Özet
In this study, 11th and 12th grade advanced mathematics textbooks and 2017
Undergraduate Placement Exam (LYS) mathematics questions were examined in
terms of language, content and word frequency. In the study, a mixed method with
the use of qualitative and quantitative methods was preferred. For the purpose of
the study, mathematics books and LYS math questions were examined in terms of
language and content by using descriptive analysis. When the textbooks were
analyzed in terms of language and content, it was observed that the 11th grade
mathematics textbook was prepared quite well, while the 12th grade mathematics
textbook had some shortcomings. The most frequently used words in the 11th and
12th grade advanced mathematics textbooks were analyzed with the AntConc
indexer. The texts in the textbooks and the LYS mathematical questions were
preserved in plain text and the words used frequently with the AntConc indexer
were determined. The words obtained here were evaluated according to
percentage and frequency distribution. In both books, it was concluded that the
basic concepts of the units are the most frequently used words on the basis of the
unit. In addition, the daily life words in the units were also investigated. In this
direction, the daily life words in the books have been observed to be used in the
stories and exercises that may be of interest to the students.
Künye
Agan, C. (2016). Türkçe derlemler için sözdizimsel görselleştirme ve sorgulama
aracı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi,
İstanbul.
Altun, M., Arslan, Ç., & Yazgan, Y. (2004). Lise matematik ders kitaplarının
kullanım şekli ve sıklığı üzerine bir çalışma. Uludağ Üniversitesi Eğitim
Fakültesi Dergisi, 17(2), 131-147.
Atasoy, G., Yıldız, İ., & Çakır, Ö. (2016). Köy enstitüsü öğretim programının
söyleminin derlem temelli incelenmesi. Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi,
2(1), 1-31.
Bakar, E., Keleş, Ö., & Koçakoğlu, M. (2008). Öğretmenlerin MEB 6. sınıf fen ve
teknoloji dersi kitap setleriyle ilgili görüşlerinin değerlendirilmesi. Ahi Evran
Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(1), 41-50.
Başer, N. (2012). A case study of elementary mathematics teachers’ views of their
and students’ textbook usage and of mathematics textbooks’ characteristics
(Unpublished Master’s Thesis). Middle East Technical Unıversity, Ankara.
Canibey, K. (2013). Yeni matematik öğretim programında benimsenen ölçme ve
değerlendirme anlayışının 9. sınıf matematik ders kitaplarına yansımalarının
incelenmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Abant İzzet Baysal
Üniversitesi, Bolu.
Creswell, J.W. (2012). Educational research: planning, conducting, and evaluating
quantitative research (4. Edition). Boston: Pearson Education Inc.
Çelik, S. (2012, Ağustos). Eğitim özel derlemine ait söylem çözümlemeleri. Ahi
Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) 13(2), 205-
230.
Çetinkaya, S. (2009). Öss'de sorulan Türkçe sorularının taksonomik açıdan
değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi,
Ankara.
Çinar, K. (2015). A corpus-based approach to turkısh efl textbook evaluatıon:
sıngle word and four-word lexıcal bundle frequency (Unpublished Master’s
Thesis). Yeditepe University, İstanbul.
49
Dursun, A. (2014). Ygs 2013 matematik soruları ile ortaöğretim 9.sınıf matematik
sınav sorularının Bloom Taksonomisi ve öğretim programına göre
değerlendirilmesi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). İstanbul Aydın
Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi, İstanbul.
Kavcar, N., Koyuncu, K., Usta, Z.S., & Yalçın, T. (2014). Lise fizik kitaplarındaki
madde ve özellikleri ile kuvvet ve hareket üniteleri üzerine bir inceleme.
Buca Eğitim Fakültesi Dergisi 37, 58-81.
Kaya, İ. (2014). 2010-2013 yıllarında uygulanan Ygs ve Lys tarih sorularının
ortaöğretim tarih dersi öğretim programları açısından değerlendirilmesi
(Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Ankara.
Keleş, T., & Hacısalihoğlu Karadeniz, M. (2015). 2006-2012 yılları arasında
yapılan Öss, Ygs ve Lys matematik ve geometri sorularının Bloom
Taksonomisinin bilişsel süreç boyutuna göre incelenmesi. Turkish Journal
of Computer and Mathematics Education (TURCOMAT), 6(3), 532-552.
Kerpiç, A., & Bozkurt, A. (2011). Etkinlik tasarım ve uygulama prensipleri
çerçevesinde 7.sınıf matematik ders kitabı etkinliklerinin değerlendirilmesi.
Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 16(8), 303-
318.
Kurtoğlu, Ö. (2013). A corpus based discourse analysis:the properties of texts in
Turkish textbooks for primary and secondary schools (Unpublished Doctoral
Thesis). Mersin University, Mersin.
Milli Eğitim Bakanlığı. (2018). Ders kitapları ve eğitim araçları yönetmeliği. Mayıs
2018 tarihinde http://mevzuat.meb.gov.tr/html/27449_0.html adresinden
erişildi.
Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi. (2017). 2017 Lisans Yerleştirme Sınav
Sonuçları. Temmuz 2017 tarihinde http://www.osym.gov.tr/ adresinden
erişildi.
Semerci, Ç. (2004). İlköğretim Türkçe ve Matematik Ders Kitaplarını Genel
Değerlendirme Ölçeği. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 28(1),
49-54.
50
Şahin, S., & Turanlı, N. (2005). Liselerde okutulmakta olan lise I.sınıf matematik
kitaplarının değerlendirilmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi 25(2), 327-341.
Şengören Kaya, S., Tanel, R., Benli Yıldırım, A., & Kavcar, N. (2015). Fizik
öğretmenlerinin 9.sınıf fizik kitabına ilişkin görüşleri: İzmir örneği. Necatibey
Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi 9(1), 224-245.
Tahiroğlu, T. (2010).Bilgisayar destekli sözlük bilimi çalışmalarında derleme
sözlüğü veri tabanı örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). Çukurova
Üniversitesi, Adana.
Turanlı N., Kıran, A., Eş, A.H., & Coşkun, M. (2017). Ulusal ve uluslararası
matematik sınav sorularının karşılaştırılmalı olarak anlaşılırlığının
incelenmesi. International Journal of Social Sciences and Education
Research 3(5), 1892-1903.
Türk Dil Kurumu. Ocak 2018 tarihinde http://www.tdk.gov.tr/ adresinden erişildi.
Uzuner, S., Aktaş, E., & Albayrak, L. (2010). Türkçe 6, 7 ve 8. sınıf ders
kitaplarının görseller (illüstrasyonlar) açısından değerlendirilmesi. TÜBAR
27, 721-733.
Ünsal, Y., & Güneş B. (2002). Bir kitap inceleme çalışması örneği olarak MEB
ilköğretim 4. sınıf fen bilgisi ders kitabına fizik konuları yönünden eleştirel bir
bakış. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22(3), 107-120.
Vural, R., & Cenkseven, F. (2005). Eğitim araştırmalarında örnek olay (vaka)
çalışmaları: tanımı, türleri, aşamaları ve raporlaştırılması. Burdur Eğitim
Fakültesi Dergisi 6(10), 25-38.
Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri
(10.baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.