Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorAtalay Kabasakal, Kübra
dc.contributor.authorYazıkan, Tuba
dc.date.accessioned2024-04-02T10:45:14Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-18
dc.identifier.citationYazıkan, T. (2024). PISA 2018 Okuma Becerilerini Yordayan Değişkenelere Göre Oluşturulan Gruplarda Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesi. (Yüksek Lisans Tezi). Hacetepe Üniversitesi.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34864
dc.description.abstractThe results of PISA, one of the international education researches, are used to make comparisons in different subgroups. In order for the comparisons to be meaningful, it must be proven that the applied measurement tool measures the same structure in the relevant subgroups. The purpose of this research is to examine the measurement invariance in the subgroups created for three variables (reliability assessment, summarization, economic-social-cultural situation) that explain the success of reading skills and are important for PISA in the PISA 2018 cycle. The sample of the study consists of the responses of 6890 students from Turkey who participated in the PISA 2018 cycle to the student survey and 5 units in the reading skills basic test. After it was determined that the data met the assumptions, a multi-group confirmatory factor analysis (MGCFA) was performed through the R software and measurement invariance was tested step by step. In addition to evaluating the scaled fit coefficients obtained at each stage, the comparison of the stages was made using the difference in scaled CFI and scaled TLI fit indices. It was concluded that out of 15 analysis results obtained with 5 units and 3 variables, 4 of them remained at the structural invariance stage, 10 of them remained at the metric invariance stage, and the fit coefficients could not be obtained because the model did not converge in 1 unit.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectÖlçme değişmezliğitr_TR
dc.subjectGüvenilirliği değerlendirmetr_TR
dc.subjectÖzetlemetr_TR
dc.subjectEkonomik-sosyal-kültürel durumtr_TR
dc.subjectÇok gruplu doğrulayıcı faktör analizitr_TR
dc.subject.lcshL- Eğitimtr_TR
dc.titlePISA 2018 Okuma Becerilerini Yordayan Değişkenlere Göre Oluşturulan Gruplarda Ölçme Değişmezliğinin İncelenmesitr_TR
dc.title.alternativeInvestigation of Measurement Invariance In Groups Created According To The Variables Predicting PISA 2018 Reading Skillstr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetUluslararası eğitim araştırmalarından biri olan PISA’nın sonuçları farklı alt gruplarda karşılaştırmalar yapmak üzere kullanılmaktadır. Yapılan karşılaştırmaların anlamlı olabilmesi için uygulanan ölçme aracının ilgili alt gruplarda aynı yapıyı ölçtüğünün kanıtlanması gerekir. Bu araştırmanın amacı, PISA 2018 uygulamasında okuma becerileri başarısını yordayan ve PISA için önemli olan üç değişken (güvenilirliği değerlendirme, özetleme, ekonomik-sosyal-kültürel durum) için oluşturulan alt gruplarda ölçme değişmezliğinin incelenmesidir. Çalışmanın örneklemini PISA 2018 uygulamasına Türkiye’den katılan 6890 öğrencinin öğrenci anketine ve okuma becerileri temel testindeki 5 üniteye verdikleri yanıtlar oluşturmaktadır. Verilerin varsayımları karşıladığı belirlendikten sonra R yazılımı aracılığıyla çoklu grup doğrulayıcı faktör analizi (ÇGDFA) yapılmış ve ölçme değişmezliği aşama aşama test edilmiştir. Her bir aşamada elde edilen ölçeklenmiş uyum katsayılarının değerlendirilmesinin yanı sıra aşamaların karşılaştırılması ölçeklenmiş CFI ve ölçeklenmiş TLI uyum indeksleri farkı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın 5 ünite ve 3 değişken ile elde edilen 15 analiz sonucundan 4 tanesinin yapısal değişmezlik, 10 tanesinin metrik değişmezlik aşamasında kaldığı, 1 ünitede model yakınsamadığı için uyum katsayılarının elde edilemediği sonucuna ulaşılmıştır.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-04-02T10:45:14Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster