dc.contributor.advisor | Altun, Arif | |
dc.contributor.author | Kasalak, İbrahim | |
dc.date.accessioned | 2017-05-30T11:44:02Z | |
dc.date.available | 2017-05-30T11:44:02Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.date.submitted | 2017-02-07 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11655/3404 | |
dc.description.abstract | In this study, it was aimed to determine whether there is a meaningful relationship
between robotic coding activities at secondary school level and self-efficacy
perceptions related to block-based programming. In addition, students' experiences
in robotic coding activities have been researched and findings about what should
be considered during the organization of robotic coding activities.
The study has two phases. In the first step, the "Block-Based Self-Efficacy
Perception Scale" was developed. In addition, the self-efficacy scores obtained
from participants with the developed measurement tool were examined in terms of
various variables. As a result of the validity and reliability study performed on 329
students in the middle school level, A two-factor Likert-type "Block-Based Self-
Efficacy Perception Scale” was defined as "Simple Block-Based Programming
Tasks" consisting of 5 items and "Complex Block-Based Programming Tasks"
consisting of 7 items (α = .893). At the end of the exploratory factor analysis, the
first factor of 5 items explained 11.462% of the total variance, the second factor of
7 items explained 46.763% of the total variance and validated by model
confirmatory factor analysis of this structure, a reliable scale has been achieved.
In the second phase, 5-week robotic coding activities were planned, followed by 58
students in a public school. According to pre-test and post-test results of the
students, there was a significant change in intra-group positive direction in the self-
efficacy perception scores of both simple and complex block-based programming
(simple t = -5.01, p = 0.000, complex t = -8.84, p = 0.00). In terms of various
variables, when we look at the differentiation of self-efficacy perceptions regarding
block-based programming, it is found that it does not differ significantly according
to gender (simple t = -0.58, p = 0.56, complex t = 0.87, p = 0.39), computer
ownership at home (simple t = -1.23, p = 0.22, complex t = -1.23, p = 0.22), Internet
viiiconnection ownership at home (simple t = -0.37, p = 0.22, complex t = -0.44, p =
0.66) and the possibility to study Scratch program out of course (simple t = -0.91, p
= 0.37, complex t = -0.91, p = 0.37).
In order to determine the students' experiences regarding robotic coding activities,
the "activity perception scale" in English was adapted to Turkish. When findings
obtained from the "activity perception scale" and from observation and interviews
were interpreted at the end of each activity, findings were obtained that students
thought that they found the activities fun and interesting, were willing to participate
in the activities, and contributed positively to the personal development of the
activities. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | Blok temelli programlama | tr_TR |
dc.subject | robotik kodlama | tr_TR |
dc.subject | Blok based programming | tr_TR |
dc.subject | robotic coding | tr_TR |
dc.title | Robotik Kodlama Etkinliklerinin Ortaokul Öğrencilerinin Kodlamaya İlişkin Özyeterlik Algılarına Etkisi Ve Etkinliklere İlişkin Öğrenci Yaşantıları | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/masterThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Bu çalışma kapsamında, ortaokul düzeyinde robotik kodlama etkinlikleri ile
öğrencilerin blok temelli programlamaya ilişkin öz-yeterlik algıları arasında anlamlı
bir ilişki olup almadığının tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bunun yanında robotik
kodlama etkinliklerine ilişkin öğrenci yaşantıları araştırılmış, robotik kodlama
etkinliklerinin düzenlenmesi sürecinde dikkat edilmesi gerekenlere ilişkin bulgulara
yer verilmiştir.
Çalışma iki aşamadan oluşmuştur. Birinci aşamada “blok temelli programlamaya
ilişkin öz-yeterlik algısı ölçeği” geliştirilmiştir. Ayrıca geliştirilen ölçme aracı ile
katılımcılardan elde edilen öz-yeterlik puanları çeşitli değişkenler açısından
incelenmiştir. Ortaokul düzeyinde eğitim gören toplamda 329 öğrenciden toplanan
verilerle yapılan geçerlik ve güvenirlik çalışması sonucunda 5 maddeden oluşan
“basit blok temelli programlama görevleri” ve 7 maddeden oluşan “karmaşık blok
temelli programlama görevleri” şeklinde isimlendirilen 2 faktörlü 5’li Likert tipinde bir
“Blok Temelli Öz-yeterlik algısı Ölçeği” geliştirilmiştir (α=.893). Açımlayıcı faktör
analizi sonunda 5 maddelik birinci faktör toplam varyansın %11.462’ini, 7 maddelik
ikinci faktör ise toplam varyansın %46.763’ünü açıklamış ve bu yapıya ilişkin model
doğrulayıcı faktör analizi ile de doğrulanarak bireylerin blok temelli programlamaya
ilişkin öz-yeterlik algısını ölçen geçerli ve güvenilir bir araç elde edilmiştir.
İkinci aşamada ise 5 haftalık robotik kodlama etkinlikleri planlanmış, ardından
etkinlikler bir devlet okulundaki 58 öğrenciyle uygulanmıştır. Öğrencilerin ön test-
son test sonuçlarına göre hem basit hem de karmaşık blok temelli programlamaya
ilişkin öz-yeterlik algısı puanlarında grup içi pozitif yönde anlamlı değişim meydana
gelmiştir (basit t= -5.01, p=0.000; karmaşık t= -8.84, p=0.00). Çeşitli değişkenler
açısından blok temelli programlamaya ilişkin öz-yeterlik algılarındaki farklılaşmaya
vibakıldığında ise, cinsiyete (basit t= -0.58, p=0.56; karmaşık t= 0.87, p=0.39), evde
bilgisayar sahipliğine (basit t= -1.23, p=0.22; karmaşık t= -1.23, p=0.22), evde
internet bağlantısı sahipliğine (basit t= -0.37, p=0.22; karmaşık t= -0.44, p=0.66) ve
ders dışında Scratch programına çalışma olanağına göre (basit t= -0.91, p=0.37;
karmaşık t= -0.91, p=0.37) anlamlı olarak farklılaşmadığı bulunmuştur.
Robotik kodlama etkinliklerine ilişkin öğrenci yaşantılarını tespit etmek amacıyla
Alanyazında İngilizcesi bulunan “etkinlik algısı ölçeği” Türkçeye uyarlanmıştır. Her
etkinliğin sonunda uygulanan etkinlik algısı ölçeğinden, gözlem ve görüşme
notlarından elde edilen bulgular yorumlandığında, öğrencilerin etkinlikleri eğlenceli
ve ilgi çekici buldukları, etkinliklere katılmaya istekli oldukları, etkinliklerin kişisel
gelişimlerine olumlu katkı sağladığını düşündükleri yönünde bulgular elde edilmiştir | tr_TR |
dc.contributor.department | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri | tr_TR |