dc.contributor.advisor | Doğan, Türkan | |
dc.contributor.author | Metin, Ahmet | |
dc.date.accessioned | 2023-07-31T12:29:28Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.date.submitted | 2023-07-05 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11655/33852 | |
dc.description.abstract | Reading nonverbal behavior is important for mental health professionals. It helps clients
understand their feelings and intentions. The main objective of this work is to develop a
training program for nonverbal behavior and to evaluate the effectiveness of the program in
terms of the ability of mental health counselors to understand and interpret nonverbal
behavior. In the experimental dimension of the work, designed according to the mixed
method, the true experimental design (2x2 factorial design) was applied with a pre-test and
post-test control group. After the experimental studies were completed, participants'
opinions about the Nonverbal Behavioral Training Program (NOBET) were collected using
a case study design. Participants in the experimental study consisted of 46 counselors. A
personal information form, the JACFEE, the Momentary Emotion Recognition Test, the
Nonverbal Behavior Knowledge Level Assessment Test, and a semi-structured interview
form were used to collect data. The results show that a statistically significant difference
between the mean scores of the counselors in the experimental and control groups’ pretest and post-test for JACFEE (F(1.44) = 18.804, p<.001, η2 = .30), Momentary Emotion
Recognition Test (F(1.44) = 16,780, p<.001, η2 = .28) and Nonverbal Behavior Knowledge
Level Assessment Test (F(1.44) = 9.381, p<.01, η2 = .18). The results of the follow-up test
two months later also show that the results of the screening tools do not differ from those
of the post-test. As a result of the content analysis of the qualitative research, participants'
opinions about NOBET were grouped under four themes: Characteristics of NOBET, its
contribution to behavioral analysis, its contribution to individual awareness, and
suggestions. It is believed that NOBET contributes to strengthening communication
between counselors and clients, getting to know clients, and understanding their problems. | tr_TR |
dc.language.iso | tur | tr_TR |
dc.publisher | Eğitim Bilimleri Enstitüsü | tr_TR |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | tr_TR |
dc.subject | sözsüz davranış | tr_TR |
dc.subject | duygular | tr_TR |
dc.subject | sözsüz davranış eğitim programı | tr_TR |
dc.subject | psikolojik danışman | tr_TR |
dc.title | PSİKOLOJİK DANIŞMANLARIN ALET ÇANTASINI GELİŞTİRMEK: SÖZSÜZ DAVRANIŞ EĞİTİMİ PROGRAMI (SÖDEP) | tr_TR |
dc.type | info:eu-repo/semantics/doctoralThesis | tr_TR |
dc.description.ozet | Sözsüz davranışları okumak ruh sağlığı çalışanları için önemlidir. Danışanların hislerini ve
niyetlerini anlamalarına katkı sağlar. Bu çalışmanın temel amacı bir ruh sağlığı çalışanı olan
psikolojik danışmanların sözsüz davranışları anlama ve yorumlama becerilerine katkı
sağlayabilmek için bir eğitim programı geliştirmek ve programın etkililiğini değerlendirmektir.
Karma yönteme göre tasarlanan çalışmanın deneysel boyutunda ön-test son-test kontrol
gruplu tam deneysel desen (2x2’lik faktöriyel desen) uygulanmıştır. Deneysel boyut
tamamlanmasını takiben, durum çalışması deseni kullanılarak katılımcıların Sözsüz
Davranış Eğitimi Programı (SÖDEP) hakkındaki görüşleri alınmıştır. Deneysel çalışmanın
katılımcılarını 46 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi
formu, JACFEE, Kısa Süreli İfadeleri Tanıma Testi, Sözsüz Davranış Bilgi Düzeyi
Değerlendirme Testi ve yarı-yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Bulgular
deney ve kontrol gruplarındaki psikolojik danışmanların JACFEE puan ortalamaları (F(1,44)
= 18,804, p<.001, η2= .30), Kısa Süreli İfadeleri Tanıma Testi (F(1,44) = 16,780, p<.001, η2
= .28) ve Sözsüz Davranış Bilgi Düzeyi Değerlendirme Testi (F(1,44) = 9,381, p<.01, η2=
.18) ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark olduğunu
göstermektedir. İki ay sonra yapılan izleme testi sonuçları da ölçme araçlarından alınan
puanların son-testten alınan puanlardan anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymaktadır.
Araştırmanın nitel boyutu için yapılan içerik analizi sonucunda katılımcıların SÖDEP
hakkındaki görüşleri dört temada toplanmıştır: SÖDEP’in özellikleri, davranış analizine
katkısı, bireysel farkındalığa katkısı ve öneriler. Sonuç olarak, SÖDEP’in psikolojik
danışmanların danışanlarla kurduğu iletişiminin güçlenmesine, danışanları tanımaya ve
onların sorunlarını anlamaya katkı sağlayacağı düşünülmektedir. | tr_TR |
dc.contributor.department | Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık | tr_TR |
dc.embargo.terms | Acik erisim | tr_TR |
dc.embargo.lift | 2023-07-31T12:29:28Z | |
dc.funding | Yok | tr_TR |