Show simple item record

dc.contributor.advisorKoçtürk, Nilüfer
dc.contributor.authorSeçir, Aslı Nurhan
dc.date.accessioned2024-02-19T08:07:44Z
dc.date.issued2024
dc.date.submitted2024-01-18
dc.identifier.citationSeçir, A.N. (2024). Üniversite Öğrencilerinde Kendini Sabotajın Bilişsel Esneklik, Duygu Düzenleme ve Benlik Saygısı ile İlişkisi.tr_TR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/34691
dc.description.abstractThis correlational study intended to examine the relationship between university students' self-sabotage levels and their cognitive flexibility, emotion regulation, and self-esteem levels. The participants consisted of individuals studying at various universities in Turkey. The research group was selected through convenient sampling, and data was collected online from 311 university students (246 women, 79%; 65 men, 21%). Self-Sabotage Scale, Cognitive Flexibility Scale, Emotion Regulation Scale, Two-Dimensional Self-Esteem: Self-Love/Self-Efficacy Scale, and Personal Information Form, which the researcher created, were used as data collection tools in the study. Independent groups t-test analysis was conducted to determine whether the self-sabotage levels of the participants differed according to socio-demographic variables such as gender and place of residence. The level of self-sabotage did not show a significant difference according to gender and place of residence. One-way analysis of variance (ANOVA) was applied to determine whether there was a statistically significant difference in the total score averages of university students' self-sabotage level according to their grade level; no significant differences were found. Multiple linear regression was conducted to examine how emotion regulation, cognitive flexibility, and self-esteem predicted self-sabotage. The multiple linear regression results showed the role of cognitive restructuring and suppression, cognitive flexibility, and self-esteem scores, which are the sub-dimensions of emotion regulation, on self-sabotage scores was statistically significant. The findings were discussed in light of the literature, and recommendations were made.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectKendini sabotajtr_TR
dc.subjectBilişsel esnekliktr_TR
dc.subjectDuygu düzenlemetr_TR
dc.subjectBenlik saygısıtr_TR
dc.subjectÜniversite öğrencisitr_TR
dc.subject.lcshİndeksler (Genel)tr_TR
dc.titleÜniversite Öğrencilerinde Kendini Sabotajın Bilişsel Esneklik, Duygu Düzenleme ve Benlik Saygısı ile İlişkisitr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/masterThesistr_TR
dc.description.ozetBu araştırma, üniversite öğrencilerinin kendini sabotaj düzeyleri ile bilişsel esneklik, duygu düzenleme ve benlik saygısı düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemek amacıyla yapılan ilişkisel modelde bir çalışmadır. Araştırmanın çalışma grubunu, Türkiye’de herhangi bir üniversitede öğrenim görmekte olan bireyler oluşturmaktadır. Araştırma grubu, uygun örnekleme yoluyla seçilerek oluşturulmuş ve veriler 311 üniversite öğrencisinden (246 kadın, %79; 65 erkek, %21) çevrim içi yolla toplanmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Kendini Sabotaj Ölçeği, Bilişsel Esneklik Ölçeği, Duygu Düzenleme Ölçeği, İki Boyutlu Benlik Saygısı: Kendini Sevme/Özyeterlik Ölçeği ve araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada, katılımcıların kendini sabotaj düzeylerinin sosyodemografik değişkenlerden cinsiyet ve ikamet edilen yere göre fark olup olmadığını saptamak için bağımsız gruplar t testi analizi yapılmış; kendini sabotaj düzeyinin cinsiyete ve ikamet edilen yere göre anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin sınıf düzeyine göre kendini sabotaj puanlarında istatistiksel açıdan bir farklılık olup olmadığını tespit etmek amacıyla tek yönlü varyans analizi (ANOVA) uygulanmış ve analiz sonucunda anlamlı bir fark bulunmamıştır. Duygu düzenlemenin, bilişsel esnekliğin ve benlik saygısının kendini sabotajı ne düzeyde yordadığını incelemek amacıyla çoklu doğrusal regresyon yapılmıştır. Duygu düzenlemenin alt boyutları olan bilişsel yeniden yapılandırma ve bastırma, bilişsel esneklik ve benlik saygısı puanlarının kendini sabotaj puanlarına olan rolüne ilişkin test edilen çoklu doğrusal regresyon modeli istatiksel olarak anlamlı bulunmuştur. Elde edilen bulgular alanyazın ışığında tartışılmış, önerilerde bulunulmuştur.tr_TR
dc.contributor.departmentRehberlik ve Psikolojik Danışmanlıktr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2024-02-19T08:07:44Z
dc.fundingYoktr_TR
dc.subtypeworkingPapertr_TR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record