dc.contributor.advisor | Gürlen, Eda | |
dc.contributor.author | Karataş, Meltem | |
dc.date.accessioned | 2024-08-14T06:57:17Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.date.submitted | 2024-06-11 | |
dc.identifier.citation | Karataş, M. (2024). Yabancı dil öğrenmede öz-düzenlemeli konuşma stratejileri ve ilişkili değişkenlerin rolü. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Hacettepe Üniversitesi. | tr_TR |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/35470 | |
dc.description.abstract | The research aims to identify relationships between self-regulated speaking strategies and metacognitive skills, social skills, foreign language motivation, and academic achievement of foreign language learners. It focuses on gaining an in-depth understanding of the strategies students use to improve their speaking skills and to encourage them to become more effective communicators. The sample of the study consists of 454 students studying in the departments of Tourism Management, Tourism Guidance and Gastronomy & Culinary Arts at a state university in Nevşehir during the fall term of the 2023-2024 academic year. The "Strategic Self-Regulation for Speaking English as a Foreign Language Scale (S2R-EFL)" adapted by the researcher, along with the "Metacognition Skills Scale" developed by Altındağ and Senemoğlu (2013), "Social Skills Scale" developed by Uslu (2022), and "Foreign Language Motivation Scale" developed by Özgür and Griffiths (2013) were used as data collection instruments. In analyzing the data obtained from these scales, t-test, one-way ANOVA, Pearson correlation analysis, repeated variance analysis were applied. Results show that self-regulated speaking strategies are strongly correlated with metacognitive skills, social skills, foreign language motivation, and academic success. Students frequently utilize high levels of self-regulated strategies, particularly effective in the dimensions of planning, strategical learning, anxiety control, and motivation. However, low use of feedback and performance management strategies was observed, indicating a need for additional support and guidance for students. The findings suggest that self-regulated speaking strategies significantly support social and cognitive skills in foreign language learning, highlighting the need for further research to optimize their use. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Öz-düzenlemeli konuşma stratejileri | tr_TR |
dc.subject | Öz-düzenlemeli öğrenme | tr_TR |
dc.subject | Üstbilişsel beceriler | tr_TR |
dc.subject | Sosyal beceriler | tr_TR |
dc.subject | Yabancı dil motivasyonu | tr_TR |
dc.subject | Dil öğrenme stratejileri | tr_TR |
dc.subject.lcsh | Eğitim kuramı. Eğitim uygulamaları. | tr_TR |
dc.title | Yabancı Dil Öğrenmede Öz-Düzenlemeli Konuşma Stratejileri Ve İlişkili Değişkenlerin Rolü | tr_TR |
dc.title.alternative | The Role of Self-Regulated Speaking Strategies
and Related Variables in Foreign Language Learning | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Araştırma, yabancı dil öğrenenlerin öz-düzenlemeli konuşma stratejileri ile üstbilişsel becerileri, sosyal becerileri, yabancı dil motivasyonları ve akademik başarıları arasındaki ilişkileri belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma ile özellikle, öğrencilerin konuşma becerilerini geliştirmek için kullandıkları stratejileri derinlemesine anlamak ve öğrencileri daha etkili iletişimciler olmaya teşvik etmek amaçlanmaktadır. Çalışma grubunu 2023-2024 akademik yılı güz döneminde Nevşehir ilinde bir devlet üniversitesinin Turizm Fakültesi Turizm İşletmeciliği, Turizm Rehberliği ve Gastronomi ve Mutfak Sanatları bölümlerinde öğrenim gören 454 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada “Öz-düzenlemeli Konuşma Stratejileri Ölçeği (S2R-EFL)” araştırmacı tarafından uyarlanarak uygulanmıştır. Bu ölçekle birlikte Altındağ ve Senemoğlu (2013) tarafından geliştirilen “Yürütücü Biliş Becerileri Ölçeği”, Uslu (2022) tarafından geliştirilen “Sosyal Beceri Ölçeği” ve Özgür ve Griffiths (2013) tarafından geliştirilen “Yabancı Dil Motivasyon Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Bu ölçeklerden elde edilen verilerin incelenmesinde t-testi, tek yönlü ANOVA, Pearson korelasyon analizi ve tekrarlı varyans analizi uygulanmıştır. Araştırmanın sonucunda, öz-düzenlemeli konuşma stratejileri, üstbilişsel beceriler, sosyal beceriler, yabancı dil motivasyonu ve akademik başarılar arasında güçlü ilişkiler olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler genellikle yüksek düzeyde öz-düzenlemeli stratejiler kullanmaktadırlar. Özellikle planlama ve stratejik öğrenme boyutu ile kaygı kontrolü ve motivasyon boyutunda etkili kullanımlar gözlemlenmiştir. Ancak geri bildirim ve performans yönetimi boyutunda düşük kullanım düzeyleri dikkat çekmiştir, bu durum öğrencilere yönelik ek desteğin ve yönlendirmenin önemini vurgulamaktadır. Araştırma sonuçları, öz-düzenlemeli konuşma stratejilerinin, yabancı dil öğreniminde öğrenenlerin sosyal ve bilişsel becerilerini desteklediğini ve bu stratejilerin etkili kullanımını geliştirmek için daha fazla araştırmaya ihtiyaç olduğunu göstermektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2024-08-14T06:57:17Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |