üniversite Bölüm Kodları 119 Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 129 Sonuç 129 Tartışma 131 Öneriler 138 Kaynaklar 141 EK-A: Kişilik Tipleri Envanteri Örnek Maddeler 158 EK-B: Kişilik Tipleri Envanteri Yanıtlama ve Puanlama Formu 160 EK-C: Myers Briggs Tip Belirleyici G Formu Örnek Maddeleri 161 EK-Ç: Üniversite Bölüm Kodları Belirleme Formu Örnek Açıklamalar 162 EK-D: Gönüllü Katılım Formu (Öğrenci) 163 EK-E: Gönüllü Katılım Formu (Veli İzni) 164 EK-F: Gönüllü Katılım Formu (Akademisyen) 165 EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 166 EK-H: MEB İzni 167 EK-I: Etik Beyanı 168 EK-İ: Yüksek Tez Çalışması Orijinallik Raporu 169 EK-J: Thesis Originality Report 170 EK-K: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 171tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectJungtr_TR
dc.subjectKişiliktr_TR
dc.subjectPsikolojik Tiplertr_TR
dc.subjectKariyertr_TR
dc.subjectÜniverste bölümtr_TR
dc.titleKişilik Tipleri Envanterinin Geliştirilmesi ve Üniversite Bölümlerinin Kişilik Kodlarının Belirlenmesitr_TR
dc.title.alternativeDevelopment Of Personality Types Inventory And Determination Of Majors By Personality Codeseng
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, lise öğrencileriyle kariyer psikolojik danışması yaparken kullanılmak üzere, Jung’un Psikolojik Tipler Kuramına ve bu kurama Briggs ve Myers’ın yaptığı katkılara dayanan, bir envanter (KTE-Kişilik Tipleri Envanteri) geliştirmektir. Envanter rasyonel-kuramsal yaklaşıma dayalı olarak geliştirilmiştir. Ayrıca üniversite bölümlerinin kişilik kodları da belirlenmiştir. Envanterin taslak formu Ankara’da 2017-2018 eğitim yılında liseye devam eden 683 gönüllü öğrenciye uygulanmıştır. Üniversite bölümlerinin kişilik kodları aynı yılda Hacettepe Üniversitesindeki 145 akademisyenin verdiği bilgilerden elde edilmiştir. Envanterin yapı geçerliği çalışması betimleyici yapısal eşitlik modeli ve betimleyici faktör analiziyle gerçekleştirilmiştir. KTE’nin benzer ölçekler geçerliğini incelemek için, KTE, Türkçe MBTI-G formuyla birlikte gönüllü katılımcılara uygulanmış ve bu iki envanterden alınan puanlar arasındaki Pearson korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Ölçümlerin güvenirliği KR-20 ve test tekrar test teknikleriyle incelenmiştir. Veriler Mplus 8 ve Statistica 13 paket programları kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen sonuçlar KTE’nin kuramsal yapıda olduğu gibi dört faktörden oluştuğunu ve bu dört faktörün toplam varyansın %70,93’ünü açıkladığını göstermiştir. KTE’nin iç tutarlık katsayısının (KR-20) .90 ve .94 arasında değiştiği bulunmuştur. KTE’nin aynı gruba iki hafta arayla tekrar uygulanması sonucunda Pearson korelasyon katsayısının .81 ve .85 arasında değiştiği, KTE ve Türkçe MBTI-G formu arasındaki Pearson korelasyon katsayısının ise .70 ve .79 arasında değiştiği bulunmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record