dc.contributor.advisor | Arastaman, Gökhan | |
dc.contributor.author | Uzay, Arzu | |
dc.date.accessioned | 2023-12-01T08:15:49Z | |
dc.date.issued | 2020 | |
dc.date.submitted | 2020 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/34181 | |
dc.description.abstract | The exponential growth of scientific knowledge and continuing developments in
advanced technology are transforming society. In many meta-policy documents, it
was emphasized that to become a world scale productive country with competitive
advanced technology, Turkey needs qualified human resources in these areas.
Moreover, contribute to sustainable development, quality education and gender
equality in education, which are two of the sustainable development goals, are
especially important for capacity building in advanced technology. Defense and
aerospace technology are considered the most advanced technology for today.
Although it constitutes almost half of the population, the proportion of women in
advanced technology is limited to about 1%. The proportion of female students who
have chosen STEM field and completing their studies in this field is very low
compared to male students who have a career in aerospace and defense
technologies. The aim of this study is to evaluate the career process of women
engineers in aerospace and defense technologies. The case study is carried out
from qualitative research patterns. Data were collected through semi-structured in depth interviews. All the findings derived from this study implied habitus and
personal traits are noteworthy factors that shaped the career choice of women
engineers in defense and aerospace technologies. The findings suggest that
diversity in STEM education will increase the proportion of human resources in
advanced technology and at this point, Nine Types of Temperaments Model will help
both teachers/parents to help students and student themselves to decide career
paths according to their temperament. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Kadın mühendisler | tr_TR |
dc.subject | Uzay | tr_TR |
dc.subject | Kariyer | tr_TR |
dc.subject | Yetkinlik | tr_TR |
dc.subject | Habitus | tr_TR |
dc.title | Kadın Mühendislerin Kariyer Sürecinin Habitus ve Dokuz Tip Mizaç Modeli Bağlamında İncelenmesi | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Türkiye’nin ileri teknoloji alanlarında yetkinleşerek dünya ölçeğinde üreten bir ülke
konumuna gelebilmesi için bu alanlarda çalışacak nitelikli insan gücüne sahip
olması gerekliliği, birçok üst politika belgesinde yer almaktadır. Savunma, havacılık
ve uzay teknolojileri alanı ise en ileri teknolojinin kullanıldığı alandır. Kadınların, ileri
teknoloji alanlarında işgücüne katılım oranı sadece %1,58 ile sınırlıdır. Bu kadar
önemli bir alanda, büyük oranda işgücü ihtiyacı varken nüfusun yarısını oluşturan
kesimin, neredeyse hiç yer almaması Türkiye adına büyük bir insan kaynağı kaybı
olarak görülmektedir. Kız öğrencilerin STEM alanlarına dair farkındalıklarını ve
katılımlarını artırmaya yönelik eğitim uygulamalarının, öncelikli politika geliştirilmesi
gereken alanların başında geldiği değerlendirilmektedir. Bu çalışmanın amacı,
savunma, havacılık ve uzay teknolojileri alanında çalışan kadın mühendislerin,
STEM alanını seçerken, alanda eğitim alırken ve mezun olup alanda çalışırken
deneyimledikleri kariyer sürecinin, habitus kavramı ve Dokuz Tip Mizaç Modeli
bağlamında incelenmesidir. Çalışma sonucunda okul-aile-öğrenci ilişkilerini toplum birey perspektifinde bütüncül bir şekilde ele alarak tüm tarafları sürece dahil edecek
eğitim politikaları oluşturulmasına yönelik öneriler sunulmuştur. Nitel araştırma
desenlerinden durum çalışmasıyla yapılandırılmış olan çalışmadan elde edilen
veriler, habitusun bireylerin kariyer tercihlerinde çok büyük rolü olduğunu, kişilik
özelliklerinin ise bireyin içinde bulunduğu habitusu anlamlandırmasında önemli bir
rolü olduğunu ortaya koymuştur. Ek olarak erkek ağırlıklı bir meslek olmasına
rağmen, kadınların ilgileri ve becerileri doğrultusunda bilinçli olarak seçtikleri
mühendislik mesleğinde başarılı ve mutlu oldukları görüşünü paylaştıkları sonucuna
ulaşılmıştır. Bilimsel geçerliliği ispatlanmış ölçme araçları ile ortaya konacak kişilik
envanterlerinin; öğretmen ve velilere, öğrencilerin kariyer tercihlerine yardım etme
noktasında, öğrencilere ise kendilerine dair farkındalıklarını artırarak mizaçlarına
uygun meslek tercihinde bulunmalarına önemli bir katkı sağlayacağı
değerlendirilmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Eğitim Bilimleri | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-12-01T08:15:50Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |