dc.contributor.advisor | Tan Şişman, Gülçin | |
dc.contributor.author | Kerkez, Bilgen | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T12:56:25Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T12:56:25Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-06-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/5319 | |
dc.description.abstract | The aim of the present study was to investigate the teachers’ opinions about the theoretical and practical aspects of curriculum and curriculum development process in vocational and technical education. Employing phenomenological research design, the study conducted with totally 19 teachers who took part in the Curriculum Development Commissions in the years between 2012-2016 as well as working at the public vocational-technical high schools located in Ankara. The participants were selected through criterion and maximum variation sampling strategies. The data gathered via the semi-structured interview schedule, were analyzed through content analysis. The findings revealed that the teachers defined curriculum development as the efforts to revise or renew curriculum that progress systematically and gradually to serve the needs of the era, society, sector and requires a cooperative group work of the stakeholders. The study also showed the teachers were aware of the theoretical and practical issues of curriculum development. According to the results, the teachers defined curriculum as a guideline for educational and instructional activities. Although they revealed some awareness about the curriculum, some of them have inadequate theoretical knowledge. The findings revealed that the vocational and technical education teachers defined curriculum as a guideline for educational and instructional activities. Although they revealed some awareness about the theoretical and practical issues of curriculum, some of them have inadequate knowledge about the aspects of curriculum. In conclusion, the in-depth and comprehensive findings of the study can contribute to the efforts for improving the vocational and technical education in terms of curriculum development process. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini viii
Kısaltmalar Dizini ix
Bölüm 1 Giriş 10
Problem Durumu 10
Araştırmanın Amacı ve Önemi 13
Araştırma Problemi 14
Sayıltılar 15
Sınırlılıklar 15
Tanımlar 16
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 17
Program Geliştirme 17
Eğitim Programı 19
Mesleki ve Teknik Eğitimin Tanımı ve Amacı 25
Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimin Tarihsel Gelişim Süreci 26
Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitim Okullarının Yapısı 28
Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirmenin Tarihsel Gelişimi 30
Türkiye’de Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme Sürecinin Aşamaları 33
İlgili Araştırmalar 44
Bölüm 3 Yöntem 52
Araştırma Deseni 52
Çalışma Grubu 52
Veri Toplama Süreci 55
Veri Toplama Aracı 55
Verilerin Analizi 57
Geçerlik ve Güvenirlik 60
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 62
Öğretmenlerin Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirmeye İlişkin Kuramsal ve Uygulamaya Dönük Görüşlerine Yönelik Bulgular 62
Öğretmenlerin Eğitim Programına İlişkin Kuramsal ve Uygulamaya Dönük Görüşlerine Yönelik Bulgular 97
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 129
Öğretmenlerin Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirmeye İlişkin Kuramsal ve Uygulamaya Dönük Görüşlerine Yönelik Sonuçlar ve Tartışma 129
Öğretmenlerin Eğitim Programına İlişkin Kuramsal ve Uygulamaya Dönük Görüşlerine Yönelik Sonuçlar ve Tartışma 139
Uygulamaya Yönelik Öneriler 146
Araştırmacılara Yönelik Öneriler 148
Kaynaklar 149
EK-A: Yarı Yapılandırılmış Görüşme Formu 162
EK-B: Kod Listesi 164
EK-C: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 168
EK-Ç: Etik Beyanı 169
EK-D: Yüksek Lisans Tez Çalışması Orijinallik Raporu 170
170
EK-E: Thesis Originality Report 171
EK-F: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 172
| tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Mesleki ve Teknik Eğitim | tr_TR |
dc.subject | Program Geliştirme | tr_TR |
dc.subject | Eğitim Programı | tr_TR |
dc.subject | Öğretmenler | tr_TR |
dc.subject | Vocational and Technical Education | tr_TR |
dc.subject | Curriculum Development | tr_TR |
dc.subject | Curriculum | tr_TR |
dc.subject | Teachers | tr_TR |
dc.title | Mesleki ve Teknik Eğitimde Program Geliştirme ve Eğitim Programına İlişkin Öğretmenler Görüşleri | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, mesleki ve teknik eğitim program geliştirme çalışmalarında görev alan atölye, laboratuvar ve meslek dersleri öğretmenlerinin program geliştirme ve eğitim programına ilişkin kuramsal ve uygulamaya dönük görüşlerinin incelenmesidir. Nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseni ile yürütülen araştırmaya, Ankara ili merkez ilçelerinde yer alan devlete bağlı mesleki ve teknik eğitim okullarında görev yapan ve aynı zamanda Mesleki ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü’ne bağlı olarak 2012-2016 yılları arasında program geliştirme komisyonlarında görev almış atölye, laboratuvar ve meslek dersleri öğretmenleri arasından ölçüt örnekleme ve maksimum çeşitlilik örneklemesi ile belirlenen 19 öğretmen katılmıştır. Araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış bireysel görüşme formu aracılığıyla elde edilen veriler, içerik analizi ile çözümlenmiştir. Bulgularda, öğretmenlerin program geliştirmeyi; çağın, toplumun ve sektörün ihtiyaçları odağında sistematik ve aşamalı bir süreç kapsamında ilgili uzmanlık alanlarının temsil edildiği bir ekip ile yürütülmesi gereken, eğitim programının güncellenmesi veya yenilenmesine yönelik çalışmalar olarak tanımladıkları tespit edilmiştir. Ayrıca, öğretmenlerin program geliştirmenin işlevi, amacı, önemi gibi konularda da kuramsal ve uygulamaya dönük farkındalığa sahip oldukları araştırmadan elde edilen bulgular arasındadır. Bunlara ek olarak, öğretmenlerin tamamına yakınının eğitim programını, eğitim-öğretim faaliyetlerinde yol gösterici rehber olarak tanımladıkları görülmektedir. Ancak bazı öğretmenlerin, eğitim programının öğelerine ilişkin yeterli düzeyde kuramsal bilgiye sahip olmadıkları ve bazı kavramlar arasındaki farkları net olarak ortaya koyamadıkları tespit edilmiştir. Tüm bu bulgular ışığında, çalışmaya katılan mesleki ve teknik eğitim öğretmenlerinin, eğitim programı ve program geliştirmeye yönelik sahip oldukları kuramsal ve uygulamaya dönük bilgi, beceri ve farkındalıklarına ilişkin ortaya konulan derinlemesine ve bütüncül bulguların ilgili tüm paydaşlara katkı sağlaması beklenmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |