dc.contributor.advisor | Tuzgöl Dost, Meliha | |
dc.contributor.author | Demirbağ, Tuğba | |
dc.date.accessioned | 2025-03-20T10:27:29Z | |
dc.date.issued | 2025-02-12 | |
dc.date.submitted | 2025-01-22 | |
dc.identifier.citation | Demirbağ, T. (2025). Adler-Dreikurs yaklaşımına dayalı ebeveynlik psikoeğitim programının etkililiği (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36700 | |
dc.description.abstract | This study aimed to develop the Adlerian-Dreikurs Approach Based Parenting Psychoeducation Program (ADABPPP) for parents of primary school-aged children and to examine its impact on parents’ positive discipline. Additionally, the study involved the development of the Positive Discipline Parent Scale (PDPS). A mixed-methods research design, specifically an exploratory sequential design, was employed. The first phase explored parents’ experiences with positive discipline, while the second phase focused on developing PDPS based on the findings. In the final phase, ADABPPP was designed and evaluated using a pre-test-post-test control group design, with a follow-up test conducted one month later. The experimental group participated in eight sessions, each lasting 90–120 minutes, whereas no intervention was applied to the control group. Data were collected through the Semi-Structured Parent Interview Form, PDPS, and Self-Assessment Form. Findings from the qualitative phase highlighted key positive discipline strategies, including encouragement, positive modeling, family meetings, and natural and logical consequences. Psychometric properties of PDPS were established, confirming its validity and reliability. The experimental results indicated that ADABPPP effectively enhanced parents’ positive discipline practices. The study’s findings were discussed in relation to existing literature, and recommendations for future research and practice were provided. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Adler-Dreikurs yaklaşımı | tr_TR |
dc.subject | Pozitif disiplin yaklaşımı | tr_TR |
dc.subject | Ebeveynlik | tr_TR |
dc.subject | Psikoeğitim | tr_TR |
dc.subject | Karma yöntem | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Adler-Dreikurs Yaklaşımına Dayalı Ebeveynlik Psikoeğitim Programının Etkililiği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın temel amacı ilkokul kademesinde çocuğu bulunan ebeveynlere yönelik Adler-Dreikurs Yaklaşımına Dayalı Ebeveynlik Psikoeğitim Programı (ADDYDEPP) geliştirerek, ADYDEPP’in ebeveynlerin pozitif disiplin yaklaşımına etkisinin incelenmesidir. Araştırmada temel amaca ek olarak, Pozitif Disiplin Ebeveyn Ölçeği (PDEÖ) geliştirme çalışması da yapılmıştır. Araştırma karma araştırma yöntemlerinden keşfedici sıralı desende yürütülmüştür. İlk aşamada ebeveynlerin pozitif disiplin yaklaşımı deneyimleri incelenmiştir. İkinci aşamada, ilk aşamadan elde edilen sonuçlar ve alan yazın doğrultusunda PDEÖ geliştirilmiştir. Son aşamada ise ADYDEPP geliştirilmiş ve ADYDEPP’in etkisi ön test-son test kontrol gruplu deneysel desen ile sınanmıştır. ADYDEPP uygulandıktan bir ay sonra ise izleme testi uygulanmıştır. Deney grubuna her bir oturum 90-120 dakika arasında değişen sekiz oturum ADYDEPP uygulanırken, kontrol grubuna herhangi bir müdahale yapılmamıştır. Araştırmanın ilk aşamasında, Yarı Yapılandırılmış Ebeveyn Görüşme Formu, sonraki aşamalarda, PDEÖ ve Öz Değerlendirme Formu ile veri toplanmıştır. Ebeveynlerin pozitif disiplin yaklaşımına ilişkin deneyimlerinin incelendiği aşamada, bulgular pozitif disiplin yaklaşımının teşvik, pozitif modelleme, aile toplantıları, doğal ve mantıksal sonuçlar şeklinde ifade edilen ebeveynlik becerilerini desteklemiştir. Ölçek geliştirme aşamasında, PDEÖ’nün psikometrik özelliklerine ilişkin kanıtlar toplanarak ölçek kullanıma hazır hale getirilmiştir. Deneysel çalışmada ise, ADYDEPP’nin ebeveynlerin pozitif disiplin yaklaşımını geliştirmede etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Sonuçlar alan yazın doğrultusunda tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-03-20T10:27:29Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |