Dosya Biçimi"Yok" Eğitim Bilimleri Bölümü için listeleme
Toplam kayıt 326, listelenen: 21-40
-
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Test Uygulamalarında Maddeyi Yeniden Cevaplayabilmenin Ölçme Hatasına ve Yanlılığına Etkisinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)While computerized adaptive testing (CAT) is a preferred form of test practice because of providing more accurate and reliable results with fewer items, it also has some limitations. At the beginning of these restrictions, ... -
Bilgisayarda Bireyselleştirilmiş Testlerde Madde Cevaplama Süresi Yetenek Düzeyi ve Madde Parametreleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023-09-28)This research was conducted to examine the relationship between item response time, ability level and item parameters in Computerized Adaptive Test (CAT). For this purpose, real-time CAT was prepared with the 2017 autumn, ... -
Bilim Diplomasisinde Türkiye ve İngiltere’nin Politikaları ve Uygulamaları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)In the developing and globalizing world, the importance of science in every field is increasing. Recently, due to globalizing problems, economic relations and trade, science is used to strengthen the relations between ... -
Bilişsel Tanı ve Çok Boyutlu Madde Tepki Modellerinin Sınıflama Doğruluğu ve Parametrelerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-02-03)This study investigated the classification accuracy of person parameters estimated by 3PL multidimensional item response theory (MIRT) and cognitive diagnostic models (CDMs) via simulation and real data analysis. To compare ... -
Bireyselleştirilmiş Bilgisayarlı Sınıflama Testlerinde Sınıflama Doğruluğunun İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-11-15)The aim of this study is to compare Sequential Probability Ratio Test (SPRT) and Confidence Interval (CI) classification criteria, Maximum Fisher Information method on the basis of estimated-ability (MFI-EB) and cut-point ... -
Bireyselleştirilmiş çok aşamalı testlerde çok kategorili madde oranının yetenek kestirimine etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)The aim of the study is to examine the effect of polytomous item ratio on ability estimation in different conditions in multi-stage tests (MST) using mixed tests. The study is a simulation based research. In the PISA 2018 ... -
BOBUT Uygulamalarında Farklı Koşullardan Elde Edilen Ölçme Kesinliği Kestirim Değerlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study it is aimed to investigate the change in measurement precision estimation values that has been obtained from two different sizes of item pools in a CAT application under several item pool restrictions such ... -
Boşanma Sonrası Ergen Yaşantıları Ölçeğinin Geliştirilmesi ve Boşanma Sonrası Ergenlerin Yaşam Deneyimleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The present study aims to determine the experiences of adolescents after divorce and to examine these experiences in terms of selected variables. The study group composed of 672 adolescent whose parents are officially ... -
Boşanmış Ebeveynlerin Boşanma Nedenleri ve Boşanma Kararlarına İlişkin Bir Nitel Araştırma
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study is to examine the reasons for divorce and the decision-making processes of divorced parents. For this purpose, qualitative research design has been used. The sample group of the study consisted ... -
Boylamsal Verilerde Çok Düzeyli Doğrusal Regresyon ve Kantil Regresyon Yöntemlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Classical simple linear regression analysis assumes that the observations are independent and identical. This assumption is not met in situations such as hierarchical data. The fact that the principle of independence of ... -
Bütünleştirilmiş Bilim ve Sanat Etkinliklerinin Yaratıcı Düşünme ve Problem Çözme Becerilerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Curiosity about what students' perceptions and awareness about art and science are, predictions about which awakenings may cause to increase their awareness about art, and what achievements can be obtained by integrating ... -
Covid-19 Pandemi Sürecinin Öğretmenler ve Yöneticilerin Glokal Liderlik Davranışlarını Gösterme Düzeylerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The main purpose of this study is to determine the effect of the Covid-19 pandemic process on the level of teachers and managers to demonstrate glocal leadership behaviors. The relational screening model, one of the ... -
Covıd-19 Pandemi Sürecinde Üniversite Öğrencilerinin Akademik Motivasyonlarının İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022-01-05)This study aims to investigate if students' perceived social support levels, positive future expectations and social emotional learning skills significantly predict their academic motivation (internal, extrinsic and ... -
Covıd-19 Pandemisinde Evli Ebeveynlerin Aile Uyumu Famıly Cohesıon Of Marrıed Parents Durıng The Covıd-19 Pandemıc
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)Abstract The primary purpose of this study was to examine the sequential mediating role of parental stress, relational resilience, and attitude towards gender equality in the relationship between married parents' resilience ... -
Covıd-19 Pandemisinde Özel Gereksinimli Çocuğu Olan Ebeveynlerin Bakım Yükleri ile İlişkili Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)In this study, the mediating role of family protective factors in the relationship between the family needs of families with children with special needs and the caregiving burden of the family was examined. The study group ... -
Cumhuriyetten Günümüze Temel Eğitim Matematik Dersi Öğretim Programlarının Eleştirel ve Yaratıcı Düşünme Becerileri Açısından İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2018)Within the scope of this study, it was aimed to investigate the official (written) basic education (elementary/ secondary school/ primary school) mathematics curricula in terms of critical and creative thinking skills from ... -
Çocuklar için Davranış Değerlendirme Kontrol Listesinin Azerbaycan Kültürüne Uyarlanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-10-23)The aim of this study is to adapt the Child Behavior Checklist (CBCL 6-18) to Azerbaijan culture. Study group of the research is consist of 1232 (630 female, 599 male) children and adolescents between the ages of 6-17 ... -
Çocukluk Dönemi İstismar ve İhmal Yaşantısı Olan Bireylerin Kariyer Sorunları ve Psikolojik Sağlamlıkları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)Child abuse and neglect is an essential problem in Turkey as it is worldwide. Abuse and neglect leave marks on physical and psychological well-being and may also cause problems in their career lives. From this point of ... -
Çocukluk İstismar ve İhmalinde Psikolojik Sağlamlığa Yönelik Çocukluk Dönemi Destekleyici ve Koruyucu Faktörleri
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2023)This retrospective, cross-sectional, self-report study examined childhood promotive and protective factors associated with psychological resilience following childhood abuse and neglect. Data from 913 young adult college ... -
Çok Aşamalı Bireye Uyarlanmış Testlerde Farklı Koşullardan Elde Edilen Yetenek Kestirimlerinin Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2022)The purpose of this study is to examine the effectiveness of multi-stage adaptive tests of different designs under different conditions. In the study, two separate item pools were generated, with item difficulty parameters ...