Konu "Veri madenciliği" için Eğitim Bilimleri Bölümü listeleme
Toplam kayıt 7, listelenen: 1-7
-
Eğitsel Verilerde Weka ve Orange Veri Madenciliği Yazılımlarından Elde Edilen Analiz Sonuçlarının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, WEKA and Orange programs, which are frequently used in data mining, are compared based on the classification methods that can be used in data mining in education. The results of the ABIDE exam conducted by ... -
Hlm ve Ysa Yöntemlerinin Pısa 2018 Okuduğunu Anlama Becerilerini Yordama Düzeylerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-10)In this research, it is aimed to compare hierarchical linear modeling and artificial neural network estimation methods in predicting students' reading literacy in the Program for International Student Assessment (PISA) ... -
Likert Tipi Ölçeklerin Yapı Geçerliğinin Veri Madenciliği, Yapay Sinir Ağları, Faktör Analizi ve Rasch Modelleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Data collection instruments which are important building blocks of measurement and evaluation activities are expected to comply with the standards. Therefore, one of the issues that need close attention in developing ... -
Matematik Başarısını Etkileyen Duyuşsal Özelliklerin Yem ve Mars Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The aim of the study is to examine the affective characteristics that affect mathematics achievement with Structural Equation Modeling and MARS data mining methods. Structural Equation Modeling is a model that requires ... -
PISA 2018 Türkiye Örnekleminde Okuma Okuryazarlık Düzeylerinin Farklı Veri Madenciliği Sınıflandırma Yöntemleri ile İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of research is to determine the classification accuracy of students' success status and reading skills proficiency levels according to the factors affecting the success of students' reading skills and their ... -
Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı 2015 Verilerinin Veri Madenciliğinde Kümeleme Yöntemleriyle İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)In this study, it is aimed to investigate the results obtained from the methods based on PISA 2015 data with the help of Self-Organizing Map, K-Means and Two-Stage Clustering Method. For this purpose, it is aimed to determine ... -
Veri Madenciliği Yöntemleri İle Ülkelerin Pisa Başarı Düzeylerini Etkileyen Değişkenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The aim of this research is to determine the important variables that predict the PISA 2018 reading field achievement score of countries with different achievement levels, using 34 independent variables obtained from the ...