Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAtar, Burcu
dc.contributor.authorIşıkoğlu, Mehmet Ali
dc.date.accessioned2017-08-11T09:32:04Z
dc.date.available2017-08-11T09:32:04Z
dc.date.issued2017
dc.date.submitted2017-06-09
dc.identifier.citationAcock, A. C. (2005). Working with missing values. Journal of Marriage and Family, 67, 1012-1028 Akbaş, U. ve Tavşancıl, E. (2015). Farklı örneklem büyüklüklerinde ve kayıp veri örüntülerinde ölçeklerin psikometrik özelliklerinin kayıp veri baş etme teknikleri ile incelenmesi. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 6(1), 38-57. Allison, P. D. (2001). Missing data. Thousand Oaks, CA: Sage. Allison, P. D. (2003). Missing data techniques for structural equation modeling. Journal of Abnormal Psychology, 112(4), 545-557. Asparouhov, T., & Muthen, B. (2014). Multiple-group factor analysis alignment. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 21, 1-14. Başman, M. (2014). Likert tipi ölçeklerde kayıp verilere değer atamada yapay sinir ağlarının kullanımı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Başusta, N. B. ve Gelbal, S. (2015). Gruplararası karşılaştırmalarda ölçme değişmezliğinin test edilmesi: PISA öğrenci anketi örneği. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education], 30(4), 80-90. Baygül, A. (2007). Kayıp veri analizinde sıklıkla kullanılan etkin yöntemlerin değerlendirilmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. Brown, T. A. (2006). Confirmatory factor analysis for applied research. New York: The Guilford Press. Byrne, B. M., Shavelson, R. J., & Muthen, B. (1989). Testing for the equivalence of factor covariance and mean structures: The issue of partial measurement invariance. Psychological Bulletin, 105(3), 456-466. Chen, F. F. (2007). Sensitivity of goodness of fit indexes to lack of measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 14(3), 464-504. Chen, F. F., Sousa, K. H., & West, S. G. (2005). Teacher's corner: Testing measurement invariance of second-order factor models. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 12(3), 471-492. Chen, S. F., Wang, S., & Chen, C. Y. (2012). A simulation study using EFA and CFA programs based the impact of the missing data on test dimensionality. Expert Sysytems with Applications, 39, 4026-4031. Cheung, G. W., & Rensvold, R. B. (2002). Evaluating goodness-of-fit indexes for testing measurement invariance. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 9(2), 233-255. Çokluk, Ö. ve Kayrı, M. (2011). Kayıp değerlere yaklaşık değer atama yöntemlerinin ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliği üzerindeki etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri [Educational Sciences: Theory & Practice], 11(1), 289-309. Demir, E. (2013). Kayıp verilerin varlığında çoktan seçmeli testlerde madde ve test parametrelerinin kestirilmesi: SBS örneği. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi [Journal of Educational Sciences Research], 3(2), 47-68. Demir, E. (2013). Kayıp verilerin varlığında iki kategorili puanlanan maddelerden oluşan testlerin psikometrik özelliklerinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Demir, E. ve Parlak, B. (2012). Türkiye’de eğitim araştırmalarında kayıp veri sorunu. Eğitimde ve Psikolojide Ölçme ve Değerlendirme Dergisi, 3(1), 230-241. Dempster, A. P., Laird, N. M., & Rubin, D. B. (1977). Maximum likelihood from incomplete data via the EM algorithm. Journal of the Royal Statistical Society, 39(1), 1-38. Downey, R. G. & King, C. V. (1998). Missing data in likert ratings: A comparison of replacement methods. The Journal of General Psychology, 125(2), 175-191. Drasgow, F. (1984). Scrutinizing psychological tests: Measurement equivalence and equivalent relations with external variables are the central issues. Psychological Bulletin, 95(1), 134-135. Enders, C. K. (2010). Applied missing data analysis. New York: The Guilford Press. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education. (8th edition). New York: The McGraw-Hill Companies. Gujarati, D. N. (2004). Basic Econometric. (4th edition). New York: The McGraw-Hill Companies. Harrington, D. (2009). Confirmatory factor analysis. New York: Oxford University Press. Hu, L. & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal, 6(1), 1-55. Jöreskog, K. G. (1971). Simultaneous factor analysis in several populations. Psychometrika, 36(4), 409-426. Karakoç Alatlı, B. (2016). