dc.contributor.advisor | Keklik, İbrahim | |
dc.contributor.author | Sarıgül, Gizem | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T07:23:24Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-28 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35553 | |
dc.description.abstract | This study aims to investigate the mediating role of dispositional hope and cognitive flexibility in the relationship between university students' object relations and reality testing processes and their coping attitudes. Participants, selected using appropriate sampling methods, comprised 629 volunteering students from various Turkish universities who completed questionnaires online. The instruments included the Object Relations and Reality Testing Inventory, Coping Attitudes Assessment Scale, Dispositional Hope Scale, and Cognitive Flexibility Scale. Structural equation modeling was used for data analysis. The findings revealed that cognitive flexibility and hope significantly mediate the relationship between object relations and reality testing with problem-focused and dysfunctional coping attitudes, but not with emotion-focused coping attitudes. There was no significant relationship between the studied variables and gender or age. Object relations and reality testing significantly predicted problem-focused and dysfunctional coping attitudes but did not predict emotion-focused coping attitudes. The study's limitations and recommendations for future research and practice were discussed. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Nesne ilişkileri | tr_TR |
dc.subject | Gerçeği değerlendirme | |
dc.subject | Baş etme tutumları | |
dc.subject | Umut | |
dc.subject | Bilişsel esneklik | |
dc.subject.lcsh | Psikoloji | tr_TR |
dc.title | Nesne İlişkileri ile Baş Etme Tutumlarının İlişkisinde Umut ve Bilişsel Esnekliğin Rolü | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu araştırmanın amacı üniversite öğrencilerinin nesne ilişkileri ve gerçeği değerlendirme süreçlerinin baş etme tutumları ile ilişkisinde sürekli umut düzeyleri ve bilişsel esneklik düzeylerinin aracı rolünün incelenmesidir. Uygun örnekleme yönteminin kullanıldığı araştırmanın katılımcıları, Türkiye’deki farklı üniversitelerin 629 gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Katılımcılara ölçekler uygulanmıştır. Çalışmada Nesne İlişkileri ve Gerçeği Değerlendirme Ölçeği, Başa Çıkma Tutumlarını Değerlendirme Ölçeği, Sürekli Umut Ölçeği ve Bilişsel Esneklik Ölçeği veri toplama araçlarını oluşturmaktadır. Yapısal eşitlik modeli bu araştırmanın veri analiz yöntemidir. Bulgular incelendiğinde, nesne ilişkileri ve gerçeği değerlendirme değişkenlerinin sorun odaklı ve işlevsel olmayan başa çıkma tutumları ile ilişkisinde, bilişsel esnekliğin ve umudun aracı rolü anlamlı bulunmaktayken, duygu odaklı başa çıkma tutumları ile ilişkisinde aracı rolü anlamlı bulunmamıştır. Nesne ilişkileri, gerçeği değerlendirme, sürekli umut, bilişsel esneklik, sorun odaklı başa çıkma tutumları, duygu odaklı başa çıkma tutumları ve işlevsel olmayan başa çıkma tutumları ile cinsiyet ve yaş değişkenleri arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Nesne ilişkileri ve gerçeği değerlendirme değişkeninin, sorun ve işlevsel olmayan başa çıkma tutumları değişkenlerini istatiksel olarak önemli düzeyde yordadığı; duygu odaklı başa çıkma tutumları değişkenini yordamadığı görülmüştür. Çalışmanın sınırlılıkları ile araştırmacılar ve uygulamacılar için öneriler tartışılmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T07:23:24Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |