dc.contributor.advisor | Anıl, Duygu | |
dc.contributor.author | İnal, Hatice | |
dc.date.accessioned | 2018-03-16T07:41:08Z | |
dc.date.available | 2018-03-16T07:41:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018-01-05 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/4393 | |
dc.description.abstract | The purpose of this study was to examine the impact of differential item functioning in anchor items on the group invariance in equating for different sample sizes. Within this scope, the factors that chosen to investigate the group invariance in equating were sample size, frequency of sample size of subgroups, differential form of differential item functioning, frequency of items in the anchor test with differential item functioning, directionality of differential item functioning and mean differences in subpopulation ability levels. The current study was conducted by using item response theory true score equating under equivalent groups anchor test design. REMSD, RESDk, RMSD(x) and RSDk(x) indexes were used for investigating group invariance in equating. This study was designed as a comparison of equating results on 96 simulation conditions. The R language and SPSS software was utilized for analysis and 100 replication were performed for each condition. The effect of the conditions held in the study on group invariance in equating were evaluated by taking average of REMSD, RESDk, RMSD(x) and RSDk(x). Also ANOVA was performed to determine significant effect of each of factor on group invariance in equating. In the scope of the results of the study, differential form DIF was the factor that had the most prominent impact on group invariance in equating. The findings of this study show group invariance was affected by factors of DIF were only in instances in which DIF in anchor items is differential across test forms. When DIF in anchor items differs across forms to be equated, direction of DIF has the largest effect on group invariance. When DIF in anchor items were been on each of forms to be equated, differences in group mean ability has the largest impact on group invariance. | tr_TR |
dc.description.tableofcontents | Öz ii
Abstract iii
Teşekkür iv
Tablolar Dizini vii
Şekiller Dizini viii
Bölüm 1 Giriş 1
Problem Durumu 1
Araştırmanın Amacı ve Önemi 4
Araştırma Problemi 5
Bölüm 2 Araştırmanın Kuramsal Temeli ve İlgili Araştırmalar 7
Değişen Madde Fonksiyonu 7
Test Eşitleme 9
Madde Tepki Kuramı 11
Madde Tepki Kuramına Dayalı Eşitleme Süreci 12
Eşitleme Sonuçlarının Değerlendirilmesi 13
İlgili Araştırmalar 18
Bölüm 3 Yöntem 26
Araştırma Türü 26
Araştırmada Kullanılan Eşitleme Deseni 26
Simülasyon Faktörleri ve Koşulları 26
Verilerin Üretilmesi 29
Eşitleme Süreci 31
Değerlendirme Ölçütleri 32
Verilerin Analizi 34
Bölüm 4 Bulgular ve Yorumlar 36
Birinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 36
İkinci Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 52
Üçüncü Alt Probleme İlişkin Bulgular ve Yorumlar 68
Bölüm 5 Sonuç, Tartışma ve Öneriler 73
Sonuç ve Tartışma 73
Öneriler 76
Kaynaklar 78
EK-A: 1500 Çalışma Grubu Büyüklüğünde Her İki Formda DMF Varlığında Alt Grupların Büyüklükleri Oranı ve DMF Gösteren Ortak Madde Oranına Göre Her Bir Puan Düzeyinde Elde Edilen Grup Değişmezliği İndisleri 87
EK-B: 1500 Çalışma Grubu Büyüklüğünde Tek Bir Formda DMF Varlığında Alt Grupların Büyüklükleri Oranı ve DMF Gösteren Ortak Madde Oranına Göre Her bir Puan Düzeyinde Elde Edilen Grup Değişmezliği İndisleri 92
EK-C: 3000 Çalışma Grubu Büyüklüğünde Her İki Formda DMF Varlığında Alt Grupların Büyüklükleri Oranı ve DMF Gösteren Ortak Madde Oranına Göre Her bir Puan Düzeyinde Elde Edilen Grup Değişmezliği İndisleri 97
EK-Ç: 3000 Çalışma Grubu Büyüklüğünde Tek Bir Formda DMF Varlığında Alt Grupların Büyüklükleri Oranı ve DMF Gösteren Ortak Madde Oranına Göre Her bir Puan Düzeyinde Elde Edilen Grup Değişmezliği İndisleri 102
EK-D: Etik Komisyonu Onay Bildirimi 107
EK-E: Etik Beyanı 108
EK-F: Doktora Tez Çalışması Orijinallik Raporu 109
EK-G: Dissertation Originality Report 110
EK-Ğ: Yayımlama ve Fikrî Mülkiyet Hakları Beyanı 111 | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/restrictedAccess | tr_TR |
dc.subject | test eşitleme | tr_TR |
dc.title | Test Eşitlemede Grup Değişmezliğinin Farklı Simülasyon Koşulları Altında İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırma kapsamında ortak maddelerin değişen madde fonksiyonu göstermesi durumunda, değişen madde fonksiyonu gösteren maddelerin farklı çalışma grubu büyüklükleri için test eşitlemede grup değişmezliğinin nasıl etkilendiği incelenmiştir. Bu kapsam doğrultusunda eşitlemede grup değişmezliğini incelemek için manipüle edilen koşullar; çalışma grubu büyüklüğü, çalışma grubu büyüklüğü oranı, değişen madde fonksiyonu gösteren maddelerin bulunduğu form, değişen madde fonksiyonu gösteren madde oranı, değişen madde fonksiyonu yönü ve gruplar arası ortalama yetenek farkıdır. Bu çalışma denk gruplar ortak test deseni altıda Madde Tepki Kuramı gerçek puan eşitleme yöntemi kullanılarak yürütülmüştür. Eşitlemenin grup değişmezliği açısından incelenmesinde, standartlaştırılmamış REMSD, RESDk, RMSD(x) ve RSDk(x) indislerinden yararlanılmıştır. Bu araştırmada 96 farklı simülasyon koşulu altında yürütülen eşitleme sonuçları için elde edilen grup değişmezliği indislerini karşılaştıran bir desen oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında gerçekleştirilen analizlerin yürütülmesinde R yazılımı ile SPSS programından faydalanılmış ve her bir koşul için 100’er tekrar yapılmıştır. Araştırma kapsamında incelenen koşullarda test eşitlemede grup değişmezliğine etkisi elde edilen REMSD, RESDk, RMSD(x), ve RSDk(x) indislerinin ortalaması alınarak değerlendirilmiştir. Ayrıca tüm koşullarda eşitleme sonuçları üzerinde grup değişmezliği açısından istatistiksel olarak manidar bir farklılık olup olmadığı ANOVA yapılarak incelenmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlar doğrultusunda eşitlemede grup değişmezliğini en çok etkileyen faktörün değişen madde fonksiyonu gösteren ortak maddelerin bulunduğu form olduğu görülmüştür. DMF gösteren ortak maddeler tek bir formda olması durumu her iki formda da olması durumuna göre DMF ile ilgili koşullarda, test eşitlemede grup değişmezliği olumsuz anlamda daha çok etkilenmiştir. DMF gösteren ortak maddelerin tek bir formda olduğu durumlarda grup değişmezliğini en çok etkileyen değişkenin DMF yönü olduğu görülmüştür. DMF gösteren ortak maddelerin her iki formda olduğu durumlarda ise grup değişmezliğini en çok etkileyen değişken gruplar arasındaki ortalama yetenek farkı olmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.contributor.authorID | 137421 | tr_TR |