dc.contributor.advisor | Seçken, Nilgün | |
dc.contributor.author | Ceylan, Nazan | |
dc.date.accessioned | 2019-01-15T06:07:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-12-23 | |
dc.identifier.citation | Ceylan, N. (2018). Bilgisayar animasyonları destekli 5E öğrenme modelinin “Tepkimelerde Hız ve Denge” konusunda akademik başarı üzerine etkisi (Yayınlanmamış doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5694 | |
dc.description.abstract | This study aimed to develop animation and educational computer games supported teaching material based on the 5E learning model for “Velocity and Balance in Reactions” which is included in eleventh-grade Chemistry courses in secondary schools. Furthermore, the aim is to determine the extent this material contributes to the academic success of students. A mixed method of qualitative and quantitative data collection methods was used. Static group pre- and post-test experimental methods and pre- and post-test control group random methods were used for the quantitative part. Semi-structured interview techniques were used for the qualitative part. Ninety-nine 11th grade students from Eskişehir Anatolian High School, Sivrihisar Fahri Keskin Science High School, and SEV Muzaffer Demir Anatolian High School participated in the study. The concept “Velocity and Balance in Reactions” was presented through software for the experimental group and through traditional methods for the control group. Data were collected using “Balance Success Test in Chemical Reactions” and “Semi-Structured Interview Questions”. Data was analyzed using dependent and independent sample t-test and qualitative analysis methods. Based on analyses, there was a significant difference between post-test scores of “Balance Success Test in Chemical Reactions” of both experimental and control groups of the three participating schools. Consequently, students were more successful in academic achievement according to a traditional approach on the “Velocity and Balance in Reactions” concept using material supported by animation and educational computer games developed on the 5E learning model. Semi-structured interview results indicated that students had mostly positive views about the material. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini viii
Şekiller Dizini x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 7
Araştırma Problemi 8
Sayıltılar 9
Sınırlılıklar 9
Tanımlar 10
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 12
Eğitim, Öğretim ve Öğrenme 12
Eğitim Teknolojisi ve Öğrenme 15
Öğretim Teknolojisi ve Öğrenme 18
Fen Eğitimi ve Amacı 18
Kimya Eğitimi ve Amacı 20
Kimya Öğretiminde Kullanılan Yaklaşımlar 21
Geleneksel Yaklaşım 22
Yapılandırmacılık (Constructivisim) 25
Yapılandırmacılıkta Öğrenme Döngüsü (Halkası) Modeli 36
3E Öğrenme Modeli 37
5E Öğrenme Modeli 38
Bilgisayar Destekli Öğretim 49
Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları (Programları) 52
Bilgisayar Destekli Öğretim ve Animasyon 61
Fen Bilimleri ve Kimya Öğretiminde Animasyonun Önemi 64
Bilgisayar Destekli Öğretimin Yararları 66
Bilgisayar Destekli Öğretimin Sınırlılıkları 68
Bilgisayar Destekli Öğretimine Yöneltilen Eleştiriler 68
Fen Eğitimi ve Kimya Eğitimi Alanlarında Yapılandırmacılık ve Öğrenme Modelleri ile İlgili Yapılan Çalışmalar 70
Fen Eğitimi ve Kimya Eğitimi Alanlarında Bilgisayar Destekli Eğitim, Animasyon ve Eğitsel Bilgisayar Oyunları ile İlgili Yapılan Çalışmalar 86
Bölüm 3 Yöntem 102
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 102
Çalışmanın Değişkenleri 104
Tepkimelerde Hız ve Denge Yazılımını Hazırlama Süreci 104
Veri Toplama Araçları ve Süreci 122
Verilerin Analizi 128
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 129
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum 129
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum 130
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum 132
Dördüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum 133
Beşinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorum 135
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 153
Sonuç ve Tartışma 153
Öneriler 157
Kaynaklar 160
EK-A: Kimyasal Tepkimelerde Denge Başarı Testi 193
EK- B: Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları 198
EK-C: Bazı Öğrencilerin Kimyasal Tepkimelerde Denge Başarı Testi ve Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Sorularına Verdiği Cevaplar 199
EK-D: Hacettepe Üniversitesi Enstitü İzni 223
EK-E: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 224
EK-F: MEB İzni 225
EK-G: Etik Beyanı 232
EK-H: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 233
EK-I: Dissertation Originality Report 234
EK-İ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 235 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kimya Öğretimi | |
dc.subject | Yapılandırmacılık | |
dc.subject | 5E Öğrenme Modeli | |
dc.subject | Animasyon | |
dc.subject | Tepkimelerde Hız ve Denge | |
dc.subject | Sanal Laboratuvar | |
dc.subject | Eğitsel Bilgisayar Oyunları | |
dc.title | Bilgisayar Animasyonları Destekli 5E Öğrenme Modelinin “Tepkimelerde Hız Ve Denge” Konusunda Akademik Başarı Üzerine Etkisi | tr_TR |
dc.title.alternative | The Effect Of 5E Learning Cycle Model Accompanied With Computer Animations On Academic Achievement İn The Subject Of ‘Reaction Rates And Chemical Equilibrium’ | eng |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı; orta öğretim kurumlarında Kimya dersi kapsamında 11. sınıf öğretim programında yer alan “Tepkimelerde Hız ve Denge” konusuna yönelik 5E öğrenme modeli esas alınarak animasyon ve eğitsel bilgisayar oyunu destekli öğretim materyali geliştirmek ve geliştirilen bu materyalin ders anlatımlarında kullanılmasının öğrencilerin akademik başarılarına olan etkisini belirlemektir. Araştırmada nicel ve nitel veri toplama yöntemlerinin birlikte ele alındığı karma araştırma modeli kullanılmıştır. Çalışmanın nicel boyutunda statik grup ön test-son test deneysel desen ve ön-test son-test kontrol gruplu seçkisiz desen, nitel boyutunda ise yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu çalışma Eskişehir Anadolu Lisesi, Sivrihisar Fahri Keskin Fen Lisesi ve SEV Muzaffer Demir Anadolu Lisesi’nde öğrenim gören toplam 99 11. sınıf öğrencisi ile yürütülmüştür. Deney gruplarında söz konusu ünite “Tepkimelerde Hız ve Denge” yazılımı ile kontrol gruplarında ise geleneksel yöntemle işlenmiştir. Çalışmada veriler “Kimyasal Tepkimelerde Denge Başarı Testi” ve “Yarı-Yapılandırılmış Görüşme Soruları” ile toplanmış ve elde edilen verilerin analizi bağımlı, bağımsız örneklem t-testi ve nitel analiz yöntemleri kullanılarak yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; üç uygulama okulundaki kontrol ve deney gruplarının “Kimyasal Tepkimelerde Denge Başarı Testi” son test puanları arasındaki farklılık istatistiksel açıdan anlamlıdır. Bu anlamlı farklılıktan yola çıkarak 5E öğrenme modeline göre geliştirilen, animasyon ve eğitsel bilgisayar oyunu destekli materyalin Tepkimelerde Hız ve Denge konusunda geleneksel yaklaşıma göre öğrencilerin akademik başarılarında daha etkili olduğu yorumu yapılabilir. Yarı-yapılandırılmış görüşme sonuçlarına göre ise genel olarak öğrencilerin geliştirilen materyalle ilgili olumlu görüşlere sahip olduğu tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Matematik ve Fen Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | 6 ay | tr_TR |