Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.advisorDoğan, Türkan
dc.contributor.authorMetin, Ahmet
dc.date.accessioned2023-07-31T11:42:28Z
dc.date.issued2023
dc.date.submitted2023-07-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11655/33817
dc.description.abstractReading nonverbal behavior is important for mental health professionals. It helps clients understand their feelings and intentions. The main objective of this work is to develop a training program for nonverbal behavior and to evaluate the effectiveness of the program in terms of the ability of mental health counselors to understand and interpret nonverbal behavior. In the experimental dimension of the work, designed according to the mixed method, the true experimental design (2x2 factorial design) was applied with a pre-test and post-test control group. After the experimental studies were completed, participants' opinions about the Nonverbal Behavioral Training Program (NOBET) were collected using a case study design. Participants in the experimental study consisted of 46 counselors. A personal information form, the JACFEE, the Momentary Emotion Recognition Test, the Nonverbal Behavior Knowledge Level Assessment Test, and a semi-structured interview form were used to collect data. The results show that a statistically significant difference between the mean scores of the counselors in the experimental and control groups’ pre-test and post-test for JACFEE (F(1.44) = 18.804, p<.001, η2 = .30), Momentary Emotion Recognition Test (F(1.44) = 16,780, p<.001, η2 = .28) and Nonverbal Behavior Knowledge Level Assessment Test (F(1.44) = 9.381, p<.01, η2 = .18). The results of the follow-up test two months later also show that the results of the screening tools do not differ from those of the post-test. As a result of the content analysis of the qualitative research, participants' opinions about NOBET were grouped under four themes: Characteristics of NOBET, its contribution to behavioral analysis, its contribution to individual awareness, and suggestions. It is believed that NOBET contributes to strengthening communication between counselors and clients, getting to know clients, and understanding their problems.tr_TR
dc.language.isoturtr_TR
dc.publisherEğitim Bilimleri Enstitüsütr_TR
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesstr_TR
dc.subjectSözsüz davranıştr_TR
dc.subjectDuygulartr_TR
dc.subjectSözsüz davranış eğitim programıtr_TR
dc.subjectPsikolojik danışmantr_TR
dc.titlePsikolojik Danışmanların Alet Çantasını Geliştirmek: Sözsüz Davranış Eğitimi Programı (Södep)tr_TR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesistr_TR
dc.description.ozetSözsüz davranışları okumak ruh sağlığı çalışanları için önemlidir. Danışanların hislerini ve niyetlerini anlamalarına katkı sağlar. Bu çalışmanın temel amacı bir ruh sağlığı çalışanı olan psikolojik danışmanların sözsüz davranışları anlama ve yorumlama becerilerine katkı sağlayabilmek için bir eğitim programı geliştirmek ve programın etkililiğini değerlendirmektir. Karma yönteme göre tasarlanan çalışmanın deneysel boyutunda ön-test son-test kontrol gruplu tam deneysel desen (2x2’lik faktöriyel desen) uygulanmıştır. Deneysel boyut tamamlanmasını takiben, durum çalışması deseni kullanılarak katılımcıların Sözsüz Davranış Eğitimi Programı (SÖDEP) hakkındaki görüşleri alınmıştır. Deneysel çalışmanın katılımcılarını 46 psikolojik danışman oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında kişisel bilgi formu, JACFEE, Kısa Süreli İfadeleri Tanıma Testi, Sözsüz Davranış Bilgi Düzeyi Değerlendirme Testi ve yarı-yapılandırılmış görüşme formundan yararlanılmıştır. Bulgular deney ve kontrol gruplarındaki psikolojik danışmanların JACFEE puan ortalamaları (F(1,44) = 18,804, p<.001, η2 = .30), Kısa Süreli İfadeleri Tanıma Testi (F(1,44) = 16,780, p<.001, η2 = .28) ve Sözsüz Davranış Bilgi Düzeyi Değerlendirme Testi (F(1,44) = 9,381, p<.01, η2 = .18) ön-test ve son-test puan ortalamaları arasında istatistiksel açıdan anlamlı fark olduğunu göstermektedir. İki ay sonra yapılan izleme testi sonuçları da ölçme araçlarından alınan puanların son-testten alınan puanlardan anlamlı bir fark olmadığını ortaya koymaktadır. Araştırmanın nitel boyutu için yapılan içerik analizi sonucunda katılımcıların SÖDEP hakkındaki görüşleri dört temada toplanmıştır: SÖDEP’in özellikleri, davranış analizine katkısı, bireysel farkındalığa katkısı ve öneriler. Sonuç olarak, SÖDEP’in psikolojik danışmanların danışanlarla kurduğu iletişiminin güçlenmesine, danışanları tanımaya ve onların sorunlarını anlamaya katkı sağlayacağı düşünülmektedir.tr_TR
dc.contributor.departmentEğitim Bilimleritr_TR
dc.embargo.termsAcik erisimtr_TR
dc.embargo.lift2023-07-31T11:42:28Z
dc.fundingYoktr_TR


Bu öğenin dosyaları:

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster