dc.contributor.advisor | Akbaşlı, Sait | |
dc.contributor.author | Durnalı, Mehmet | |
dc.date.accessioned | 2018-12-06T08:45:23Z | |
dc.date.issued | 2018-12-04 | |
dc.date.submitted | 2018-11-19 | |
dc.identifier.citation | Durnalı, M. (2018). Öğretmenlere göre okul müdürlerinin teknolojik liderlik davranışları ve bilgi yönetimini gerçekleştirme düzeyleri (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5426 | |
dc.description.abstract | This research aims to examine technological leadership behaviors exhibited by in teachers’ use of technology and school’s knowledge management according to secondary school teachers’ views on the basis of some variables. It also aims to find out the existence and level of relationship between technological leadership and knowledge management and to determine whether these behaviors predict knowledge management. The correlational survey model has been used. The study group consisted of teachers from secondary schools in Mamak district of Ankara in the 2017-2018 academic year. The data was collected through “School Principal Technological Leadership Behavior Scale (SPTLB-S)” developed for this study and "Knowledge Management Scale (KM-S)” developed by Özgözgü (2015). According to the main result; teachers’ views regarding technological behaviors exhibited by the principals is at a “agree (4/5)” level for the overall and all sub-dimensions. No statistically meaningful differences found between sub-groups of all variables. Teachers’ views regarding school’s knowledge management is at a “agree (4/5)” level for the overall and all sub-dimensions. No statistically meaningful differences found between sub-groups of all independent variables except for professional experience. There is a statistically significant, positive and 'very weak' correlation/relationship between the overall of technological leadership behaviors, and some dimensions of it and school’s knowledge management overall, and some dimensions of it in terms of one-to-one comparisons. When the level of the technological leadership behaviors increases, school’s knowledge management increases too. The predictive fact was found to be significant in the sixteen of twenty-six correlation cases. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | İçindekiler
Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini x
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini xi
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 10
Araştırmanın Problemi 16
Sayıltılar 17
Sınırlılıklar 17
Tanımlar 17
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 18
Teknolojik Liderlik 18
Teknolojik Liderlik Davranış Çerçevesi 28
Bilgi Yönetimi 53
İlgili Araştırmalar 79
Bölüm 3 Yöntem 127
Araştırmanın Çalışma Grubu 128
Veri Toplama Süreci 130
Veri Toplama Araçları 130
Verilerin Analizi 150
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 155
Birinci alt probleme ilişkin bulgular 155
İkinci alt probleme ilişkin bulgular 168
Üçüncü alt probleme ilişkin bulgular 182
Dördüncü alt probleme ilişkin bulgular 186
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 192
Sonuç ve Tartışma 192
Öneriler 210
Kaynaklar 213
EK-A: Okul Müdürü Teknolojik Liderlik Davranış Ölçeği 248
EK-B: Bilgi Yönetim Ölçeği Kullanım İzni 249
EK-C: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 250
EK-Ç: Ankara İl Milli Eğitim Müdürlüğü Ölçek Uygulama (Veri Toplama) İzni 251
EK-D: Etik Beyanı 252
EK-E: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 253
EK-F: Dissertation Originality Report 254
EK-G: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 255 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Teknolojik Liderlik | |
dc.subject | Bilgi Yönetimi | |
dc.subject | Liderlik | |
dc.subject | Teknoloji | |
dc.subject | Bilgi | |
dc.subject | Okul Müdürü | |
dc.subject | Öğretmen | |
dc.title | Öğretmenlere Göre Okul Müdürlerinin Teknolojik Liderlik Davranışları Ve Bilgi Yönetimini Gerçekleştirme Düzeyleri | tr_TR |
dc.title.alternative | The Views of Teachers on Technological Leadership Behaviours of School Principals and School Knowledge Management | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmada; ortaokul öğretmenlerinin görüşlerine göre, öğretmenlerin teknoloji kullanımında okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranışlarını ve okulda bilgi yönetiminin gerçekleşme düzeylerini; bu düzeylerde çeşitli değişkenler (cinsiyet, yaş, mesleki kıdem, öğrenim durumu, okuldaki görev süresi ve okul müdürüyle çalışma süresi) temelinde istatistiki açıdan farklılık olup olmadığını; teknolojik liderlik davranışları ve bilgi yönetiminin gerçekleşme düzeyleri arasındaki ilişki ve düzeyi; teknolojik liderlik davranışlarının bilgi yönetiminin gerçekleşme düzeylerini yordamasını tespit etmek amaçlanmıştır. Araştırma, betimsel tanımlama ve ilişkisel tarama modeline uygundur. 2017-2018 eğitim öğretim yılı bahar döneminde, Ankara Mamak İlçesindeki ortaokullarda görevli 442 öğretmen çalışma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada geliştirilen; “Okul Müdürü Teknolojik Liderlik Davranış Ölçeği (OMTLD-Ö)” ve Özgözgü (2015) tarafından geliştirilen “Bilgi Yönetimi Ölçeği (BY-Ö)” aracılığıyla öğretmen görüşleri toplanmıştır. OMTLD-Ö; motivasyon, yönlendirme, altyapı ve hukuk boyutları altında on sekiz madde içermektedir. BY-Ö dört boyut içermektedir. Verilerin analizinde; aritmetik ortalama gibi betimsel ve t-testi gibi sonuç, anlam ve çıkarım sağlayıcı istatistik teknikleri kullanılmıştır. Sonuçlara göre; öğretmenler, öğretmenlerin teknoloji kullanımında okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranışları toplamında ve bütün boyutlarda “katılıyorum” düzeyinde görüşe sahiptirler. Öğretmenlerin görüşlerinde, bütün değişkenlerinin alt grupları arasında anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Öğretmenler, ortaokullarda bilgi yönetiminin gerçekleşmesi düzeyleri toplamında ve bütün boyutlarda “katılıyorum” düzeyinde görüşe sahiptirler. Öğretmenlerin görüşlerinde, mesleki kıdem değişkeni hariç, diğer değişkenlerinin alt grupları arasında anlamlı bir farklılık oluşmamıştır. Öğretmenlerin teknoloji kullanımında okul müdürlerinin sergilediği teknolojik liderlik davranışları toplamında ve bazı boyutları ile ortaokullarda bilgi yönetiminin gerçekleşmesi düzeyleri toplamında ve bazı boyutları arasında istatistiki açıdan anlamlı, pozitif yönlü ve ‘çok zayıf’ bir ilişki ve bu durumların bazılarında yordanma gerçeği tespit edilmiştir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |