Erişim Hakları "Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States" Eğitim Fakültesi için listeleme
Toplam kayıt 79, listelenen: 61-79
-
Travma Yaşamış Üniversite Öğrencilerinde Travma Sonrası Büyümeyi Yordayan Değişkenlerin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this study is to examine whether there is a significant difference between post-traumatic growth levels according to various demographic characteristics of university students who have experienced trauma, ... -
Türkiye, Kanada ve Singapur Matematik Öğretim Programlarının Geometri ve Ölçme Öğrenme Alanının Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-08)The aim of this study is to determine the geometry and measurement learning domains at the secondary school level in Mathematics Curriculum (MAC) of Turkey, Canada and Singapore to reveal similarities and differences. ... -
Tımss-2015 Matematik ve Fen Duyuşsal Özellik Modellerinin Kültürlere, Cinsiyete ve Bölgelere Göre Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The purpose of this study was to investigate measurement invariance of the mathematics and science model constructed by using TIMSS 2015 8th grade student survey, according to cultures (Turkey, Saudi Arabia and Singapore), ... -
Unesco Hedef ve İlkeleri Işığında Türkiye’de Yaşam Boyu Öğrenmenin Bugünkü Durumu ve Finlandiya, Portekiz, İtalya Karşılaştırılması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)The purpose of this research is to reveal the current situation of Lifelong Learning in Turkey and to discuss the differences and similarities between Turkey and Finland, Portugal, Italy in terms of Lifelong Learning ... -
Uyarlanabilir Dönüt Sistemi Tasarımı İçin Kullanıcı Profillerinin Belirlenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019-06-20)This research aims to create feedback adaptation models and rules for e-assessment systems according to the characteristics of the learner and the learning task. Accordingly, e-assessment tasks that require different types ... -
Üniversite Öğrencilerinde İntihar Olasılığının Yordanması
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The purpose of this study was to examine the suicide probability of university students in with respect to meaning in life, hopelessness, hypersensitive narcissism, social connectedness, gender, class level and family ... -
Üniversite Öğrencilerinde Nomofobi: Dijital Bağımlılık, Sosyal Bağlılık ve Yaşam Doyumunun Rolü
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021-02-04)The aim of this study is to investigate nomophobia levels of university students in terms of gender, duration of having a smartphone, average daily screen time and number of controls, sub-dimensions of digital addiction, ... -
Üniversite Öğrencilerinde Sosyotelizmin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-12-31)Abstract The aim of this study is determine the predictive power communication skills on phubbing and also examine to whether correlate between phubbing and communication skills. And in this study examine to whether the ... -
Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu, Kişilik ve Temel Psikolojik İhtiyaçlar
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)In this study, it was aimed to investigate the mediator role of basic psychological needs' satisfaction in the relationship between personality traits and life satisfaction of university students. Also, the life satisfaction ... -
Üniversite Öğrencilerinin Çeşitli Kaynaklardan Aldıkları Evlilik Mesajları ve Evliliğe İlişkin Tutumları
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study to examine the messages university students receive from various sources and university students’ attitudes towards marriage. For this, a scale to measure the messages students received from various ... -
Üniversite Öğrencilerinin Güvengenlik Düzeylerinin Benlik Kurgusu ve Beş Faktör Kişilik Özelliklerine Göre İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)The aim of this research is to examine the assertiveness levels of undergraduate students with regard to gender, class level, self construal and five factor personality traits. The participants consisted of 507 (194 male, ... -
Üniversite Öğrencilerinin Öğretim Programı Dışı Etkinliklere Yönelik Deneyimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2021)In this study, the students’ views towards the use of extracurricular activities in programming were examined. In this research, the sequential transformational design method, in which qualitative and quantitative techniques ... -
Üstbilişsel Strateji Eğitiminin İngilizce Akademik Yazma Başarısına ve Üstbilişsel Farkındalığa Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study investigates effects of instructional activities designed with metacognitive strategies on English academic writing achievement and metacognitive awareness of Turkish students. The study was conducted with the ... -
Video Dönüt Uygulamasının Algılanan Dönüt Kalitesi, Dönüt Kullanım Düzeyi ve Motivasyona Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This study investigates the effect of video feedback implementation on students' perceived feedback quality, feedback use level and motivation. The study was carried out in the spring semester of the 2019/2020 academic ... -
Video-İçi Biçimlendirici Değerlendirme Ortamında Öğrenen-Değerlendirme Etkileşimlerinin İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)Instructional video is started to be used at the beginning of 20th century and many researches on the effects on the learning progress have been carried out through its findings up until now. Particularly with the help of ... -
Yabancı Dil Eğitimi İçin Geliştirilmiş Bir Mobil E-Kitabın Kullanılabilirlik Durumunun Hedef Kitle Deneyimi Üzerinden İncelenmesi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-09-11)This study aims to comprehensively examine the usability of an e-book used in foreign language education and user satisfaction. 16 volunteer students studying English from a foundation university in Ankara and an e-book ... -
Yaratıcı Drama Yöntemiyle Zenginleştirilmiş Matematik Öğretiminin Öğrencilerin Öğrenme Düzeylerine ve Akademik Özgüvenlerine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2019)The aim of this study is to investigate the effects of a mathematics instruction enriched with creative drama method on students' learning levels and their academic self-concept in the subjects of 'Operations in Natural ... -
Yükseköğretime Hazırlanırken 12. Sınıf Öğrencilerinin Okullarında Akademik Başarılarıyla Gelecek Beklentilerini Etkileyen Faktörler
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020-08)Purpose of research is to determine views and recommendations of students, teachers and school principals about factors affecting and extent to which factors affect in what degree to 12th grade students' academic success ... -
Zekâ Oyunlarının İlkokul 3. Sınıf Öğrencilerinin Türkçe Dersinde Okuduğunu Anlama Becerisine Etkisi
(Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2020)This research aims to reveal the impact of mind games on the comprehension skill of primary education third grade students in Turkish course. The research was carried out in a public primary school in Yapracık, located in ...