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA-2012) okur yazarlık testlerinin ölçme değişmezliğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi. (20. Baskı). Ankara: Nobel Yayıncılık. Kıbrıslıoğlu N. (2015). PISA 2012 matematik öğrenme modelinin kültürlere ve cinsiyete göre ölçme değişmezliğinin incelenmesi: Türkiye-Çin(Şangay)-Endonezya örneği. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Kline, R. B. (2013). Assessing statistical aspects of test fairness with structural equation modeling. Educational research and evaluation: An international journal on theory and practice, 19(2-3), 204-222. Kürşad, M. Ş. (2014). Sıklıkla kullanılan kayıp veri yöntemlerinin betimsel istatistik, güvenirlik ve geçerlik açısından karşılaştırılması. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu. Little, T. D. (2013). Longitudinal structural equation modeling. New York: Guilford Press. Little, R. J. A. & Rubin, D. B. (2002). Statistical analysis with missing data. (2nd edition). New York: Wiley MEB (Milli Eğitim Bakanlığı) (2016). PISA 2015 ulusal raporu. [Çevrim-içi: http://pisa.meb.gov.tr/wp-content/uploads/2016/12/PISA2015_Ulusal_Rapor1.pdf Erişim tarihi: 12 Şubat 2017.] Milfont, T. L., & Fischer, R. (2010). Testing measurement invariance across groups: Applications in cross-cultural research. International Journal of Psychological Research, 3(1), 111-121. OECD (Organization for Economic Cooperation and Development) (2016). PISA 2015 results in focus. [Çevrim-içi: https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus.pdf, Erişim tarihi: 12 Şubat 2017.] Olinsky, A., Chen, S., & Harlow, L. (2003). The comparative efficacy of imputation methods for missing data in structural equation modeling. European Journal of Operational Research, 151, 53-79. Önen, E. (2007). Gruplar arası karşılaştırmalarda ölçme değişmezliğinin incelenmesi: Epistemolojik İnançlar Envanteri üzerine bir çalışma. Ege Eğitim Dergisi, 8(2), 87-110. Öztemür, B. (2014). Kayıp veri yöntemlerinin farklı değişkenler altında varyans analizi (t-testi, anova) parametreleri üzerine etkisinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu. Reise, S. P., Widaman, K. F., & Pugh, R. H. (1993). Confirmatory factor analysis and item response theory: Two approaches for exploring measurement invariance. Psychological Bulletin, 114(3), 552-566. Rubin, D. B. (1976). Inference and missing data. Biometrica, 63(3), 581-592. Rubin, D. B. (1976). Multiple imputation for nonresponse in surveys. New York: Wiley Sass, D. A. (2011). Testing measurement invariance and comparing latent factor means within a confirmatory factor analysis freamwork. Journal of Psychoeducational Assessment, 29(4), 347-363. Schnabel, D. B. L., Kelava, A., Vijver, F. J. R., & Seifert, L. (2015). Examining psychometric properties, measurement invariance, and construct validity of a short version of the Test to Measure Intercultural Competence (TMIC-S) in Germany and Brazil. International Journal of Intercultural Relations, 49, 137-155. Schoot, R., Lugtig, P., & Hox, J. (2012). A checklist for testing measurement invariance. European Journal of Developmental Psychology, 9(4), 486-492. Shrive, F. M., Stuart, H., Quan, H., & Ghali, W. A. (2006). Dealing with missing data in multi-question depression scale: A comparison of imputation methods. BMC Medical Research Methodology, 6(57). Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (6th edition). Boston: Pearson Uyar, Ş. (2011). PISA 2009 Türkiye örnekleminde öğrenme stratejileri modelinin farklı gruplarda ölçme değişmezliğinin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Uzun, B. ve Öğretmen, T. (2010). Fen başarısı ile ilgili bazı değişkenlerin TIMSS-R Türkiye örnekleminde cinsiyete göre ölçme değişmezliğinin değerlendirilmesi. Eğitim ve Bilim[Education and Science], 35(155), 26-35. Vandenberg, R. J., & Lance, C. E. (2000). A review and synthesis of the measurement invariance literature: Suggestions,Practices, and recommendations for organizational research. Organizational Research Methods, 3(1), 4-70. Wang, M., Willett, J. B., & Eccles, J. S. (2011). