dc.contributor.advisor | Doğan, Türkan | |
dc.contributor.author | Erbiçer, Eyüp Sabır | |
dc.date.accessioned | 2025-01-16T11:49:48Z | |
dc.date.issued | 2024-12-24 | |
dc.date.submitted | 2024-11-29 | |
dc.identifier.citation | Erbiçer, E.S. (2024). Ergenlerde siber zorbalıkla mücadeleye yönelik geliştirilen mobil tabanlı kendine yardım uygulamasının etkililiği (Doktora tezi). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı, Hacettepe Üniversitesi, Ankara, Türkiye. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/36349 | |
dc.description.abstract | The purpose of the present study was to develop a self-help mobile application to enhance
adolescents' cyberbullying awareness levels and their prevention and intervention skills in
fighting cyberbullying and to compare the effectiveness of the mobile application and the
psychoeducation program. To ensure that the content of the mobile application and psychoeducation program reflects the current needs of adolescents, individual interviews were
conducted with 15 adolescents. Furthermore, a meta-analysis was conducted to identify the
strongest risk and protective factors and outcomes related to cyberbullying in the studies
conducted in Türkiye. The content for both the mobile application and psychoeducation
program was developed based on the findings of national and international programs aimed
at fighting cyberbullying, as well as the qualitative study and meta-analysis. A true
experimental study was designed to determine whether the mobile application was more
effective than the psychoeducation program, with 75 participants divided into three groups:
25 in the mobile application group, 25 in the psychoeducation group, and 25 in the control
group. Additionally, focus group interviews were conducted with the participants in the
mobile application group to determine their views on the gamification techniques, games,
user interface, and content in the mobile application. The study findings revealed that both
the mobile application and the psychoeducation program were effective in increasing
adolescents' cyberbullying awareness levels and their prevention and intervention skills and
no statistically significant difference between the mobile application and psycho-education
program. The study’s findings were discussed considering the relevant literature and
presented some theoretical and practical implications. | |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/closedAccess | tr_TR |
dc.subject | Siber zorbalık | tr_TR |
dc.subject | Siber mağduriyet | tr_TR |
dc.subject | Mobil uygulama | tr_TR |
dc.subject | Kendine yardım | tr_TR |
dc.subject | Oyunlaştırma | tr_TR |
dc.subject.lcsh | L- Eğitim | tr_TR |
dc.title | Ergenlerde Siber Zorbalıkla Mücadeleye Yönelik Geliştirilen Mobil Tabanlı Kendine Yardım Uygulamasının Etkililiği | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, psikoeğitim ve oyunlaştırma tekniklerini temel alarak ergenlerin siber
zorbalıkla mücadelede farkındalık düzeylerini ve önleme/müdahale becerilerini artırmayı
hedefleyen mobil tabanlı bir kendi kendine yardım uygulaması geliştirmek ve mobil
uygulama ile yüz yüze siber zorbalıkla mücadele psikoeğitim programının etkililiğini
karşılaştırmaktır. Farklı yöntemlerin aynı araştırmada birlikte kullanılmasına imkân
sağladığı için bu çalışmanın deseni karma yöntem olarak tasarlanmıştır. Öncelikle,
ergenlerin mevcut ihtiyaçları ve güncel deneyimleri gözetilerek mobil uygulama ve yüz yüze
psikoeğitim programının içeriklerinin hazırlanabilmesi için 15 ergenle bireysel görüşmeler
(Nitel Çalışma 1) yapılmış ve Türkiye'de siber zorbalık/mağduriyet konularında yapılan
araştırmaların sistematik derlemesi ve meta-analizi yapılarak en önemli risk ve koruyucu
faktörler belirlenmiştir. Siber zorbalıkla mücadeleye yönelik geliştirilen programlar, nitel
çalışma 1 ve meta analiz çalışmasının bulguları temel alınarak mobil uygulama ve yüz yüze
psikoeğitim eğitim programının içerikleri hazırlanmış ve mobil uygulama yazılımsal olarak
geliştirilmiştir. Mobil uygulama ile yüz yüze siber zorbalıkla mücadele psikoeğitim
programının etkililiğini karşılaştırmak için deneysel bir çalışma yapılmış ve mobil uygulama,
yüz yüze psikoeğitim ve kontrol gruplarının her birine 25'er katılımcı olmak üzere toplamda
75 ergen dahil edilmiştir. Ayrıca, mobil uygulama grubundaki katılımcıların mobil
uygulamaya yönelik kazanımlarını ve görüşlerini belirlemek amacıyla son test sonrasında
odak grup görüşmeleri (Nitel Çalışma 2) gerçekleştirilmiştir. Deneysel çalışma bulguları,
mobil uygulamanın ve yüz yüze psikoeğitim programının siber zorbalıkla mücadelede etkili
olduğunu ve etkililik açısından aralarında anlamlı bir fark olmadığını göstermiştir. Odak grup
görüşmeleri sonucunda ise önleme ve müdahale becerisi kazanımları, siber savunuculuk
ve uygulamanın güçlü yönleri olmak üzere üç ana kategori belirlenmiştir. Elde edilen
bulgular alanyazın ışığında tartışılmış ve farklı paydaşlara öneriler sunulmuştur. | |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | 2 yıl | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2025-07-21T11:49:48Z | |
dc.funding | TÜBİTAK | tr_TR |
dc.subtype | project | tr_TR |