Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAkbaşlı, Sait
dc.contributor.authorAlbanna, Shadi İ
dc.date.accessioned2024-08-14T07:37:12Z
dc.date.issued2024-08-08
dc.date.submitted2024-07-10
dc.identifier.citationAlbanna, S. (2024). Filistin Eğitim Kurumlarında Otantik Liderlik Davranışlarının ve İş Doyumunun Örgütsel Zekâyı Geliştirmeye Etkisi (Doktora tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/35596
dc.description.abstractThe purpose of this study is to determine the role of authentic leadership behaviors and job satisfaction in strengthening organizational intelligence for secondary school teachers in Palestinian educational institutions. In line with this aim, it offers a comprehensive vision that strengthens the principles of organizational intelligence in secondary education in Palestine. To achieve the aims of this study, the researcher analyzes the data obtained from the scales with descriptive methods. The study involved a sample of 477 teachers in the Gaza Strip during the academic year 2018-2019. Three scales were utilized to gather data: the Arabic adaptation of the "Multidimensional Organizational Intelligence Scale," originally developed by Erçetin, Potas, and Açıkalın (2001, 2004, 2007, 2010, 2015); for job satisfaction, the researcher employed the Arabic version of the "Minnesota Job Satisfaction" scale created by Weiss et al., which incorporates three different models (1967 and 1977), with the 1977 small model being utilized. Additionally, the Arabic version of the authentic leadership scale developed by ALQ Avolio and colleagues in 2007 was employed. According to the research findings, the authentic leadership behaviors in the schools where teachers are employed are of a moderate level. Furthermore, the authentic leadership levels in these schools does not differ according to gender, type of education (Science, Literature), and educational levels. Similarly, the job satisfaction level in the schools where teachers work is moderate, and it does not differ based on gender, type of education (Science, Literature), and educational level. However, job satisfaction levels do vary according to teachers' years of service. Additionally, the research indicates that the organizational intelligence in the schools where teachers work is at a moderate level. The organizational intelligence levels in these schools do not differ based on gender, type of education (Science, Literature), educational level, or years of service. The findings of the research indicate that there is a positive, moderate and statistically significant relationship between the authentic leadership behaviors and organizational intelligence of the schools where teachers work. Additionally, based on teachers' opinions, a statistically significant association was identified between the authentic leadership behaviors of school administrators and the job satisfaction of high school teachers. The study also reveals a statistically significant link between job satisfaction and organizational intelligence, according to teachers' perspectives. In conclusion, the variable of job satisfaction demonstrates greater significance and, therefore, acts as a partial mediator. Notably, the coefficient value for job satisfaction variable is 0.532, surpassing the authentic coefficient value of 0.288. This indicates that the job satisfaction variable holds a higher level of significance and a stronger coefficient value in the second model, signifying its partial mediating role in the relationship between the dependent and independent variables.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectotantik liderlik, iş doyumu, örgütsel zekâ, eğitim kurumlarıtr_TR
dc.subject.lcshEğitim kuramı. Eğitim uygulamaları.tr_TR
dc.titleFİLİSTİN EĞİTİM KURUMLARINDA OTANTİK LİDERLİK DAVRANIŞLARININ VE İŞ DOYUMUNUN ÖRGÜTSEL ZEKÂYI GELİŞTİRMEYE ETKİSİtr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetBu çalışmanın amacı, Filistin eğitim kurumlarındaki örgütsel Zekâ’nın lisedeki öğretmenler açısından güçlendirilmesinde Otantik liderlik davranışları ve iş doyumunun rolünü belirlemektir. Bu amaç, doğrultusunda Filistin'deki lisede örgütsel Zekâ’nın prensiplerini güçlendiren kapsamlı bir vizyon sunmaktadır. Bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için araştırmacı ölçeklerle elde edilen verileri betimsel yöntemlerle analiz etmektedir. Araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılında Gazze Şeridi'ndeki (477) öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı, veri toplamak amacıyla Erçetin, Potas ve Açıkalın (2001, 2004, 2007, 2010, 2015) tarafından geliştirilmiştir “Çok Boyutlu Örgütsel Zekâ Ölçeği” nin Arapça uyarlaması ve Weiss ve arkadaşları tarafından geliştirilen ve üç farklı model (1967 ve 1977) ve 1977 küçük model olan “Minnesota İş Doyumu” ölçeğinin Arapça hali kullanmıştır ile ALQ Avolio ve meslektaşları 2007 tarafından geliştirilmiş Otantik liderlik ölçeğinin Arapça hali kullanmıştır. Araştırma kapsamında elde edilen bulgulara göre, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların Otantik liderlik davranışlarının orta düzeyde olduğu ve öğretmenlerin görev yaptıkları okulların Otantik liderlik düzeyi, cinsiyete, lise türüne (Fen, Edebiyat) ve öğrenim düzeylerine göre farklılaşmamaktadır. Bununla birlikte, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların iş doyumunun orta düzeyde olduğu ve Öğretmenlerin görev yaptıkları okulların iş doyumu düzeyi, cinsiyete ve lise türüne (Fen, Edebiyat) ve öğrenim düzeylerine göre farklılaşmamaktadır, ayrıca öğretmenlerin görev yaptıkları okulların iş doyumu düzeyi, hizmet yıllarına göre farklılaşmaktadır. Araştırma ayrıca, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların örgütsel zekâsının orta düzeyde olduğu ve Öğretmenlerin görev yaptıkları okulların örgütsel zekâ düzeyi, cinsiyete, lise türüne (Fen, Edebiyat), öğrenim düzeylerine ve hizmet yıllarına göre farklılaşmamaktadır. Araştırmanın bulguları, öğretmenlerin görev yaptıkları okulların Otantik liderlik davranışları ile örgütsel zekâyı arasında pozitif yönde, orta düzeyde ve istatistiksel olarak anlamlı ilişki vardır. Bununla birlikte, öğretmenlerinin görüşlerine göre okul yöneticilerinin Otantik liderlik davranışları ile lise öğretmenlerinin iş doyumu arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Araştırma ayrıca, öğretmenlerinin görüşlerine göre iş doyumu ile örgütsel zekâ arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki saptanmıştır. Son olarak, iş doyumu değişkeninin daha güçlü bir anlamlılığa sahip olduğu sonucuna varıyoruz ve bu nedenle iş doyumu değişkeninin kısmi bir aracılık olduğu sonucuna varırız. Ayrıca bu değişkenin katsayı değeri 0,532 olup, Otantik katsayısının 0,288 değerinden yüksektir. Böylece iş doyumu değişkeninin daha güçlü bir anlamlılık düzeyine ve daha yüksek bir katsayı değerine sahip olduğu, yani ikinci modeldeki etkisinin daha güçlü olduğu, bu değişkenin bağımlı ve bağımsız değişkenler arasındaki ilişkide kısmi aracılığını gösterdiği ortaya çıkmaktadır.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-08-14T07:37:12Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeannotationtr_TR
dc.subtypeeditorialtr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster