dc.contributor.advisor | Burgaz, Berrin | |
dc.contributor.author | Ortacalar, Didem | |
dc.date.accessioned | 2023-12-06T12:22:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34212 | |
dc.description.abstract | The aim of this study is to reveal to what extent nine types of intelligence
constituting an intelligent school and the dimensions of each type of intelligence
exist in a secondary school. The model of the research is case study which is a
basic form of the qualitative research. In this research, of purposeful sampling
strategies, criterion sampling and confirming and disconfirming case sampling
were used. The sampling of the research were the teachers and administrators of
Şehit Yunus Baykal secondary school in Odunpazarı, Eskişehir that attained
important achievements of the first in Odunpazarı and of the second in the
province of Eskişehir in the TEOG examinations in 2014-2015 and 2016-2017
academic years. Interview is the basic data collection method used in this
research. At the same time, observation and document analysis data collection
methods were implemented for data triangulation. For analysis of research data,
constant comparative method was used. In this study, open coding was used to
create a category or theme for data sets and axial coding or analytical coding was
also implemented to combine the categories developed during the open coding
process or grouping open codes. According to the findings derived from the data
obtained from participating teachers and senior managers in the school which is
the subject of study, the presence of ethical, spiritual, contextual, emotional,
collegial, reflective, and systemic intelligence was in moderate level while
operational and pedagogical intelligence was in low level. Futhermore, in
accordance with the themes or findings derived from the data analysis process,
nine basic principles and thirty-six complementary principles forming an intelligent
school are described in this study. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Zeki okul | tr_TR |
dc.subject | Durum çalışması | tr_TR |
dc.subject | Nitel araştırma | tr_TR |
dc.subject | Öğrenen örgüt | tr_TR |
dc.subject | Yeni bilim | tr_TR |
dc.subject | Zeka | tr_TR |
dc.title | Bir Ortaokulun Zeki Okul Özelliklerinin Öğretmen ve Yönetici Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi: Durum Çalışması | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışmanın amacı, bir zeki okulu oluşturan dokuz zeka türünün ve bu zeka
türlerinin boyutlarının, bir ortaokuldaki varlığının ne düzeyde olduğunu ortaya
çıkarmaktır. Araştırmanın modeli ise, nitel araştırmanın temel bir biçimi olan durum
çalışmasıdır. Bu araştırmada, amaçlı örnekleme stratejilerinden, ölçüt örnekleme
ile doğrulayıcı ve yanlışlayıcı durum örneklemesi kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemini, 2014-2015 ile 2016-2017 öğretim yıllarında TEOG sınavlarında ilçe
birincilikleri ve il ikincilikleri dereceleriyle önemli başarılar elde eden, Eskişehir ili
Odunpazarı ilçesi Şehit Yunus Baykal Ortaokulu yöneticileri ve öğretmenleri
oluşturmuştur. Görüşme, araştırmada, temel veri toplama yöntemidir. Aynı
zamanda, gözlem ve doküman incelemesi veri toplama yöntemleri, veri
üçgenlemesi/çeşitlemesi için hayata geçirilmiştir. Araştırma verilerinin analizi için
sürekli karşılaştırma yönteminden yararlanılmıştır. Bu çalışmada, veri setlerine
yönelik kategori veya tema oluşturmak için açık kodlama kullanılmıştır ve açık
kodları gruplama ya da açık kodlama süreci boyunca geliştirilen kategorileri bir
araya getirmek için de, eksen kodlama ya da analitik kodlama gerçekleştirilmiştir.
Çalışmaya konu olan okuldaki katılımcı öğretmenler ve yöneticilerden elde edilen
verilerden türetilen bulgulara göre, etik, tinsel, bağlamsal, duygusal, meslektaş,
yansıtıcı ve sistemik zekaların varlığı orta düzeyde iken, işevuruk ve pedagojik
zekalar düşük düzeydedir. Ayrıca, veri analiz sürecinden ortaya çıkarılan temalar
ya da bulgular uyarınca, bir zeki okulu oluşturan 9 temel ilke ve tamamlayıcı 36
ilke de bu çalışmada tanımlanmıştır. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-06T12:22:38Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |