dc.contributor.advisor | Gelbal, Selahattin | |
dc.contributor.author | Özyıldırım Gümüş, Feride | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T13:02:36Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T13:02:36Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-06 | |
dc.identifier.citation | Özyıldırım Gümüş, F. (2018). TEOG Matematik Alt Testinde Değişen Madde Fonksiyonunun Coğrafi Bölgelere Göre İncelenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.other | YL-58047 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5329 | |
dc.description.abstract | TEOG, known as the Secondary Education Transition System from Elementary Education is the central exam implemented from 2013-2014 to 2017-2018 academic years. The validity and reliability of a large-scale test, carried out throughout the country and intended for placement, must be high. Since Differential item functioning analysis (DIF) is a systematic fault, for validity and reliability, the test items must be free of DIF. In this study, through DM and SIBTEST methods, DIF was implemented on TEOG mathematics subtest of the fall and spring semesters of 2015-2016 according to the geographical area and independent of the statistical analysis results, the experts were asked whether the items contained DIF. According to statistical results of the study, the test items did not have DIF substantially. Only one item of the spring semester showed moderate DIF in the four regions compared to the Southeast Anatolian Region according to a single method. However, it was concluded that the test items did not contain DIF because it is determined by only one method. Moreover, it was observed that some experts gave inconsistent opinions with the analysis results on whether some items contained DIF. As a result of the study, it can be said that the reason for not observing the substance containing DIF according to the geographical regions in the TEOG mathematics subtest is due to the fact that the mathematics course has a structure which is at the lowest level from culture to culture or person to person and logical rules in itself. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini viii
Simgeler ve Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 Giriş 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 4
Araştırma Problemi 4
Sayıltılar 5
Sınırlılıklar 5
Tanımlar 5
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 6
Değişen Madde Fonksiyonu 6
Yanlılık 8
Değişen Madde Fonksiyonu Belirlemede Kullanılan Yöntemler 9
Türkiye Dışında Yapılmış Çalışmalar 11
Türkiye’de Yapılmış Çalışmalar 15
Bölüm 3 Yöntem 20
Araştırmanın Evreni ve Örneklemi 20
Veri Toplama Süreci 21
Verilerin Analizi 21
Faktör Analizi 25
Mantel Haenszel Yöntemi 29
SIBTEST 30
MH ve SIBTEST Yöntemlerinin Karşılaştırılması 31
Uzman Görüşleri 31
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 33
2015-2016 Akademik Yılı TEOG Matematik Alt Testindeki Maddeler Mantel Haenszel (MH) Yönteminin Kullanıldığı Analizlerde Coğrafi Bölgelere Göre Değişen Madde Fonksiyonu Göstermekte Midirler? 33
2015-2016 Akademik Yılı TEOG Matematik Alt Testindeki Maddeler SIBTEST Yönteminin Kullanıldığı Analizlerde Coğrafi Bölgelere Göre Değişen Madde Fonksiyonu Göstermekte Midirler? 38
2015-2016 Akademik Yılı TEOG Matematik Alt Testindeki Maddeler Uzman Görüşlerine Göre Coğrafi Bölgeler Açısından Değişen Madde Fonksiyonu Göstermekte Midirler? 50
Bölüm 5 Sonuç ve Öneriler 60
Kaynaklar 62
Ek-A: MH Yöntemi ile Güz Dönemi İçin Yapılan Analiz Çıktıları 69
Ek-B: MH Yöntemi ile Bahar Dönemi İçin Yapılan Analiz Çıktıları 90
Ek-C: SIBTEST Yöntemi ile Güz Dönemi İçin Yapılan Analiz Çıktıları 110
Ek-Ç: SIBTEST Yöntemi ile Bahar Döne Dönemi İçin Yapılan Analiz Çıktıları 131
Ek-D: 2015-2016 Güz Dönemi TEOG Matematik Alt Testi Maddeleri 152
Ek-E: 2015-2016 Bahar Dönemi TEOG Matematik Alt Testi Maddeleri 157
Ek-F: Uzman Görüşü Formu 163
EK-G: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 174
EK-Ğ: Etik Beyanı 175
EK-H: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 176
EK-I: Thesis Originality Report 177
EK-İ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 178 | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | DMF | |
dc.subject | Geniş Ölçekli Test | |
dc.subject | Coğrafi Bölge | |
dc.subject | Matematik Alt Testi | |
dc.title | Teog Matematik Alt Testinde Değişen Madde Fonksiyonunun Coğrafi Bölgelere Göre İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi olarak bilinen TEOG, ortaokul sekizinci sınıfı tamamlayan öğrencilere 2013-2014 ile 2017-2018 akademik yılları arasında uygulanan merkezi bir sınavdır. Ülke genelinde yürütülen ve yerleştirme amacı olan geniş ölçekli bir testin geçerliğinin ve güvenirliğinin yüksek olması gerekmektedir. Değişen madde fonksiyonu (DMF) bir sistematik hata olduğundan, geçerli ve güvenilir bir test için, test maddelerinin DMF’den arınık olması gerekmektedir. Bu araştırmada 2015-2016 güz ve bahar dönemi TEOG matematik alt testine yönelik coğrafi bölgelere göre MH ve SIBTEST yöntemleriyle DMF incelemesi yürütülmüş ve istatistiksel analiz sonuçlarından bağımsız olarak uzmanlara maddelerin DMF barındırıp barındırmadığı sorulmuştur. İstatistiksel sonuçlara göre test maddelerinin göz ardı edilebilir düzeyde DMF barındırdığı gözlenmiştir. Sadece bahar dönemine ait bir madde SIBTEST yöntemine göre Güneydoğu Anadolu Bölgesi ile yapılan karşılaştırmada dört bölgede orta düzeyde DMF göstermiştir. Ancak bunun tek yöntemde belirlenmesi nedeniyle test maddelerinin DMF barındırmadığı yorumuna ulaşılmıştır. Ayrıca bazı uzmanların maddelerin DMF barındırması hususunda istatistiksel analiz sonuçlarıyla uyumsuz görüşlerde oldukları gözlenmiştir. Çalışmanın sonucunda TEOG matematik alt testinde coğrafi bölgelere göre DMF içeren madde gözlenmemesinin nedeninin, matematik dersinin doğası nedeniyle kültürden kültüre ya da kişiden kişiye en düşük düzeyde farklılık gösteren bir yapıya ve kendi içinde mantıklı kuralları olmasından kaynaklandığı söylenebilir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 43949 | tr_TR |