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 49, 465-480. West, S. G., Taylor, A. B., & Wu, W. (2012). Model fit and model selection in structural equation modeling. In R. H. Hoyle (Ed.). Handbook of structural equation modeling, 209-231. New York: Guilford Press. Whitaker, B. G., & Mckinney, J. L. (2007). Assessing the measurement invariance of latent job satisfaction ratings across survey administration modes for respondent subgroups: A MIMIC modeling approach. Behavior Research Methods, 39(3), 502-509. Widaman, K. F., & Reise, S. P. (1997). Exploring the measurement invariance of psychological instruments: Applications in the substance use domain. The science of prevention: Methodological advances from alcohol and substance abuse research, 281-324 Xu, H., & Tracey, T. J. G. (2017). Use of multi-group confirmatory factor analysis in examining measurenet invariance in counseling psychology research. The European Journal of Counselling Psychology, 6(1), 75-82. Yandı, A., Köse, İ. A. ve Uysal, Ö. (2017). Farklı yöntemlerle ölçme değişmezliğinin incelenmesi: PISA 2012 örneği. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 243-253.tr_TR
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11655/3903
dc.description.abstractThe purpose of this study is to compare the missing data handling methods in terms of the influence on measurement invariance. For this purpose, data of 5496 students participated in PISA 2015 tests from Turkey and responded to the items about science learning motivation was used. Sampling of 300, 1000, and 2000 students were created from the complete data to research on missing data of different sample sizes and different rates. 5%, 10% and 20% missing data were generated as having missing completely at random (MCAR) mechanism from the size of each sample. In all data sets, missing data was completed with listwise deletion (LD), serial mean imputation (SMI), regression imputation (RI), expectation maximization (EM) and multiple imputation (MI) methods, and measurement invariance study between genders was investigated with multiple-group confirmatory factor analysis. Findings from each dataset were compared with reference values. In the result of the study, EM method in the data set with 300 students and 5% missing, MI and EM methods in the data sets with 300 students and 10% and 20% missing gave more similar results than the other methods. In data sets of 1000 students, RI method in the data set with 5% missing, EM and MI methods in the data set with 10% missing, EM method in the data set with 20% missing show more similar results than the other methods. In the data sets of 2000 students, RI, EM and MI methods in the data set with 5% missing, MI method in the data set with 10% missing and EM method in the data set with 20% missing gave more similar results than the other methods.tr_TR
dc.description.tableofcontentsKABUL ve ONAY ii YAYIMLAMA VE FİKRİ MÜLKİYET HAKLARI BEYANI iii ETİK BEYANNAMESİ iv TEŞEKKÜR v ÖZ………………. vi ABSTRACT ……………………………………………………………………viii İÇİNDEKİLER iix TABLOLAR DİZİNİ xii ŞEKİLLER DİZİNİ xv SİMGELER VE KISALTMALAR DİZİNİ xvi 1. GİRİŞ 1 1.1. Problem Durumu 1 1.2. Araştırmanın Amacı ve Önemi: 2 1.3. Problem Cümlesi: 3 1.3.1. Alt Problemler: 3 1.4. Sayıltılar: 3 1.5. Sınırlılıklar: 3 1.6. Tanımlar: 4 1.7. Araştırmanın Kuramsal Temeli 4 A. Ölçme Değişmezliği 4 A.1. Şekilsel Değişmezlik 6 A.2. Metrik Değişmezlik 6 A.3. Ölçek Değişmezliği 6 A.4. Katı Değişmezlik 7 A.5. Kısmi Ölçme Değişmezliği 7 A.6. Uyum İyiliği Katsayıları 7 B. Kayıp Veri 8 B.1. Kayıp Veri Örüntüleri 9 B.2. Kayıp Veri Mekanizmaları 11 B.2.1.Tamamen Rassal Olarak Kayıp (TROK) 11 B.2.2. Rassal Olarak Kayıp (ROK) 11 B.2.3. İhmal Edilemez Kayıp (İEK) 11 B.3. Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemleri 12 B.3.1. Dizin Silme (DS) Yöntemi 12 B.3.2. Seri Ortalaması (SO) Atama Yöntemi 13 B.3.3. Regresyon Atama (RA) Yöntemi 13 B.3.4. Beklenti Maksimizasyonu (BM) Yöntemi 13 B.3.5. Çoklu Atama (ÇA) Yöntemi 14 2. İLGİLİ ARAŞTIRMALAR 15 2.1. Ölçme Değişmezliği ile İlgili Çalışmalar 15 2.1.2. Dünyada Ölçme Değişmezliği ile İlgili Çalışmalar 15 2.1.2. Türkiye’de Ölçme Değişmezliği ile İlgili Çalışmalar 16 2.2. Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemleri ile İlgili Çalışmalar 18 2.2.1. Dünyada Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemleri ile İlgili Çalışmalar 18 2.2.2. Türkiye’de Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemleri ile İlgili Çalışmalar 19 2.3. İlgili Araştırmalar Özet 20 3. YÖNTEM 22 3.1. Araştırmanın Yöntemi 22 3.2. Çalışma Grubu 22 3.2.1. Çalışma Grubunun Özellikleri 22 3.2.2. Katılımcılarla İlgili Demografik Bilgiler 22 3.3. Veri Toplama Araçları 23 3.4. Veri Toplama Araçlarının Uygulanışı 23 3.5. Verilerin İşlenmesi ve Çözümlenmesi 24 4. BULGULAR VE TARTIŞMA 30 4.1. 300 Kişilik Örneklem Büyüklüğünde Farklı Oranlarda Kayıp Veri İçeren (%5, %10, %20) Veri Setlerinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 30 4.1.1. %5 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 31 4.1.2. %10 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 33 4.1.3. %20 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 35 4.2. 1000 Kişilik Örneklem Büyüklüğünde Farklı Oranlarda Kayıp Veri İçeren (%5, %10, %20) Veri Setlerinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 37 4.2.1. %5 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 38 4.2.2. %10 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 40 4.2.3. %20 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 42 4.3. 2000 Kişilik Örneklem Büyüklüğünde Farklı Oranlarda Kayıp Veri İçeren (%5, %10, %20) Veri Setlerinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 44 4.3.1. %5 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 45 4.3.2. %10 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 47 4.3.3. %20 Kayıp İçeren Veri Setinde Kayıp Veri İle Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi 49 5. SONUÇ ve ÖNERİLER 52 5.1. Sonuçlar 52 5.2. Öneriler 53 5.2.1. Araştırmaya Dönük Öneriler 53 5.2.2. Uygulamaya Dönük Öneriler 53 KAYNAKÇA 55 EKLER DİZİNİ 59 EK 1. ETİK KOMİSYONU İZİN MUAFİYETİ FORMU 60 EK 2. ORİJİNALLİK RAPORU 61 EK 3. DEĞİŞKENLER ARASI KORELASYON VE ÇOKLU BAĞLANTI İSTATİSTİKLERİ 63 ÖZGEÇMİŞ 65tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKayıp veri ile baş etme yöntemleritr_TR
dc.subjectölçme değişmezliği
dc.subjectçok gruplu doğrulayıcı faktör analizi
dc.subjectörneklem büyüklüğü
dc.titleKayıp Veri ile Baş Etme Yöntemlerinin Ölçme Değişmezliğine Etkisi Açısından Karşılaştırılmasıtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırmanın amacı kayıp veri ile baş etme yöntemlerinin ölçme değişmezliğine etkisi açısından karşılaştırılmasıdır. Bu amaçla PISA 2015 uygulamasına Türkiye’den katılmış ve fen okuryazarlığına ilişkin duyuşsal özelliklerden fen öğrenme motivasyonu ile ilgili maddelere eksiksiz yanıt vermiş 5496 öğrenci verisi kullanılmıştır. Farklı örneklem büyüklüklerinde ve farklı oranlardaki kayıp verilerde araştırma yapmak için eksiksiz veri setinden 300, 1000 ve 2000 kişilik örneklemler oluşturulmuş ve her bir örneklem büyüklüğünden tamamen rassal olarak kayıp (TROK) mekanizmasına sahip olacak şekilde %5, %10 ve %20 kayıp veri oluşturulmuştur. Elde edilen tüm veri setlerinde kayıp veriler, dizin silme (DS), seri ortalaması atama (SO), regresyon atama (RA), beklenti maksimizasyonu (BM) ve çoklu atama (ÇA) yöntemleri ile tamamlanmış ve çok gruplu doğrulayıcı faktör analizi (ÇGDFA) yöntemi ile cinsiyetler arası ölçme değişmezliği çalışması yapılmıştır. Her bir veri setinden elde edilen bulgular, referans değerler ile karşılaştırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarında, 300 kişilik ve %5 kayıp içeren veri setinde BM yöntemi, 300 kişilik %10 ve %20 kayıp içeren veri setlerinde ise ÇA ve BM yöntemleri, referans değerlere diğer yöntemlerden daha yakın sonuçlar vermiştir. 1000 kişilik veri setlerinde; %5 kayıp içeren veri setinde RA yöntemi, %10 kayıp içeren veri setinde BM ve ÇA yöntemi, %20 kayıp içeren veri setinde ise BM yöntemi diğer yöntemlere göre referans değerlere daha yakın sonuçlar ortaya koymuştur. 2000 kişilik veri setlerinde; %5 kayıp içeren veri setinde RA, BM ve ÇA yöntemleri, %10 kayıp içeren veri setinde ÇA yöntemi, %20 kayıp içeren veri setinde ise BM yöntemi referans değerlere en yakın sonuçları vermiştir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster