dc.contributor.advisor | Demirkasımoğlu, Nihan | |
dc.contributor.author | Yıldıztaşı Adıgüzel, Meryem Büşra | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:38:56Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-27 | |
dc.identifier.citation | Yıldıztaşı Adıgüzel, M. B. (2024). Devlet ve Vakıf Üniversitesi Akademisyenlerinin Psikolojik Sözleşmelerinin Oluşumu ve İhlali Üzerine Nitel Bir Araştırma | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35603 | |
dc.description.abstract | Psychological contract is an unwritten agreement between the employee and the employer
that includes mutual expectations, obligations and promises. Although there is an increase
in the number of studies on the concept of psychological contract in the literature, studies
on this subject in higher education are still limited. The purpose of this study is to examine
the formation and violation of psychological contracts of academics. The study group of this
research, which was conducted using a phenomenological design, consisted of 25
academicians working in state and foundation universities in Istanbul. A semi-structured
interview form consisting of two sections and 16 questions was prepared by the researcher
for this study in which interview technique was used as the data collection method. The data
obtained were analyzed using content analysis method. According to the results of the
study, contracts of academicians begin to form in the pre-employment period. These
contracts continue to take shape during the socialization process and are revised in the
post-employment period by checking the consistency between initial expectations and
subsequent experiences. It has been revealed that many individual and organizational
factors are effective in the formation of psychological contracts. In this study, contract
violations experienced by academics were grouped under five main themes. It is thought
that this research, which is important as an attempt to understand academics' psychological
contracts in depth, will not only identify problems, but also provide solutions to improve the
overall quality of academic life in universities and the welfare of academics. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Psikolojik sözleşme ihlali | tr_TR |
dc.subject | Akademisyen | tr_TR |
dc.subject | Devlet üniversitesi | tr_TR |
dc.subject | Vakıf üniversitesi | tr_TR |
dc.subject | Yükseköğretim kurumu | tr_TR |
dc.title | Devlet ve Vakıf Üniversitesi Akademisyenlerinin Psikolojik Sözleşmelerinin Oluşumu ve İhlali Üzerine Nitel Bir Araştırma | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Psikolojik sözleşme, çalışan ve işveren arasındaki karşılıklı beklentileri, yükümlülükleri ve
vaatleri içeren, yazılı olmayan bir anlaşmadır. Literatürde psikolojik sözleşme kavramı
üzerine yapılan araştırmaların sayısında artış görülmekle birlikte, yükseköğretim
kurumlarında bu konuyla ile ilgili çalışmalar hala sınırlıdır. Bu araştırmanın temel amacı,
devlet ve vakıf üniversitelerinde görev yapan akademisyenlerin psikolojik sözleşmelerinin
oluşumunu ve ihlal deneyimlerini incelemektir. Fenomenolojik desen kullanılarak
gerçekleştirilen bu araştırmanın çalışma grubunu İstanbul'da bulunan devlet ve vakıf
üniversitelerinde görev yapan, farklı unvan, çalışma süresi ve yaş gruplarına sahip toplam
25 akademisyen oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak görüşme tekniğinin
kullanıldığı bu araştırma için araştırmacı tarafından iki bölümden ve 16 sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış bir görüşme formu hazırlanmıştır. Elde edilen veriler, içerik analizi yöntemi
kullanılarak analiz edilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, akademisyenlerin psikolojik
sözleşmeleri işe giriş öncesi dönemde oluşmaya başlamaktadır. Bu sözleşmeler,
sosyalleşme sürecinde şekillenmeye devam etmekte ve işe giriş sonrası dönemde, ilk
beklentiler ile sonraki deneyimler arasındaki tutarlılık kontrol edilerek yeniden gözden
geçirilmektedir. Psikolojik sözleşmelerin oluşumunda pek çok bireysel ve örgütsel faktörün
etkili olduğu ortaya konmuştur. Bu araştırmada, akademisyenlerin deneyimledikleri
psikolojik sözleşme ihlalleri beş ana temada toplanmıştır. Akademisyenlerin psikolojik
sözleşmelerini derinlemesine anlamaya yönelik bir girişim olarak önem taşıyan bu
araştırmanın sadece mevcut sorunları tespit etmekle kalmayıp, aynı zamanda
üniversitelerdeki akademik hayatın genel kalitesini ve akademisyen refahını artırmaya
yönelik kapsamlı çözümler sunacağı düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:38:56Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |